Lidovky.cz

Přesvícená Blanka? Nelze trestat někoho za zvýšení kvality, říká Dolínek

Ekonomika

  6:00
Blanka přilákala řidiče dřív, než se čekalo. Na několika místech v Praze tunel zastavil dopravu. Co s tím? Jeho „luxusní“ vybavení stále vyvolává řadu otázek. Bude za to někdo zodpovědný? Měsíc po otevření tunelu odpovídal Petr Dolínek (ČSSD), který v radě hlavního města nese za Blanku odpovědnost.

Petr Dolínek na březnové prohlídce poškozených kabelů v tunelu Blanka. foto: ČTK

Napadá ho srovnání s posledními otevřenými stanicemi metra na lince A, které má Praha od Velikonoc.

„Půdorys pokračování metra se do tubusu Blanky vejde třikrát. Vyšlo přitom na 20 miliard. Samozřejmě to takto nejde násobit a při stavbě metra se na povrchu nedělaly další věci jako u Blanky. Ale je třeba si říct, nakolik byl ten tunel nesmyslný,“ podotýká náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) ve velkém rozhovoru pro Lidovky.cz.

Se šéfem Odboru strategických investic Karlem Prajerem se podle svých slov snaží rozklíčovat cenové položky. „Abychom reálně viděli, kolik 6,1 kilometru stálo – bez peněz za Letnou, Prašný Most, podchody a garáže,“ vysvětluje Dolínek měsíc poté, co přestřihl pásku čtyři roky zpožděné stavby.

Lidovky.cz: Při rozboru ceny za Blanku nelze opomenout například pověstné kachličky na stěnách, které byly o mnoho desítek milionů dražší než standardní nátěr. Vypadají sice úžasně...
...ale v tom světle si ani nemůžete všimnout žluté řady kachliček.

Lidovky.cz: Vidíte, osvětlení to samé. V Blance je světlo jako ve dne ve srovnání s potemnělým Strahovským tunelem. Budete tyto symboly předimenzovanosti Blanky ještě nějak řešit?
Jsou to bezesporu věci k diskusi. Kdyby byl na stěnách jiný materiál, bude jej nutné více udržovat, obnovovat nátěr. Dlaždičky umyjete vapkou a je to. Každá varianta má svá pro a proti. Až budeme stavět pokračování Blanky, podíváme se na normy požadované ve světě. Třeba u výtahů či autolékárniček se ukázalo, že jsme v Česku žádali přísnější normy, než nařizuje Brusel. Proto je třeba se podívat, co v tunelu nezbytně musí být.

Představitelé Prahy přestřižením pásky otevřeli 19. září na pražské Letné tunel Blanka.

Lidovky.cz: Nám šlo spíše to, zda se chcete k těmto „perličkám“ ještě vracet?
Zpětně se na ně můžeme dívat, vyhodnocovat je, ale už tam jsou. Třeba nakolik je osvětlení v současné podobě nutné a nakolik jsou účty za elektřinu likvidační.

Lidovky.cz: Měl by za tyto věci někdo nést odpovědnost?
Zvažujeme, že na dílo z hlediska peněz zpětně nahlédneme. Minulost nezavíráme za dveře. Máme například memorandum s ČVUT a jeho lidé můžou poukázat na to, zda jsou některé položky stavby ospravedlnitelné či nikoliv. Ale je to tak, že když někdo navrhl pro tunel více světel, nabídl tím větší bezpečnostní kvalitu, než požadují normy a město si řeklo, že vyšší kvalita je pro něj důležitá. On navýšil standard. Trestat můžete někoho, kdo neplní normy.

Lidovky.cz: A co hojně používaný institut řádného hospodáře?
Nejsem teď v pozici, kdy bych měl jedinou věc v rozporu s něčím. Na prošetřování minulosti navíc nemáme dostatek lidí, Odbor strategických investic je nyní nesmírně vytížený. Na druhou stranu musíme normy identifikovat, abychom ten návazný tunel nepřeplatili.

Měsíc po otevření tunelu: Praha reklamuje první kabel v Blance

Lidovky.cz: Děláte to proto, že už první odhady pokračování Městského okruhu se pohybují kolem 40 miliard?
Ne, děláme to z jiného důvodu: chceme Pražanům říct, za co se jejich peníze utratily. Sekundární motivací je to, abychom si poměřili ceny. Naši předchůdci schválili usnesení, které vytyčuje trasu přes Povltavskou ulici, Balabenku, Spojovací k Štěrboholské radiále, kde se napojí na Jižní spojku. Čeká nás diskuse s městskými částmi a schválení trasy v radě města.

Lidovky.cz: Jaký je odhad ceny pro „Blanku 2“?
Nemám žádný odhad, protože chybí finální varianta. Ulicí Povltavská může trasa vést třeba i dvoupatrovým raženým tunelem. V tom bychom byli unikátní. Varianty se můžou v rámci celkové ceny lišit v řádu jednotek miliard, ne desítek. Dříve neexistovalo, že by každá investice za stovky milionů, jako dnes na ministerstvu dopravy, musela mít studii proveditelnosti. Tento nástroj ukazuje návratnost a reálnost investice. Chceme to u nás také zavést.

Lidovky.cz: Kdy by pokračování městského okruhu mohlo stát?
V životě jsem neslíbil termín, za který bych se nemohl postavit. Nemám ho.

Do pražského tunelového komplexu Blanka vjeli 19. září první řidiči
Představitelé Prahy přestřižením pásky otevřeli 19. září na pražské Letné tunel...

Lidovky.cz: Co vám řekly posudky k notoricky známým problémům s kabely? Říkal jste, že po otevření nebudete mít problém je zveřejnit.
Ne, po otevření je začneme používat, když po nás začnou dodavatelé chtít peníze. Nahlédnout do nich může kontrolní výbor magistrátu, nikdo je nebude moct odnést. Jeho členové akceptovali, že je něco jiného, když posudky používáme pro potřeby soudu a arbitráží a když je tajíme. Až doúčtujeme poslední závažnou položku, tak všechno naskenujeme a vyvěsíme na internet. I pro vysoké školy to můžou být poučné věci. Můžu říct třeba jednu věc z posudků. Kabel umístěný v průchodce byl vytažený. Někdo vzal poklop, kabel přirazil a zlomil ho.

Lidovky.cz: Ten kabel tam ještě je?
Ne, byl vyměněný. Ale abychom si uvědomili, že takové věci existují, v posudcích je máme. Byly tam kabely omotané jen leukoplastí místo toho, aby byly nějak normálně zakončené. Kabely napojené do různých skříněk, gumové zacpávky byly povytažené, takže se tam mohla dostat vlhkost. To vše máme zdokumentované a budeme s tím pracovat.

Lidovky.cz: Je fotodokumentace z posudků nástrojem proti firmě ČKD, dodavateli technologií, s nímž se přete například o vině za poškození kabelů či faktury?
Není. Až si budeme vyjasňovat nějaké finanční parametry, tak budeme tyto věci používat.

Kolony kvůli Blance. Přednost dostane MHD, pruh pro busy získá i Strakonická

Lidovky.cz: Kdy přijdou arbitráže s dodavateli Blanky?
Nevím, ale dá se očekávat od ČKD. Potřetí jsme jim minulý týden vrátili fakturu a nevím, jak zareagují. Čekám na zmocnění rady pro jednání s dodavateli. Očekávám, že přijde správce stavby IDS, od července 2014 nemají placeno nic.

Lidovky.cz: Čísla ukazují, že denně Blankou projede 70 tisíc lidí. Co vy na to?
Přibývání aut je rychlejší, čekali jsme, že těchto čísel dosáhne někdy v listopadu. Ale na 70 tisíc aut je Blanka konstruovaná, při takovém provozu by měla být bez problému průjezdná.

Lidovky.cz: Dá se tedy říct, že jde vše podle plánu?
Ano, jsme na číslech, která jsme čekali. Před otevřením Blanky jsem říkal, že u nejnovějšího úseku metra A byly odhady, že tam bude jezdit menší počet lidí a ve skutečnosti to byl dvojnásobek. Tvrdil jsem, že to samé se může projevit i u Blanky.

Lidovky.cz: Ne všechno je ale růžové. Dopravní policisté popisují na řadě míst kolony, které podle nich způsobuje Blanka. Mluvili třeba o zácpách před smíchovským tunelem Mrázovka.
V minulosti stávala Mrázovka také, každý druhý, třetí den, ne-li denně. Problémy byly u vjezdu do tunelu. Stál Strahovský tunel ve směru do centra, zácpa byla až k Prašnému mostu nebo Vozovně Střešovice. Dopravní komplikace na některých místech tedy nejsou nic nového, jen je to nyní v mírně vyšší intenzitě.

Petr Dolínek.

Lidovky.cz: Tunel Blanka zhustil provoz i na Strakonické a Dobříšské ulici.
Tam je problém. Stejně jako na Patočkově ulici či Vypichu v Praze 6 a na několika dalších místech. Ukázalo se také, že je problém u výjezdu z Blanky do Holešoviček. Tam už se auta začala hromadit v pět hodin, všechny ty tři pruhy stály.

Lidovky.cz: Zvládnou kapacitu Blanky i navazující tunely?
V nich se zvýšila intenzita provozu, problém je u výjezdů. Musíme si ale uvědomit, že řidiči mají za sebou jen dvacet pracovních dnů, kdy si zkoušeli svoje cesty. Hodnocení je velice složité, protože každý den vyvolá Blanka úplně nové situace. Například na Strakonické je problém pořád, ale na ulici Jugoslávských partyzánů se kolona neobjeví pokaždé. Řidiči jedou například Terronskou ulicí a Jugoslávských partyzánů je pak prázdná. Druhý den se situace otočí, protože předtím narazili na kolonu.

Lidovky.cz: Přemýšlíte už teď o nějakých řešeních, kdyby se situace nezlepšovala?
Prvním opatřením bude absolutní preference MHD. V problematických místech budeme hledat cestu, jak zajistit plynulý průjezd pro tramvaje a autobusy. Ropid (společnost, která organizuje pražskou MHD – pozn. red.) a Technická správa komunikací mají materiál mapující zhruba 60 míst, nejenom v souvislosti s Blankou, kde ještě mohou vzniknout preferenční pruhy. Navrhujeme například rozšíření v Jugoslávských partyzánů na dva pruhy s bezpečnostním ostrůvkem, tak jak to je například na náměstí Míru u divadla. To znamená: chodník, autobusy, meziostrůvek, auta, tramvaj. Uvažujeme také o tom, že po Svatovítské by auta mohla jezdit po tramvajové trati. Řešíme i autobusový pruh na Strakonické.

Nebezpečná ‚móda‘ v Blance. Každý den tam řidiči jezdí v protisměru

Lidovky.cz: Od kdy by tahle opatření mohla fungovat?
Chceme je dělat průběžně. Jak říkám, Blanka jezdí teprve měsíc, to je hrozně málo. Díváme se, co si sedlo, co ne. Každý odborník vám řekne, že minimálně po ročním provozu komunikace si můžete zhodnotit všechny souvislosti.

Lidovky.cz: Mohlo by například pomoci nové seřízení semaforů?
Ano, určitě. Navíc na telematiku můžeme využít evropské fondy, což průběžně děláme. A to i ve středních Čechách, kde máme nyní přichystané peníze na 250 křižovatek. V souvislosti s integrací dopravy mezi oběma kraji by měly mít upravenou telematiku, která upřednostní hromadnou dopravu.

Lidovky.cz: Kdy dojde k tomu, že si na základě hodnocení řeknete: zasáhneme tak a tak?
Není nějaký den D, jako že se čeká na Ježíška. V Praze 7 už se například seznámili s výzkumem, že na Veletržní je třeba nově nastavit semafory. Standardně to trvá tři týdny, tam to bylo hotové za tři dny. Technická správa komunikací na základě čísel provedla úpravu hned. Tvoříme také poradní skupinu s odborníky z ČVUT i odjinud. Chci, aby měla také jednoho člověka, který by nebyl z Prahy, aby byl nezávislým arbitrem navržených řešení. V Praze je každý zatížený tím, že bydlí na Pankráci nebo v centru nebo na Andělu.

Anketa

Pomohl podle vás tunel Blanka pražské dopravě?

Ano 789
Ne 677
Nedokážu posoudit 162
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.