Lidovky.cz

Emise VW budou zabíjet. V Evropě bude obětí víc než v USA, tvrdí studie

USA

  17:00
BOSTON - Účet emisního skandálu Volkswagenu bude patrně výrazně vyšší než desítky miliard dolarů za pokuty a odstranění závad. Harvardova univerzita a Massachusettský technologický institut (MIT) zveřejnily studii, podle které si utajované škodliviny dieselových motorů automobilky vyžádají jen v USA nejméně 59 předčasných úmrtí a 450 milionů dolarů na společenských nákladech.

Továrna Volkswagenu v německém Wolfsburgu. foto: APČTK

V Evropě budou vzhledem k většímu rozšíření šidících vozů dopady ještě o řád vyšší.

Skandál přezdívaný Dieselgate vypukl v USA v září. Přišlo se na to, že Volkswagen do svých vozů instaloval software, který uměl ošálit emisní testy, a tedy od roku 2008 dělal naftové vozy německého koncernu ekologičtější, než ve skutečnosti jsou.

Celosvětově jde o 11 milionů automobilů. V samotných Spojených státech se prodalo 482 tisíc aut, která při testech prošla, ale v reálném provozu vypouštěla 40krát více oxidů dusíku, než povolují regule.

Mnohem zamořenější Evropa

I v celosvětovém měřítku relativně malý podíl prodaných vozidel ovšem dovede napáchat velké škody. Alespoň to tvrdí výzkumníci z Harvardu a MIT. Podle jejich studie totiž znečištění, které dotčené automobily nelegálně vyprodukovaly, povede ke zhoršení zdravotního stavu a předčasnému úmrtí desítek Američanů, a to v průměru o deset let.

Porostou náklady lidí na zdravotní péči a trh také ztratí cenné produktivní pracovníky. Spolu s dalšími negativními efekty to bude pro ekonomiku země znamenat ztrátu skoro půl miliardy.

Vědci to vypočetli na základě údajů o vypouštěných emisích, hustotě osídlení a dopravy, zdravotních rizicích a vzorcích počasí. Rovněž predikují, že pokud se necelého půl milionu vozidel nepodaří svolat a opravit do konce příštího roku, vyžádá si to navíc dalších 130 předčasných úmrtí a 840 milionů dolarů.

Rozšiřte vyšetřování motorových emisí, tlačí Brusel na členy EU

Ještě výrazně horší budou následky v Evropě, kde je obliba dieselových motorů mnohem vyšší. Samotný Volkswagen tam od roku 2008 prodal přes deset milionůaut na naftu. Do servisů svolal osm milionů podvádějících vozů a dalšího půl milionu těch, u kterých má na přítomnost nepoctivého softwaru podezření.

„V Evropě je obyvatelstvo více koncentrováno v městských oblastech, což jej více vystavuje znečištěnému ovzduší. Rovněž automobilů s podvodným softwarem tam jezdí výrazně víc. Následky proto budou mnohem dalekosáhlejší,“ uvedl profesor na MIT a vedoucí studie Steven Barrett s tím, že počet předčasných úmrtí půjde do stovek, možná i tisíců.

Dieselgate se zřejmě stane jednou z nejdražších a nejsmrtelnějších afér automobilového průmyslu. Pro srovnání, loni vyplul na povrch problém koncernu General Motors se spínacími skříňkami. Ty se někdy během jízdy samy vypnuly, čímž přestaly fungovat posilovače řízení, brzd a další. Přestože automobilka problém zjistila už v roce 2001, svolávat první vozy začala až v roce 2014.

Celosvětově bylo v několika vlnách svoláno téměř 30 milionů aut, na rozdíl od případu Volkswagenu ale většina z nich jezdila v USA. Celkem General Motors vyplatila odškodnění za 124 úmrtí, 17 vážných a 258 méně vážných zranění. Spolu s pokutami šlo o jednotky miliard dolarů.

Více než miliardu stál i pokus Toyoty zatajit problémy s nekontrolovatelnou akcelerací svých vozů v roce 2009.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.