Věc se týká výsledku arbitráže o zpožděnou dodávku dvaceti lokomotiv, kterou České dráhy minulý týden prohrály s jejich výrobcem Škodou Transportation. Státní podnik musí firmě zaplatit zhruba 1,2 miliardy korun - doplatek kupní ceny a inflační navýšení. Celková hodnota zakázky byla 2,7 miliardy.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v pátek pro Lidovky.cz řekl, že uvažuje i o podání trestního oznámení. V pondělí jeho přípravu potvrdil. „Ano, chystáme to,“ vzkázal Dan Ťok.
Ťok: Šéf Škody mi napsal, proč bylo jasné, že České dráhy prohrají arbitráž |
Jeho mluvčí Jakub Stadler následně dodal, že věc mají v rukou právníci a rozhodnuto o ní by mělo být v řádu dnů. V tuto chvíli není jasné, zda trestní oznámení zamíří na někoho konkrétního nebo na neznámého pachatele.
„O trestním oznámení nic bližšího nevíme, naší firmy se netýká,“ reagovala v zaslaném prohlášení Škoda Transportation.
Situace kolem ministra Ťoka se vyhrotila minulý týden ve středu, kdy velmi ostře komentoval výsledek arbitráže. Označil jej mimo jiné za „tunelování Českých drah v přímém přenosu“. Oznámil také, že České dráhy podají žalobu, která výsledek arbitráže napadne. Ťok zároveň dopravci doporučil audit všech smluv uzavřených v minulosti s plzeňskou strojírnou.
Mimo jiné kvůli jeho výrokům v pátek oznámilo vedení Škody Transportation, že na ministra podá žalobu.
„Jsme osočováni a napadáni, a přitom nám od prvopočátku nešlo o nic jiného, než doplatit dlužnou částku, kterou nám České dráhy zadržovaly a na kterou ze smlouvy máme nárok,“ uvedl generální ředitel firmy Tomáš Ignačák s tím, že Ťokovy výroky nejsou ničím podložené. A naznačil, že se ministr snaží odvádět pozornost od aktuálních problémů jeho resortu, jako je zpožděný tendr na mýtný systém.
Ťok: Ať řeknou, komu firma patří
Šéf resortu dopravy následně kontroval, že se žaloby nebojí a vyzval Škodu ke zveřejnění vlastnické struktury.
„Nenechám se nějakými žalobami zastrašit. Škoda Transportation by měla spíše transparentně vysvětlit, komu peníze z předražených lokomotiv putují, a kdo se tedy skrývá za kyperskou společnost CEIL (Central Europe Insdustries) LTD, která je jediným akcionářem podniku. Tím by určitě svou pověst zlepšila. Já ji rozhodně říkáním pravdy poškodit už nemůžu,“ uvedl v pátek Ťok. V tu chvíli už řešil trestní oznámení.
Celkově musí státní firma zaplatit zhruba 1,2 miliardy korun. Do tří dnů od doručení rozhodčího nálezu byl splatný doplatek kupní ceny 468 milionů. Později pak bude zřejmě muset poslat také inflační navýšení ve výši 760 milionů.
V arbitráži šlo o tři roky starý spor o zpožděnou dodávku lokomotiv řady 380, v němž obě strany požadovaly miliardové částky. Škoda chtěla zaplatit 1,425 miliardy, České dráhy zase 940 milionů.
MILIARDOVÝ SPOR
|