Lidovky.cz

Tvůrci mazací tramvaje: Úspěch nikdo nečekal. Proslaví se i vůz proti mrazu?

Ekonomika

  6:00
Práce lidí z pražských opraven tramvají je pro cestující často nepostřehnutelná. Ale jsou výjimky: z údržbové mazací tramvaje se za necelý rok provozu stal fenomén sociálních sítí, lidé se s ní fotí. Nyní technici sestavili novinku. Po Praze začnou jezdit dvě speciální soupravy ochraňující troleje před námrazou.

Vedoucí opraven pražského dopravního podniku Jaroslav Janda. Za ním protinámrazová tramvaj. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Když loni v únoru pokryl mrznoucí déšť troleje, stály v Praze nekonečné zástupy tramvají. Cateringová firma je objížděla s čajem, aby řidiči ve stojících soupravách nezmrzli. Mohli jen sedět v kabině a pozorovat kolony.

Podobným kalamitám by měly zabránit dvě nově složené protinámrazové tramvaje, které budou v případě špatné předpovědi mazat skrze svoje „tykadlo“ glycerin na trolej. V úterý je prověřil technik z německé společnosti Stemmann, která speciální pantograf dodávala. A příští týden by s tramvajemi mohli vyjet v ověřovacím provozu lidé z technické kontroly.

Na protinámrazové tramvaje už dost možná čekají i fanoušci takzvané mazací tramvaje, speciálního „kabrioletu“, který pražské koleje ošetřuje už od ledna. „Nemyslím si, že protinámrazové tramvaje na ten úspěch navážou, ale i to je možné. Určitě bychom se tomu nebránili,“ usmívá se šéf pražských opraven tramvají Jaroslav Janda.

Lidovky.cz: V čem jsou tramvaje proti námraze jiné?

Z dálky je lidé poznají podle dvou pantografů, běžná jednočlánková tramvaj má jenom jeden. Vepředu je standardní pro napájení a vzadu mazací. Je to klasická tramvaj T3. Vepředu má bílé pruhy a majáček, aby bylo vidět, že jde o pracovní vůz. Pokud bychom chtěli, aby byla populární jako mazací tramvaj, museli bychom je asi hodit do jiných barev nebo jim dát nějaký design. Rozdíl je v tom, že mazací tramvaj jezdí skoro dennodenně. Tyhle vozy budou pohotovostní, proto si myslím, že takové popularity nedosáhnou. Ale když přijde, určitě se nebudeme bránit.

Lidovky.cz: Když se ještě vrátím k veleúspěšné mazací tramvaji: jak jste na ni přišli?

Projekt jsme dělali a chtěli jsme, aby stál co nejméně peněz. Vytipovali jsme si tramvaj, která měla jít do šrotu - technicky už nezvládala to, co jsme po ní chtěli. Dali jsme ji do „pucu“, nainstalovali do ní zařízení a jezdí krásně. Potřebovali jsme tehdy vyřešit problém styku kola s kolejnicí, abychom ztišili provoz. Je to kov na kov, kolejnice je vždy tvrdší a kolo dostává na frak. Oblouky a křížení, kde může dojít k poškození, je dobré promazávat. Pak to v oblouku přestane pískat a škubat a tramvaj místem krásně projede.

Protinámrazová tramvaj je zařízená pro ošetřování trolejí. Z vozu pod tlakem...
Protinámrazová tramvaj je zařízená pro ošetřování trolejí. Z vozu pod tlakem...

Lidovky.cz: Kdy jste poprvé pochopili, že jde o fenomén?

V opravně tramvají jsme od provozu trochu odtržení, dění sledujeme zpovzdálí. Ale ve chvíli, kdy vznikla písnička o mazací tramvaji a objevila se i na Slow TV, viděli jsme, že se z ní stal určitý fenomén. Asi se zrovna trefila do poptávky - jde o kabriolet, specialitku. Je také jinak barevná. Lidé najednou viděli něco, co v Praze není obvyklé. Navíc je mazací tramvaj jen jedna.

Lidovky.cz: Kdy se zrodila myšlenka vytvořit její protinámrazové následovnice?

Loni v únoru mrholilo a byl mráz - nejhorší kombinace. Po velkých problémech jsme začali řešit, jak technicky zajistit prevenci. Podobné tramvaje jezdí v některých německých, švédských nebo norských městech. U nich jsme se inspirovali.

Lidovky.cz: V Brně začnou jezdit mazací trolejbusy. Víte v tuzemsku i o nějakých protinámrazových tramvajích?

Pozor, nebezpečné místo! Dálnice mají desítky nových vysílačů, které varují řidiče

Nevíme o tom, že by někdo v Česku tento systém využíval. Debatovali jsme například s dopravním podnikem v Liberci, protože tam mají problémy s počasím často. Mají ale krátké tratě, kde jezdí jedna tramvaj za druhou, takže s námrazou není takový problém, spíš se sněhovou nadílkou na kolejích. V našem případě jsme chtěli, aby troleje zůstaly chráněné co nejdéle. Glycerin to zajistí na tři až pět dnů.

Lidovky.cz: Jak přesně systém funguje?

Na prvním z pantografů je připevněná bronzová lišta, která odkrajuje námrazu z trolejí. Druhý pantograf je mazací se speciálním zabudovaným válcem. Do jeho středu se zespoda z vozu přivádí pod tlakem glycerin a válečkem se roznese na trolej. Zatím to vypadá, že je veškeré nastavení v pořádku. První dvě speciální tramvaje čeká jakýsi ověřovací provoz, který budou zřejmě už od příštího týdne zajišťovat pracovníci technického dozoru pražského dopravního podniku.

Protinámrazová tramvaj je zařízená pro ošetřování trolejí. Z vozu pod tlakem...

Lidovky.cz: A co bude dál?

Musíme dodělat dokumentaci pro Drážní úřad, protože v Česku nic podobného ještě nejezdí. Na základě této dokumentace nám udělí rozhodnutí o zkušebním provozu. V něm stanoví jeho podmínky. Většinou tento proces trvá zhruba měsíc. Pracovníci technické podpory ale můžou udělat zkoušku, lidé by tedy měli vidět vidět protinámrazové tramvaje už příští týden. Pokud bude všechno v pořádku, pokračovali bychom dále. Máme celkem osm „pluhů“, speciální pantografy by měly být postupně na všech. Není to sice nejlevnější - úprava jedné tramvaje vyjde na 800 až 900 tisíc korun - ale na druhou stranu je lepší utratit peníze na prevenci než pak za následky.

Lidovky.cz: Kdy přijde ten správný čas pro protinámrazovou tramvaj?

Sledujeme meteorologickou situaci. Pokud bude hrozit námraza, v tu chvíli vozy vyjedou. Budeme je vypravovat i preventivně.

Lidovky.cz: Které trasy projedou jako první?

Do Vokovic a Kobylis, kde námraza hrozí nejvíc. Vedou tam dlouhé trasy v okrajových částech. Podle našich zkušeností jsou na tom tato místa nejhůř. Když jedete z Vokovic, je to rovná cesta vedoucí stále dolů, námraza tam hrozí víc. V centru není hrozba tak aktuální, nefouká vítr, je tam tepleji a větší provoz. V okrajových časech má trolej více času namrznout. Výhledově ale protinámrazovými tramvajemi pokryjeme celé město.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.