Lidovky.cz

České dráhy prodají přes tisíc nádraží. Obchod za miliardy schválila vláda

Evropa

  17:17
PRAHA - Vláda v pondělí schválila dlouhodobě připravovaný převod nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Dopravce má podle návrhu za více než 1500 budov získat 3,24 miliardy korun, což je cena stanovená znaleckým posudkem společnosti PricewaterhouseCoopers.

Stanice Litoměřice horní nádraží. foto: MAFRA - IVETA LHOTSKÁ

Tuto cenu akceptuje i Evropská komise, na kterou se kvůli obavě z možného podezření z neoprávněné podpory obrátilo ministerstvo dopravy. S převodem majetku musí ještě souhlasit řídící orgány Českých drah.

Zklamání na drahách. Nádraží musí prodat laciněji, nařídil Brusel

Kromě toho, že České dráhy původně očekávaly za převod majetku výrazně více peněz, musí orgány drah řešit i žalobu od společnosti RegioJet podnikatele Radima Jančury. Ta zpochybňuje cenu za převod kolejí z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty v roce 2008 a požaduje, aby České dráhy vrátily zhruba sedm miliard korun.

Důvodem je rozdíl v oceňování majetku státního dopravce. Zatímco koleje a další pozemky, které České dráhy převáděly v roce 2008, byly prodávány za účetní hodnotu, nynější nádraží se stát chystá prodat za tzv. cenu soukromého investora. Jde o sumu, kterou by byl ochotný za tento majetek zaplatit soukromý investor, a která je výrazně nižší než účetní hodnota majetku.

Ošlapné se blíží. Nádraží za miliardy prodáme do konce roku, tvrdí Ťok

České dráhy původně očekávaly, že za nádraží dostanou minimálně dvojnásobek nyní uvažované částky. Cenu kolem tří miliard kritizují železniční odbory, které už avizovaly, že jejich zástupci pro prodej ruku v dozorčí radě nezvednou.

Pokud České dráhy zvažovaný prodej nádraží nyní zastaví, bude po managementu firmy dopravce ministr Dan Ťok požadovat vypracování plánu, jak budou dráhy tento majetek spravovat, aby dopravci přinášel zisk a dále nechátral. Opakovaně přitom šéf dopravního resortu upozornil, že pokud dopravce tyto požadavky nesplní, není možné vyloučit změny v jeho vedení.

Převedeno nebude Masarykovo ani brněnské nádraží

Důvodem převedení nádraží na Správu železniční dopravní cesty je podle materiálu ministerstva dopravy mimo jiné snaha najít efektivnější financování oprav a provozu tohoto majetku, protože státní správce kolejí na jejich rekonstrukce může získat z Evropské unie více peněz než dopravce.

Převodem nádraží a pozemků by České dráhy měly získat až 7 miliard

Převod se týká zhruba tisícovky nádraží, převedena ale nebudou všechna. Plán nezahrnuje ty budovy, kde jsou komplikované vlastnické vztahy, například budovu Masarykova nádraží, které vlastní České dráhy spolu s Pentou, nebo budovu brněnského nádraží, kde zatím není rozhodnuto o zvažované variantě přesunu.

V utěšeném stavu je necelá polovina nádraží, zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Zhruba čtyřicet objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží. Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. České dráhy proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum, i tak jde ale o stovky milionů korun ročně.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.