Lidovky.cz

Pro řidičák na autodrom? Experti připravují velké změny pro autoškoly

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Na konci roku narazil devatenáctiletý řidič v Aši do betonové zdi uprostřed kruhového objezdu. Na místě zemřel. Nehoda, která se stala na Boží hod, není výjimkou – nejvíc nehod způsobí mladí řidiči. Podle statistik je to až každá pátá. A stejně jako ta v Aši většinou končí tragicky.

Autoškola. foto: ČTK

I proto ministerstvo dopravy chystá nový zákon o autoškolách, který by řidiče na skutečný provoz lépe připravil.

Ministerstvo chce zvýšit pokuty. Zaměří se i na překročení rychlosti

Kromě řidičského průkazu na zkoušku, o kterém už několikrát mluvil ministr dopravy Dan Ťok (ANO), se zvažuje například i povinnost skládat závěrečnou zkoušku na polygonu. Podobně jako je tomu například v sousedním Rakousku. „Řidiče to prověří ve všech možných kritériích. Vyzkouší si tam například smyk nebo vyhýbání se překážce a podobné věci,“ říká k tomu Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu ČR, který je dobře informovaný o debatě nad podobou nového zákona.

Na polygony dnes povinně musí pouze řidiči, kteří chtějí smazat body nasbírané při porušení pravidel.

Zvažované opatření ale naráží na jednu věc. Polygonů není dostatek. „V takovém případě by měl být v každém kraji nebo by ho měl mít alespoň nasmlouvaný v okolí. Nemůžete totiž nutit studenty středních škol, ať jedou zkoušku absolvovat někam daleko. Jenže to je problém například v Praze, která ho nemá,“ dodává Vomáčka. Kromě hlavního města oficiální polygon chybí také na Karlovarsku, Plzeňsku, Olomoucku a ve středních Čechách.

Ťok dostal políček od antimonopolního úřadu. Zrušil mu zakázku na poradce

Ještě tvrdší je šéf Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný. „Je to nesmysl. Všechny úkony, které jsou požadovány pro zkoušku, se bez nejmenších problémů dělají v provozu na silnicích. Teď se mají dělat zkoušky na motorku na asfaltovém prostoru, kde je potřeba zhruba 150 × 20 metrů. A je s tím problém. Na polygon je potřeba ne 3 tisíce metrů čtverečních, ale odhadem 20 až 30 tisíc. Nevím, kdo by to postavil ani kde by se na to vzaly peníze,“ míní Horázný.

Ministr dopravy uvažuje o přísnějších trestech pro začínající šoféry. Mohli by za přestupek dostávat dvojnásobný počet bodů. V případě, že by je policie chytila při řízení s telefonem, nedostali by dva body – jako zajetý řidič – ale rovnou čtyři. „Takhle to funguje například v Británii,“ říká Dan Ťok.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.