Lidovky.cz

Šéf Uberu hájil v Davosu prospěšnost služby pro světovou ekonomiku

Ekonomika

  7:00
DAVOS - Podle diskuse na světovém ekonomickém fóru v Davosu mají být technologie řešením řady aktuálních problémů, ale mohou také vytvořit potíže nové. Německo se například obává, že sdílení automobilů by mohlo omezit jejich výrobu a tudíž negativně ovlivnit tamní průmysl.

Francouzští taxikáři stávkují proti společnosti Uber. foto: Reuters

Sdílení aut vnímají jako velkou příležitost především nové a dynamické firmy z digitální oblasti, nové obchodní modely a způsoby vlastnictví a využívání vozů však zkoumají i samotné automobilky.

V Davosu snad poprvé nahlas zazněla obava, že sdílení aut by mohlo přinést potíže pro ekonomiky zemí, které se zaměřují na výrobu vozů a subdodávky pro automobilový průmysl.

S tím však nesouhlasí například Travis Kalanick, spoluzakladatel a šéf služby Uber.

„My jsme ale také důležitou součástí řešení. Pokud budete moci jezdit levněji a bude to snazší, budete dopravu autem využívat častěji,“ ujišťoval Kalanick nepřímo i českou ekonomiku, že celkové dopady inovací budou pozitivní. Počet vyrobených aut by se tak podle něj snižovat nemusel.

Uber navíc svým fungováním v podstatě pomáhá majitelům vozů snížit náklady na jejich provoz. Služba totiž umožňuje řidičům fungovat v podstatě jako taxi s vlastním vozem. Výdělek pak mohou použít na provoz auta v době, kdy jej potřebují výhradně jen oni. Firma funguje v 67 zemích světa ve stovkách měst a patří k největším hráčům na poli sdílení mobility.

Není samozřejmě sama, k jejím největším konkurentům patří například Lyft, který se zatím soustředí na americký trh. Vyzyvatelem Uberu je i francouzský startup BlaBlaCar, který nedávno prostřednictvím akvizice služby Jízdomat.cz vstoupil i na český trh. Firma se na rozdíl od amerických konkurentů soustředí na opravdovou podstatu spolujízdy.

Společně tyto firmy vytváří nové příjmy a obraty, které tak mohou alespoň částečně kompenzovat případný pokles v jiných částech ekonomiky. Jestli ale nakonec přinesou podobné služby nižší poptávku po automobilech, to ukáže až čas.

Jak funguje Uber a jaké druhy služeb po světě nabízí čtěte už v pondělí v magazínu Index LN. Na stáncích s Lidovými novinami.

Magazín Index LN vychází 25: ledna v Lidových novinách
Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.