Proti je i několik posudků vytvořených pro vlastníka nádraží - České dráhy. Prodloužení pronájmu nedoporučují z právního a částečně i ekonomického hlediska. Smlouva z roku 2003 skončí Grandi Stazioni už 16. října tohoto roku. Firma navíc nestihne včas dokončit opravu historické Fantovy budovy, k níž se mimo jiné v kontraktu zavázala.
Její manažeři přitom počítali s prodloužením nájmu na dalších 30 let, během nichž měli v plánu umořit své investice. Především za rekonstrukci odbavovací haly a postavení obchodů zatím utratili přes miliardu korun. Za to smí Grandi Stazioni kasírovat své podnájemníky – předloni si v Česku vydělala 54 milionů korun a klíčovým příjmem pro ni byly především obchody na hlavním nádraží.
Škoda chce ČD odpustit 100 milionů z prohrané arbitráže. Berme to, radí Ťokův náměstek |
Jenže budoucnost má trhliny: dva právní názory kanceláří Vyroubal Krajhanzl Školout (VKŠ) a Weil, Gotshal & Manges (WGM) se shodují, že kdyby České dráhy podepsaly pátý dodatek smlouvy, porušily by tím koncesní zákon. Ve stejném znění totiž nelze smlouvu prodloužit, ČD by musely na zakázku podle tohoto výkladu uspořádat soutěž.
„Existuje riziko, že změna Nájemní smlouvy provedená dodatkem č. 5 může být [...] Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže posouzená jako podstatná změna smlouvy,“ varuje mimo jiné zpráva kanceláře VKŠ ze 14. ledna tohoto roku. Tím upozorňuje na hrozbu možných pokut či zákazu plnění nájemní smlouvy ze strany výše zmíněného antimonopolního úřadu.
Právníci zároveň připouští, že by italská strana mohla žádat vyplacení neumořených investic – Grandi Stazioni mluví zhruba o 850 milionech korun. Otázkou je i vliv připravovaného prodeje nádraží do rukou Správy železniční dopravní cesty.
Dodatek nedoporučila podepsat ani kancelář WGM. Ekonomické posouzení pak přidala poradenská společnost Deloitte. „I za nejkonzervativnějších v současnosti daných předpokladů se jeví neuzavření dodatku smlouvy nejvhodnějším řešením,“ odkazuje na její závěry zápis z jednání představenstva ČD z 26. ledna.
Nervózní Italové
Není tedy divu, že je italská strana – která v roce 2010 dokončila úpravy odbavovacích a komerčních prostor - nervózní a tlačí na podepsání dalších desítek let na hlavním nádraží. V chystaném dodatku se zavazuje mimo jiné k dokončení oprav historické části do října roku 2018 a vylepšení podmínek pro České dráhy.
V korespondenci s dopravcem zvolili zástupci Grandi Stazioni místy ostřejší tón. Rozčiluje je především skutečnost, že vyjednávací týmy obou stran podnikly od dubna roku 2015 zhruba 40 sezení a teprve až v posledních několika měsících začaly dráhy od podpisu couvat na základě právních posouzení.
JAK ŠEL ČAS S GRANDI STAZIONI
|
„Za naši stranu se se závěrem právního posouzení, o kterém jsme dozvěděli pro nás zcela nepochopitelně a překvapivě na konci intenzivních, téměř ročních jednání a na která jsme vynaložili značné prostředky, protože uzavření dodatku se nám jeví po celou dobu pravděpodobné, nemůžeme ztotožnit,“ píše jednatel české Grandi Stazioni Andrea Odoardi v dopise z 9. února adresovaném šéfovi ČD Pavlu Krtkovi.
Odoardi zároveň tvrdí, že chystané prodloužení smlouvy není v rozporu s koncesním zákonem. I proto, že v době jeho podpisu před více než dvanácti lety norma ještě neexistovala. A předešlé čtyři dodatky byly uzavřeny po jejím přijetí, což České dráhy dosud nerozporovaly.
Tuzemskou Grandi Stazioni vlastní její italská matka (s majoritou italských státních drah) a Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD), což zvyšuje citlivost celé záležitosti.
„Oba naši společníci mají eminentní zájem o pokračování smluvní spolupráce a vyhnutí se případným vleklým soudním sporům a že ostatní alternativy, nastíněné Mgr. Burešem (František Bureš, člen představenstva ČD pro majetek, vyjednavač – pozn. red.), nejsou připraveni zvažovat. K tomu rovněž EBRD doplnila, že soudní spor by mohl negativně ovlivnit rating ČD,“ varuje jednatel Andrea Odoardi.
Onou zmiňovanou alternativou je mimo jiné pokračování spolupráce formou takzvaného čistého nájmu. V tomto případě by to zjednodušeně znamenalo kratší smluvní závazek, na několik let, a vyjmutí další rekonstrukce ze smluvních vztahů.
Velvyslanec u Ťoka
Za čtyři dny po odeslání výše zmíněného dopisu se na ministerstvu dopravy sešla vlivná společnost. Setkání s šéfem resortu Danem Ťokem (nestr. za ANO) a předsedou představenstva ČD Pavlem Krtkem si podle informací serveru Lidovky.cz vyžádal italský velvyslanec Aldo Amati. Dorazil se svým zástupcem i viceprezidentem Italsko-české obchodní a průmyslové komory Danilem Manghim.
Téma bylo jasné: prodloužení smlouvy a italské znepokojení nad tím, že k podpisu ještě nedošlo. Navenek jsou ovšem oba vyjednávací tábory klidné a vesměs pozitivní.
Vlak do Trenčína zaplníme. Máme v plánu i další tratě, říká šéf Arrivy |
„Vývoj jednání o dodatku ke smlouvě nebudeme komentovat do doby jejich ukončení. Můžeme však potvrdit, že na základě dosavadních optimistických výsledků jednání jsme se rozhodli obnovit práce na rekonstrukci, která začne do konce února 2016 opravou fasády střední části Fantovy budovy,“ popsal mluvčí Grandi Stazioni Martin Hamšík.
Stručné byli i zástupci Českých drah. „Jednání s italským partnerem o možnostech další spolupráce stále probíhají, výsledek bude zveřejněn po jejich ukončení a po oficiálním schválení orgány společnosti. V tuto chvíli platí dříve uzavřený smluvní vztah,“ dodal mluvčí státního dopravce Radek Joklík.
Anketa
Jste spokojení se současnou podobou hlavního nádraží v Praze?