Lidovky.cz

Reforma bodového systému zavádí drakonické pokuty, míří ale i proti drobným přestupkům

Ekonomika

  12:00
PRAHA - Kvůli chystaným změnám pokutového systému se za hlavu chytají především řidiči jezdící pod vlivem alkoholu. Nebo ti, kdo rádi sviští na dálnici dvoustovkou. V prvním případě si totiž musí připravit až 75 tisíc korun, v tom druhém 25 tisíc. A když při tom navíc někoho ohrozí na životě, trestné body i pokuta se mohou zdvojnásobit (nesmí ale překročit sto tisíc korun).
Silniční kontrola motorkářů – ilustrační foto.

Silniční kontrola motorkářů – ilustrační foto. foto:  František Vlček, Lidové noviny

„Bodový systém si po deseti letech zaslouží určitý restart. Na začátku zafungoval a postupem času jsme si na něj zvykli. Zpřísnění se týká závažných přestupků, u těch menších, kdy řidič třeba zapomene doklady, chceme naopak zmírnit,“ sdělil LN ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Smrtonosné drobnosti

Přesto se plánovaná reforma zd alek a nedotkne jen těch největších hříšníků. Dopadne i na ty, kdo páchají sice drobnější přestupky, ale v podstatě dennodenně.

Ministerstvo chce zvýšit pokuty. Zaměří se i na překročení rychlosti

Například jízda bez bezpečnostního pásu je v Česku druhý nejčastější přestupek, který má na svědomí až třetinu všech obětí dopravních nehod. Až dosud mohl řidič takový prohřešek usmlouvat na místě na pár stovek. Teď ho bude stát 1500 korun, ve správním řízení pak může zaplatit i 5000.

Podobně je na tom například i držení telefonu za jízdy. Zatímco teď za ně řidič zaplatí maximálně 2500 korun, podle nového systému by to bylo až deset tisíc. I na to má ministerstvo dopravy jasné vysvětlení: nepozornost při řízení způsobila jen za loňský rok přes 15 tisíc nehod, při nichž zahynulo na 90 lidí.

Desetinásobek odradí

Na desetinásobek, až 25 tisíc korun, vzrostla pokuta za neuposlechnutí zákazu nebo příkazu směru jízdy.

Reforma bodového systému pro řidiče.

„Jízda na červenou, telefonování za volantem a nevěnování se řízení obecně jsou často příčinou tragických nehod,“ konstatuje dopravní expert Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu.

Za jízdu na červenou by hříšníci zaplatili podstatně víc než teď. Zatímco nyní pokuta činí maximálně 5000 korun, podle ministerského návrhu by to mělo být až 25 tisíc. Ministerstvo chce změny stihnout prosadit do konce volebního období, tedy zhruba do podzimu 2017.

Někteří odborníci tvrdí, že navrhovaná výše pokut může být pro viníky likvidační. Takové argumenty ale Ťok odmítá. „Debata o tom, jestli za vjetí na přejezd, kam může za pár sekund dorazit vlak se spoustou lidí, je pokuta 50 tisíc korun likvidační, je absurdní. Existuje nějaká síla, která ho tam nutí vjet? Je někdo, kdo ho přiměl, aby jel víc než 50 kilometrů v obci? Když si koupím auto a nemám na to, abych platil velké pokuty, nemám dělat přestupky. To je přece tak jednoduché,“ míní ministr. Největší finanční postih by podle jeho návrhu měl být například za řízení bez řidičského průkazu, nehodu s ublížením na zdraví nebo za jízdu se zadrženým technickým průkazem.

Snížit by se měly finanční postihy například za zapomenuté doklady nebo za jízdu s nerozsvícenými světly. Tam je dnes horní hranice pokuty dva tisíce korun. Nově by to podle Ťokova návrhu mělo být 1500. Ovšem „sleva“ by platila jenom v okamžiku, kdy řidič zaplatí na místě. Ve správním řízení se postih naopak zvýší – z maximálních 2500 tisíc na pět tisíc korun. „Hříšníci mají mít motivaci zaplatit blokovou pokutu na místě. Bude mít jasnou sazbu 5, 2,5 a 1,5 tisíce korun,“ říká Ťok. Nejnižší částku by na místě zaplatili řidiči také za nesprávné parkování.

„Snižovat by se mohly přestupky, jako je špatné parkování, pokud to opravdu neohrožuje bezpečnost silničního provozu a vozidlo stojí na zákazu. Tam by bylo možné bodový systém korigovat,“ souhlasí dopravní expert Vomáčka.

Dvakrát a dost

Kromě finančních sankcí se má ale změnit i počet bodů, které může řidič za jednotlivé přestupky dostat. Podle současného systému je jejich rozmezí od 2 do 7. Nově se budou udělovat pouze 2, 4 nebo 6. Srážka se tak u některých přestupků paradoxně sníží ze sedmi na šest bodů. Ministr Ťok chce tak uplatnit systém dvakrát a dost, třikrát a dost. Pokud například řidič vjede na přejezd v momentě, kdy jdou závory dolů, a ve stejném roce bude přistižený při jízdě v obci devadesátkou, pak dostane dvakrát šest bodů a přijde o řidičský průkaz. Stejným způsobem by se vybodovali řidiči s méně závažnými přestupky, za které jsou body čtyři. Je to například zmíněná jízda bez bezpečnostního pásu, ale také nepoužití autosedačky, nedání přednosti v jízdě či jízda na mopedu bez přilby. Třikrát čtyři – a dost.

Nově navíc může řidiče potkat i zákaz řízení až na tři roky. Teď jsou to maximálně dva. „Pokud někdo vědomě porušuje pravidla, ohrožuje ostatní slušné řidiče a způsobí dopravní nehodu s vážným ublížením na zdraví, bude možné mu zakázat řízení až na tři roky. To samé platí pro toho, kdo odmítne vyšetření na alkohol či drogy,“ vysvětlil také Ťok.

Pro řidičák na autodrom? Experti připravují velké změny pro autoškoly

Na pozoru by se měli mít i začátečníci. Těm by totiž po dobu dvou let od absolvování autoškoly mohla hrozit ztráta řidičského průkazu už při nasbírání 6 bodů. Podle ministerstva jsou totiž mladí víc náchylní k páchání přestupků. Podobně to funguje například ve Velké Británii.

Probereme to s veřejností

Ministerstvo dopravy chce, aby se k návrhu úprav mohla vyjádřit i veřejnost. I proto Ťok počítá s tím, že do Poslanecké sněmovny by konečnou úpravu odeslalo až ke konci volebního období. „Nechceme říct, že ministerstvo a policie jsou ty nejchytřejší a řeknou, jak mají pravidla vypadat. Chceme návrh podrobit debatě. Nejdříve odborné, pak hodláme udělat velký seminář a pozvat veřejnost. Nakonec chceme udělat debatu i s poslanci ve sněmovně i senátu. Na druhou stranu víme, že když se do debaty pustíme, bude tendence to projednávat donekonečna, protože přece jenom skoro všichni jsou řidiči,“ sdělil také Ťok. Projednáváním si chce pojistit, že výsledný návrh ve sněmovně projde, čeká ale také, že se z něj stane volební téma.

Novým systémem chce ministr snížit nehodovosti. Ta si vyžádá kolem 700 mrtvých ročně. Podle opozice má kromě represe přijít ale také prevence.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.