Lidovky.cz

Praha v dubnu spustí jízdenky na platební karty. Brno či Plzeň mají náskok

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Pražané i turisté získají poprvé možnost zaplatit jízdenku v hromadné dopravě platební kartou. Zkušební provoz začne 12. dubna ve dvou tramvajích na frekventované lince 22. Praha se tak připojí k jiným českým městům, která moderní způsob nákupu jízdného už zavedla.

V pondělí se nová tramvaj představila veřejnosti. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Původně měl pražský dopravní podnik v plánu spustit pilotní provoz bezkontaktní platby už loni na jaře. Projekt se ale zasekl a cestující v metropoli se jej dočkají až o téměř rok později.

Zástupci Prahy podle zjištění serveru Lidovky.cz jeho start spojí s otevřením tramvajové trati ve Vršovické ulici, která od podzimu procházela náročnou rekonstrukcí. Soupravy na lince 22 – i ty s nově namontovanými terminály pro bezkontaktní nákup jízdenek - tak budou moci po dlouhé době projet celou svou trasu, z Bílé Hory až na Nádraží Hostivař.

Záchrana ‚skokanů‘ v metru se prodlouží. Řidiči mají zákaz zkratovat koleje

Možnost koupit si jednotlivé jízdenky, které automat vydá po přiložení bankovní karty, mají od loňského roku například cestující v Liberci, Plzni či Brně. Zkoušku systému plánují také v Ostravě nebo Sokolově. Jinak řečeno: hlavní město má co dohánět.

„Pevně věřím, že pilotní projekt bude úspěšný a možnost platby kartou se podaří co nejrychleji zavést jako standardně nabízenou službu. Pražanům i návštěvníkům metropole by to významně usnadnilo cestování a ještě více zatraktivnilo využívání hromadné dopravy,“ řekl k plánovanému spuštění platby náměstek primátorky pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD).

JÍZDNÉ V PRAZE

  • 90 minut 32 Kč
  • 30 minut 24 Kč
  • 1 den 110 Kč
  • 3 dny 310 Kč
  • Děti od 6 do 15 let a senioři mezi 65 a 70 lety platí polovic.
  • Mladší děti a starší senioři jezdí zdarma.

Představení pilotního projektu 11. dubna a následné uvedení do provozu s cestujícími o den později potvrdil serveru Lidovky.cz i mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

V porovnání s jinými městy bude bezkontaktní prodej v Praze znamenat řádově vyšší objem tržeb. Pro lepší představu: loni dopravní podnik inkasoval přes 4,3 miliardy korun za jízdné. Jednotlivé lístky z této částky tvořily asi pětinu, zbytek pokryly předplacené kupony.

Prodejní terminály pro zkušební období dodá zdarma firma Mikroelektronika. Pokud by se systém osvědčil a následně zaváděl plošně, musel by dopravní podnik na toto vybavení uspořádat otevřené výběrové řízení.

Automat umožňující platbu za jízdenku bankovní kartou v plzeňské MHD.

Terminály budou zatím umístěné ve dvou moderních tramvajích 15T od Škody Transportation. Pasažéři si v nich koupí lístky bankovními kartami s bezkontaktní technologií MasterCard nebo Visa. Platby budou podle všeho přístupné pro klienty všech bankovních domů.

Jako první v ostrém provozu spustila platby bankovními kartami ve veřejné dopravě v Liberci na dvou tramvajových linkách v listopadu 2014. Šlo o společný projekt firem MasterCard, Mikroelektronika a ČSOB.

V těsném závěsu následoval dopravce Arriva na konci loňského ledna. Stalo se tak na třech meziměstských linkách, které vedou z Jeseníku do Prahy, Brna a Ostravy. Na spuštění projektu se podílely firmy Telmax, Česká spořitelna a asociace Visa Europe.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.