Původně měl pražský dopravní podnik v plánu spustit pilotní provoz bezkontaktní platby už loni na jaře. Projekt se ale zasekl a cestující v metropoli se jej dočkají až o téměř rok později.
Zástupci Prahy podle zjištění serveru Lidovky.cz jeho start spojí s otevřením tramvajové trati ve Vršovické ulici, která od podzimu procházela náročnou rekonstrukcí. Soupravy na lince 22 – i ty s nově namontovanými terminály pro bezkontaktní nákup jízdenek - tak budou moci po dlouhé době projet celou svou trasu, z Bílé Hory až na Nádraží Hostivař.
Záchrana ‚skokanů‘ v metru se prodlouží. Řidiči mají zákaz zkratovat koleje |
Možnost koupit si jednotlivé jízdenky, které automat vydá po přiložení bankovní karty, mají od loňského roku například cestující v Liberci, Plzni či Brně. Zkoušku systému plánují také v Ostravě nebo Sokolově. Jinak řečeno: hlavní město má co dohánět.
„Pevně věřím, že pilotní projekt bude úspěšný a možnost platby kartou se podaří co nejrychleji zavést jako standardně nabízenou službu. Pražanům i návštěvníkům metropole by to významně usnadnilo cestování a ještě více zatraktivnilo využívání hromadné dopravy,“ řekl k plánovanému spuštění platby náměstek primátorky pro oblast dopravy Petr Dolínek (ČSSD).
JÍZDNÉ V PRAZE
|
Představení pilotního projektu 11. dubna a následné uvedení do provozu s cestujícími o den později potvrdil serveru Lidovky.cz i mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.
V porovnání s jinými městy bude bezkontaktní prodej v Praze znamenat řádově vyšší objem tržeb. Pro lepší představu: loni dopravní podnik inkasoval přes 4,3 miliardy korun za jízdné. Jednotlivé lístky z této částky tvořily asi pětinu, zbytek pokryly předplacené kupony.
Prodejní terminály pro zkušební období dodá zdarma firma Mikroelektronika. Pokud by se systém osvědčil a následně zaváděl plošně, musel by dopravní podnik na toto vybavení uspořádat otevřené výběrové řízení.
Terminály budou zatím umístěné ve dvou moderních tramvajích 15T od Škody Transportation. Pasažéři si v nich koupí lístky bankovními kartami s bezkontaktní technologií MasterCard nebo Visa. Platby budou podle všeho přístupné pro klienty všech bankovních domů.
Jako první v ostrém provozu spustila platby bankovními kartami ve veřejné dopravě v Liberci na dvou tramvajových linkách v listopadu 2014. Šlo o společný projekt firem MasterCard, Mikroelektronika a ČSOB.
V těsném závěsu následoval dopravce Arriva na konci loňského ledna. Stalo se tak na třech meziměstských linkách, které vedou z Jeseníku do Prahy, Brna a Ostravy. Na spuštění projektu se podílely firmy Telmax, Česká spořitelna a asociace Visa Europe.