Lidovky.cz

Jídlo ve vlacích bude dál vařit a nosit JLV, tradiční 'kuchař' Českých drah

Ekonomika

  13:15
PRAHA - Soutěž na jednu ze zákaznicky nejvíce sledovaných služeb na železnici má svého vítěze. České dráhy si podle očekávání vybraly svého tradičního dodavatele gastronomických služeb, společnost JLV, a v pátek s ním podepsaly smlouvu na šest let.

Interiér railjetu. foto: MAFRA: Dan Materna

Firma navazující na tradici Jídelních a lůžkových vozů (nyní zkráceně JLV) zajišťuje občerstvení ve vlacích státního dopravce už bezmála šedesát let. Její lidé projíždějí vagony s minibary a starají se o chod jídelních vozů. Zároveň jde o společnost, v níž 39 procent vlastní České dráhy.

Dopravce vybíral dodavatele cateringu od loňského května v rámci takzvaného jednacího řízení s uveřejněním. Rozhodoval se mezi dvěma firmami a na základě vyjednávání o ceně a dalších podmínkách – které tato forma soutěže umožňuje – si vybral právě JLV. Jméno druhého účastníka soutěže ČD nezveřejnily s tím, že tak činí jen u vítězů.

Hodování v českých vlacích: koláč za 9 korun i guláš za 250

Dodavatel cateringu dostal podle zjištění serveru Lidovky.cz kontrakt s platností na šest let. Od toho předešlého se liší tím, že v něm není stanovený žádný cenový strop, po jehož vyčerpání za dodané služby by bylo nutné soutěžit catering znovu.

V posledních letech šlo o poměrně jistý byznys s tržbami okolo 80 milionů korun ročně.

„Je to rámcová smlouva až na šest let s pevně vysoutěženou cenou za člověkohodinu a striktně stanovenými pravidly. Smlouva může být z naší strany ukončena kdykoliv výpovědí,“ popsal mluvčí drah Radek Joklík.

Jáhlový salát ve vlacích Českých drah.
Žemlovka ve vlacích Českých drah.

Onou „člověkohodinou“ se rozumí cena za práci jednoho člověka dodavatelské firmy. Ta vyjde České dráhy paradoxně dráž než v minulé smlouvě. Místo necelých 207 korun zaplatí nyní 299 korun. Navzdory tomu má být tato sazba v konečném důsledku výhodnější.

„Nová smlouva již nepočítá s platbou za přípravnou dobou hodiny a půl na každý výkon (hodina před výjezdem a půlhodina po dojezdu). Je hrazena pouze čistá doba jízdy vlaku dle jízdního řádu. Celkově tedy došlo ke snížení placených člověkohodin o 30 procent,“ popsal Joklík pro Lidovky.cz.

Vyhozená šéfka právníků Českých drah ve firmě nadobro končí. Nezískala nový odbor

Podle něj jsou nyní podmínky pro dodavatele přísnější než v minulosti. Za neplnění podmínek ze strany JLV smlouva počítá s výraznějšími sankcemi. Naopak údajně snižuje případné kompenzace pro cateringovou firmu v případě nezařazení jídelního vozu kvůli zavinění Českými drahami.

JLV provozovala v minulosti kromě cateringu u státních drah ještě jedenáct obchodních značek, často spojených s nádražími. Jde například o obchody Pont, BioPoint nebo rychlé občerstvení Burger King. Celkem má okolo 500 zaměstnanců.

JLV navazuje na předešlo smlouvu, kterou uzavřela v roce 2012 s managementem Českých drah pod vedením Petra Žaludy. Do té doby měla JLV smlouvu na vlakový catering uzavřenou na dobu neurčitou.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.