Firma navazující na tradici Jídelních a lůžkových vozů (nyní zkráceně JLV) zajišťuje občerstvení ve vlacích státního dopravce už bezmála šedesát let. Její lidé projíždějí vagony s minibary a starají se o chod jídelních vozů. Zároveň jde o společnost, v níž 39 procent vlastní České dráhy.
Dopravce vybíral dodavatele cateringu od loňského května v rámci takzvaného jednacího řízení s uveřejněním. Rozhodoval se mezi dvěma firmami a na základě vyjednávání o ceně a dalších podmínkách – které tato forma soutěže umožňuje – si vybral právě JLV. Jméno druhého účastníka soutěže ČD nezveřejnily s tím, že tak činí jen u vítězů.
Hodování v českých vlacích: koláč za 9 korun i guláš za 250 |
Dodavatel cateringu dostal podle zjištění serveru Lidovky.cz kontrakt s platností na šest let. Od toho předešlého se liší tím, že v něm není stanovený žádný cenový strop, po jehož vyčerpání za dodané služby by bylo nutné soutěžit catering znovu.
V posledních letech šlo o poměrně jistý byznys s tržbami okolo 80 milionů korun ročně.
„Je to rámcová smlouva až na šest let s pevně vysoutěženou cenou za člověkohodinu a striktně stanovenými pravidly. Smlouva může být z naší strany ukončena kdykoliv výpovědí,“ popsal mluvčí drah Radek Joklík.
Onou „člověkohodinou“ se rozumí cena za práci jednoho člověka dodavatelské firmy. Ta vyjde České dráhy paradoxně dráž než v minulé smlouvě. Místo necelých 207 korun zaplatí nyní 299 korun. Navzdory tomu má být tato sazba v konečném důsledku výhodnější.
„Nová smlouva již nepočítá s platbou za přípravnou dobou hodiny a půl na každý výkon (hodina před výjezdem a půlhodina po dojezdu). Je hrazena pouze čistá doba jízdy vlaku dle jízdního řádu. Celkově tedy došlo ke snížení placených člověkohodin o 30 procent,“ popsal Joklík pro Lidovky.cz.
Vyhozená šéfka právníků Českých drah ve firmě nadobro končí. Nezískala nový odbor |
Podle něj jsou nyní podmínky pro dodavatele přísnější než v minulosti. Za neplnění podmínek ze strany JLV smlouva počítá s výraznějšími sankcemi. Naopak údajně snižuje případné kompenzace pro cateringovou firmu v případě nezařazení jídelního vozu kvůli zavinění Českými drahami.
JLV provozovala v minulosti kromě cateringu u státních drah ještě jedenáct obchodních značek, často spojených s nádražími. Jde například o obchody Pont, BioPoint nebo rychlé občerstvení Burger King. Celkem má okolo 500 zaměstnanců.
JLV navazuje na předešlo smlouvu, kterou uzavřela v roce 2012 s managementem Českých drah pod vedením Petra Žaludy. Do té doby měla JLV smlouvu na vlakový catering uzavřenou na dobu neurčitou.