Lidovky.cz

Kam pojedou pražské tramvaje? Ve hře je ‚modrá‘ varianta i radikální ‚oranžová‘

Ekonomika

  11:45
PRAHA - Tramvajový provoz v Praze čekají od letošního 1. září změny. Praha má dvě varianty nového vedení tramvajových linek, z nichž připraví do konce května finální verzi. Další významné změny by měly přijít až za deset let.

Tramvaje v Praze. foto:  Radek Cihla, MAFRA

Úpravy počítají se změnami tras některých tramvajových linek nebo přibudou nové. Společnost Ropid, která plánuje hromadnou dopravu v Praze, chystá změny i v autobusové dopravě, metra se nedotknou.

Poslední výrazné změny dělala Praha v roce 2012.

ČTĚTE TAKÉ:

„Městské části budou mít nyní do konce dubna možnost návrhy připomínkovat, v květnu by měla být hotova finální verze tak, aby se s ní lidé mohli od června začít seznamovat,“ řekl náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

První varianta změn je označena jako modrá. V ní je nižší počet změn než v druhém, oranžovém návrhu. Podle první varianty se má počet linek zvýšit z dnešních 21 na 25 a změny tras se mají dotknout desítky linek. Nově má například propojit linka 6 I. P. Pavlova a Strašnice, linka číslo 16 jet z Barrandova na Jarov a Nádraží Vysočany a Holešovice by nově propojila linka 14.

Oranžový návrh počítá s provozem 25 linek, změna trasy by se ale týkala 13 ze současných, vzniklo by pět nových a jedna současná by byla zcela zrušena. Také tato změna počítá s vedením tras zmíněných v modré variantě. V oranžové by pak byla kupříkladu zrušena linka 20 a ze Sídliště Barrandov by nejezdila tramvaj číslo 14 na Václavské náměstí.

A co vídeňský model?

Ke modré a oranžové variantě Ropid vypracoval ještě třetí, takzvaný vídeňský model, který by snížil počet linek o čtyři na 17. Tuto variantu sice předloží radnicím, avšak zavádět ji neplánuje.

„Jedná se jen o doplňkový návrh, který ukážeme radnicím, obsahuje totiž některé jejich návrhy změn, tak aby viděly, že jsme se jimi zabývali,“ řekl šéf ropidu Petr Tomčík.

Záchrana ‚skokanů‘ v metru se prodlouží. Řidiči mají zákaz zkratovat koleje

Další razantní změny ve vedení tramvajových linek by podle Dolínka neměly v dalších deseti letech přijít. Drobné úpravy se ale dělat mohou.

Praha naposledy udělala revoluční změny v roce 2012, kdy změnila trasy většiny tramvajových i autobusových linek. Současné návrhy počítají s částečným návratem před tyto změny - je v nich uveden například návrat linky 12 z Letné na nábřeží nebo obnovení linky 19.

Souběžně se změnami tramvají chystá Ropid změny u autobusů. Měly by být hotové do prázdnin. „Změny ve vedení autobusů nebudou nijak revoluční, jedná se spíše o drobné doladění v některých lokalitách, třeba v Letňanech,“ řekl zástupce ředitele Ropid Martin Šubrt.

Protinámrazová tramvaj je zařízená pro ošetřování trolejí. Z vozu pod tlakem...
Protinámrazová tramvaj je zařízená pro ošetřování trolejí. Z vozu pod tlakem...
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.