Lidovky.cz

Ťokova mýtná zakázka měla červenou. Její dokončení nevysvětlil, říkají experti

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Než začal platit zákaz smlouvy na poradenství k mýtnému tendru, experti z firmy Deloitte stihli svou práci dokončit. Ministerstvo dopravy si je loni na podzim vybralo bez otevřené soutěže, což vedlo k tomu, že antimonopolní úřad zakázku v lednu tohoto roku zrušil. Jenže právní moci nabyl verdikt až o dva a půl měsíce později, poradenské práce tak mohly v klidu doběhnout. Zákaz nezákaz.

Ministr dopravy Dan Ťok. foto:  Petr Topič, MAFRA

Nenápadná zakázka měla mimo jiné připravit výběr správce mýta od začátku příštího roku či nachystat případné předání systému jiné firmě. Především však tento případ ukázal na mezeru v možnostech antimonopolního úřadu trestat za protiprávní jednání při pořádání veřejných soutěží.

Právní moci totiž zákaz této přímo zadané poradenské zakázky nabyl až ve chvíli, kdy Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl dovolání ministerstva dopravy, které už v té době mělo všechny materiály od Deloitte Advisory na stole.

Ťok ohlásil už třetí soutěž na SPZ. Viník minulého fiaska přišel o prémie

Antimonopolní úřad mohl jen inkasovat už dříve udělenou (a nově potvrzenou) čtvrtmilionovou pokutu, ale jeho zákaz smlouvy s firmou Deloitte se minul účinkem. Smůlu měli i stěžovatelé, kterým se ministerské zadání z ruky – kvůli časové tísni – nelíbilo.

„Poradce všechny svoje činnosti ukončil včas. Vzhledem k tomu, že pravomocné rozhodnutí ze strany ÚOHS o zrušení této zakázky padlo až nyní (24. 3. 2016 - pozn. red.), smlouva představovala až do tohoto okamžiku platný právní titul,“ popsal minulý týden mluvčí resortu dopravy Jakub Stadler, který dodal, že jeho úřad za službu zaplatil 8,2 milionu korun.

Ministr Dan Ťok (nestr. za ANO) pak zdůraznil, že zadání poradenské zakázky bez uveřejnění bylo nutné kvůli nedostatku času. Navíc firma Deloitte už na této agendě s ministerstvem spolupracovala v minulosti. Svůj postup považuje Ťok za správný. „I nadále jsme schopni plnit zadání vlády a zabezpečit v souladu se zákonem výběr mýta po roce 2017, aby stát nepřišel až o deset miliard korun ročně,“ omluvil postup svých lidí šéf resortu.

Otevření vysočanské radiály.

Dlužno dodat, že tak jako tak nebude v jejich silách vypsat otevřené a technologicky nezávislé výběrové řízení na poskytovatele a správce mýtného systému. Nejpravděpodobnější variantou je, že na dobu několika let dostane zakázku stávající výběrčí, správce a autor systému, firma Kapsch. Kontrakt jí končí na konci tohoto roku.

Postup ministerstva ve stylu „účel světí prostředky“ se příliš nezdá zástupcům nevládních organizací, které se zabývají veřejnými zakázkami. Přiznávají, že Ťokův úřad zákon neporušil, ale eticky je jeho postup v případě zakázky pro Deloitte na hraně.

„Ustálená rozhodovací praxe týkající se zákazů plnění smlouvy vyslovených v souvislosti s jednacími řízeními bez uveřejnění a předvídatelnost takového rozhodnutí měly být dostatečně silnými argumenty pro obezřetnost při čerpání této smlouvy. Kromě tvrdošíjného zastávání názoru ministerstva o správnosti postupu v souvislosti s touto zakázkou a smlouvou nebyl tento postup veřejnosti uspokojivým způsobem obhájen ani vysvětlen,“ popsala právnička Transparency International Martina Mikolášková.

CO NA TO ÚOHS

„Dle českého právního řádu je rozhodnutí závazné dnem nabytí právní moci. Zákaz plnění z dané smlouvy, byť v tu chvíli nepravomocně, vyslovil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže již tři měsíce po jejím uzavření a necelé dva měsíce po obdržení návrhu na uložení zákazu plnění, kdy Úřad zahájil na základě návrhu navrhovatele předmětné správní řízení s Ministerstvem dopravy dne 18. 11. 2015.“

Martin Švanda, mluvčí ÚOHS

Problém byl už ale v samotném hektickém zadání na sklonku loňského léta. Martin Kameník ze sdružení Oživení neviní přímo ministra dopravy Ťoka - problém vidí v tom, že soutěž na výběrčího mýta je dlouhodobě zanedbaná a odkládaná věc, které neprospělo ani časté střídání šéfů resortu v posledních letech.

Zrušená (a zároveň provedená zakázka) na poradenství pro mýtnou soutěž je pak podle něj určitým logickým vyústěním neutěšené situace.

„V tísni ministerstvo zvolilo zadávací postup, u něhož není jisté, že dostane to nejlepší na trhu. Následně si vybralo snazší cestu. Větší prioritou než dodržování zákona, je pro něj výběr mýta,“ podotkl Kameník. Udělená pokuta ve výši 250 tisíc korun je pak podle něj irelevantní, protože jde pouze o přelévání peněz z jedné rozpočtové kapitoly státu do jiné.

Jedním z možných postupů, který zástupci neziskových organizací navrhují, je možnost vymáhat škodu (kterou činí zmíněných čtvrt milionu korun) po lidech, kteří ji přímo způsobili, třeba případným špatným vypsáním zakázky.

Ťok si chtěl nechat poradit s tendrem na dálnici D4. Úřad mu to zatrhnul

„Zákon takovou možnost připouští, ovšem není pro úřad povinností. Pokud se tak nestane, státní úřady pak motivuje k dodržování zákona ‚jen‘ riziko mediální ostudy,“ popsala Iveta Jordanová z protikorupční organizace Pink Panther.

Nic podobného Ťokův úřad ale v plánu nemá, protože navzdory trestu od ÚOHS vnímá svůj postup jako zákonný. Naopak nevylučuje, že přejde do protiútoku. Proti verdiktu antimonopolního úřadu (který mimo jiné označilo ministerstvo za podjatý) se už odvolat nelze, ale jednou z možností je soudní dohra.

„Trváme na tom, že zakázka byla zadána podle zákona o veřejných zakázkách. Právníci ministerstva proto zvažují další postup. Ten, ať bude dále jakýkoliv, bude především reflektovat situaci a bude směřovat k zajištění výběru mýta po 1. lednu 2017,“ dodal mluvčí úřadu Jakub Stadler.

LÉTA S KAPSCHEM

  • Smlouva s firmou Kapsch uzavřená na 10 let vyprší na konci roku.
  • Mýtné brány vybírají mýtné v Česku na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy.
  • Za devět let provozu se na mýtném vybralo zhruba 67 miliard korun.
  • Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.