Lidovky.cz

Češi tankují čím dál méně benzinu. Nepomohlo ani extrémní zlevnění

Ekonomika

  15:00
PRAHA - Přestože většina osobních aut tankuje benzin, spotřeba tohoto paliva dlouhodobě padá. K nárůstu prodeje nevedlo ani loňské extrémní zlevnění u čerpacích stanic.

Ilustrační foto. foto: Reprofoto

Benzinu se loni prodalo 2,5krát méně než nafty, která jde naopak díky rostoucímu provozu kamionů a přibývajícím firemním flotilám aut s dieselovým motorem stále víc na odbyt.

V dohledné době se má podle odhadu Svazu dovozců automobilů (SDA) podíl nově registrovaných vozů se zážehovým a vznětovým motorem vyrovnat.

Bez dieselů to nejde. Mají stejný výkon a nižší emise než benzin, říká šéf Audi

Aktuálně tvoří osobní auta s benzinem 53,3 procenta všech nově registrovaných v letošním prvním čtvrtletí – oproti téměř 44 procentům těch na naftu. Na konci loňského roku ukazoval tento poměr 53,8 ku 43 procentům. A pro delší srovnání – v roce 2005 tvořila nová osobní auta na benzin přes 70 procent a ta s dieselovým motorem necelých 28 procent.

„Benzin jako palivo v poslední době stagnuje, což je dané složením vozového parku. Přitom podíl osobních vozů na naftu roste. Předpokládám, že se poměr ustálí na nějakých 50 na 50,“ komentuje situaci tajemník SDA Pavel Tunkl.

Vyšší spotřební daň

Tuzemský prodej benzinu ovlivňují v naprosté většině právě osobní vozy. Především ty v kategorii mini a malých. Jsou čím dál úspornější. Řidiči si také „pomáhají“ lihem, rostoucí alternativou je plyn. Nevýhodou, která platí prakticky pro celou Evropu, je, že státy vybírají z benzinu vyšší spotřební daň než z nafty a benzin je tedy po většinu roku dražší.

Za posledních 12 let se v Česku jeho roční prodej propadl o 27 procent – víc než tři čtvrtě miliardy litrů. Za stejné období si nafta polepšila o 51 procent – tedy o 1,8 miliardy litrů. V celkových hodnotách to znamená 2,09 miliardy prodaných litrů benzinu oproti 5,39 miliardy nafty.

Ceny u čerpacích stanic.

Převládajícímu dieselu pomáhá růst ekonomiky, tedy přepravy zboží. K většímu provozu nákladních vozů přispívá i skutečnost, že Česko je tranzitní zemí pro mnoho dopravců.

Prodej nafty tak za minulý rok narostl téměř o pět procent, benzinu o 0,4 procenta. Naturalu 95 loni nepomohlo ani to, že jeho cena spadla oproti roku 2014 o dlouho nevídaných pět korun, jeden čas byl dokonce benzin meziročně levnější až o deset korun.

„Loňské výrazné zlevnění způsobilo, že se propad spotřeby alespoň zastavil. Ale ani takhle nízká cena na větší nárůst prodeje benzinu nestačí. Trend postupného rozšiřování dieselu těžko něco zastaví. Naftové vozy mají nejen nižší cenu paliva, ale i spotřebu. Podniky je proto, na rozdíl od benzinu, stále víc pořizují do flotil služebních aut. Pro naftu hraje i nižší sazba spotřební daně a růst nákladní dopravy,“ vypočítává Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Problém pro rafinerie

Ke stále vyššímu podílu nafty přispívá podle něj i nákup ojetých osobních aut, která se ze 70 procent dovážejí v diesel verzi.

Mizející benzin znamená problém v první řadě pro rafinérie, jejichž technologie jsou v podstatě v celé Evropě z dřívějška nastavené spíš na produkci benzinu než nafty. Některé proto krachují, zbylé musejí velkými investicemi hledat jiné využití benzinu (například v petrochemickém průmyslu) a orientovat se víc na naftu.

„Myslím, že spotřeba benzinu na určité hranici přestane klesat, rafinérie budou tlačit na státy, aby se spotřební daň srovnala s tou naftovou. V podstatě už není důvod naftu nižší sazbou zvýhodňovat,“ říká šéf Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček.

Spotřebu benzinu i nafty stále víc ovlivňuje nástup alternativních paliv. To platí hlavně pro stlačený zemní plyn CNG, který má masivní podporu plynárenských firem. Díky výrazně nízké spotřební dani vyjde tankování skoro na polovic oproti benzinu nebo naftě. Zemní plyn se stal v Česku třetím nejpoužívanějším palivem, přesto jeho podíl na celkové spotřebě pohonných hmot stále tvoří mizivý zlomek.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.