Český telekomunikační úřad tento týden zahájil první měření pokrytí signálem mobilních sítí na železničních koridorech. Zařízení umístěné na střeše železničního vozu měřilo úroveň pokrytí signálem všech mobilních operátorů na hlavních trasách.
Železniční trpaslík sílí. Arriva koupí nové vlaky a denně spojí Prahu a Trenčín |
Kvalitu připojení však ovlivňuje i konstrukce železničních vozů s ohledem na propustnost elektromagnetických vln. Průjezdu železničních koridorů s měřicí technikou proto předcházelo proměření útlumu stěn vagonů. Úřad podrobil detailnímu testování devět nejpoužívanějších typů železničních vozů. Měřil se přitom prostup signálu v pásmech GSM a LTE, kdy měřený vůz byl ozařován signálem z generátoru postupně přelaďovaného v jednotlivých kmitočtových pásmech.
Měření prokázalo, že mezi používanými typy vagonů jsou v hodnotách útlumu značné rozdíly, a to čím modernější vagón, tím horší prostupnost. Například vůz soupravy Pendolino má střední hodnotu útlumu pro signál GSM až 25 dB, což odpovídá více než stonásobnému snížení výkonu signálu. U moderních vozů druhé třídy Bmz241 pro vlaky vyšší kvality je útlum 42 dB, což představuje 10 000krát nižší výkon.
„Samotné pokrytí signálem LTE v místě tak není zárukou, že se cestující ve vlaku připojí k vysokorychlostnímu internetu a spojení bude mít stabilní,“ uvedl předseda rady ČTÚ Jaromír Novák.
Výsledky měření pokrytí signálem železničních tratí chce ČTÚ po zpracování zveřejnit.