Lidovky.cz

Malá česká letadla z Kunovic míří k ovládnutí amerického nebe

USA

  6:00
KUNOVICE/PRAHA - Jeden z dědiců kunovického leteckého impéria míří k zajímavému úspěchu. Firma Czech Sport Aircraft se už letos může stát jedničkou na trhu malých sportovních letadel ve Spojených státech. Loni tam skončila druhá, pro tento rok má ambici svou dodávku téměř zdvojnásobit.

Malý sportovní letoun od kunovické společnosti Czech Sport Aircraft. foto: Czech Sport Aircraft

Americký trh je v tuto chvíli pro společnost s 69 zaměstnanci klíčový, dodává na něj model SportCruiser. Loni si v USA připsala osmnáct zaregistrovaných letadel, zatímco lídr trhu CubCrafters měl zapsáno 39 „sporťáků“.

Ambice firmy Czech Sport Aircraft jsou vyšší než loni. „V tuto chvíli máme pro trh v USA připraveno k prodeji šestnáct letadel. Máme i další objednávky, letos bychom měli do Spojených států dodat celkem 32 strojů. Je možné, že přibudou i další. První místo v kategorii malých sportovních letadel je pro nás velkou výzvou,“ popisuje ředitel firmy Martin Jurík.

Airbus dodal zákazníkovi první letadlo vyrobené na ‚území nepřítele‘

Úspěch společnosti – která nemá majetkově nic společného se známějším kunovickým výrobcem větších letadel Aircraft Industries – není zase tak překvapivý. České podniky už dlouhá léta platí za velmoc u malých strojů, které slouží převážně k rekreačnímu létání. Často je využívají i pilotní školy, které patří mezi zákazníky Czech Sport Aircraftu.

„V Česku máme několik výrobců malých sportovních letadel. Z větších hráčů lze jmenovat ZLIN Aircraft, Jihlavan Airplanes, TL-Ultralight nebo Evektor-Aerotechnik. Tato výroba patří mezi světovou špičku co do kvality provedení, letových výkonů a vlastností strojů. Česká letadla vynikají řadou unikátních technických řešení,“ míní Josef Kašpar, prezident Asociace leteckých výrobců České republiky.

Malý sportovní letoun od kunovické společnosti Czech Sport Aircraft.
Malý sportovní letoun od kunovické společnosti Czech Sport Aircraft.

Podle něj naše země nabízí pravděpodobně nejširší nabídku typů sportovních letadel, které se ve světě vyrábí. A Czech Sport Aircraft je jedním z důležitých producentů. „Patří u nás mezi nejúspěšnější výrobce v kategorii lehkých sportovních letadel. Vyniká silnou orientací na export s velmi širokým teritoriálním zaměřením,“ hodnotí Kašpar.

Dá se říct, že tento rok by měl být pro firmu Czech Sport Aircraft, vlastněnou slovenskou společností Assets Management, klíčový. Už jen počtem vyrobených letadel. Loni sestrojila celkem 31 letadel (z toho osmnáct získalo registraci v USA). Pro letošní rok počítá pro Spojené státy bezmála s dvojnásobkem.

V řeči čísel: letos by měli zaměstnanci kromě 32 „amerických“ letadel SportCruiser odeslat přibližně deset strojů typu PS-28 Cruiser na evropský trh a obdobný předpoklad je i pro čínského klienta. Dva kunovické modely se liší spíše v detailech. Rozdíl je v tom, že první má certifikaci v USA, druhý pak v Evropě a na dalších vybraných trzích.

Letadlo za 4 miliony

Pro lepší představu: cena klasického dvoumístného letadla SportCruiser se odvíjí například od výbavy, ale pohybuje se zpravidla kolem 165 tisíc dolarů, což jsou v přepočtu necelé čtyři miliony korun. Do Spojených států je firma dodává na lodích, umístěné ve speciálních kontejnerech.

Na místě si je přebírá dealer, který je musí před prodejem zaregistrovat. Nemusí tak ale učinit okamžitě. To z pohledu oficiálních statistik – do nichž se počítají jen zaregistrovaná letadla – znamená, že český výrobce může ve skutečnosti prodat více letadel, než se pak promítne v aktuální tabulce mapující příslušný trh.

Ambiciózní vietnamské aerolinky nakoupí sto nových letadel Boeing 737

Ať tak či tak, hospodářské výsledky firmy mají stoupající tendenci. V roce 2013 prodal Czech Sport Aircraft letadla za 85 milionů korun a vydělal na nich jedenáct milionů. Loni už příjmy činily, podle předběžných výsledků, 121 milionů korun a provozní zisk 18,7 milionu.

Pro tento rok firma počítá s vyšší výrobou než loni a do budoucna má i odvážnější představy. Například do USA plánuje dodávat v horizontu pěti let až 90 strojů ročně. I proto už nyní vyvíjí další modely, aby mohla zpestřit svoji nabídku. Nový typ by mohl mít například více než dvě sedadla.

Malý sportovní letoun od kunovické společnosti Czech Sport Aircraft.

„V současné době evidujeme v USA zhruba 300 tisíc letadel z našeho segmentu starších třiceti let. Tyto stroje už se nebudou opravovat, čeká je kompletní výměna,“ vysvětluje ředitel Martin Jurík další důvod, proč je americký trh zajímavý.

Trochu jiná je situace v Číně. Jde o zemi s obrovským potenciálem pro byznys, kde se sportovní letectví rozvíjí a je třeba školit nové piloty. Firma tam v blízké budoucnosti počítá s dodáním zhruba dvaceti strojů. Dobré obchodní vazby má podle Juríka také ve Vietnamu.

V Evropě zaspali

Společnost přiznává, že v posledních letech trochu zaspala na evropském i přímo na českém trhu. V plánu má proto v tomto a příštím roce marketingovou kampaň, kterou se pokusí přilákat i tuzemské zákazníky.

Aktuálně vyrábí na dvouhektarovém pozemku ve vlastní hale, která byla součástí areálu zaniklého závodu Let Kunovice. V ní využívá zhruba třetinu výrobní plochy. Potenciál pro růst produkce tedy stále má. Chystá se i přijímat nové zaměstnance. Kolik to ale bude, nechce v tuto chvíli odhadovat.

„Zbývající plochu haly můžeme vyplnit novými výrobními nástroji a lidmi podle požadavků trhu. Máme ale problém s tím sehnat kvalifikované pracovníky. Zároveň hledáme technologie, které by nám pomohly výrobu zrychlit,“ dodává Jurík.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.