Lidovky.cz

ČSSD útočí Ťoka: S mýtem nehnul ani o centimetr. Nihilismus, opáčil ministr

Ekonomika

  16:30
PRAHA - Koaliční rada se bude ve čtvrtek zabývat návrhem ministerstva dopravy na prodloužení smlouvy se společností Kapsch o správě mýtného systému. Sociální demokracie není s postupem ministerstva, které spravuje ANO, spokojena.

Ministr dopravy Dan Ťok dorazil do práce v úterý na kole. foto:  Petr Topič, MAFRA

Šéf poslanců ČSSD Roman Sklenák řekl, že situace je vážná a hrozí velké škody. Bod týkající se mýta tak bude pravděpodobně stažen ze čtvrtečního jednání vlády.

Kolem plánu ministerstva zadat tříletou správu systému za šest miliard korun Kapschi bez výběrového řízení panují pochybnosti. Tento postup nedávno vládě nedoporučila pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky s tím, že pro zadání zakázky bez tendru kvůli nedostatku času není zákonný důvod.

VÍCE O MÝTU

Podle rady si totiž za zpoždění způsobilo ministerstvo dopravy samo. Proti tomu se ale ohradil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). „Vykládat zákon takovým způsobem, že ministerstvo nemůže napravit staré chyby, tak mně to přijde, že to má blízko k právnímu nihilismu,“ opáčil ministr.

Zároveň zopakoval, že zpoždění ve výběru pokračovatele způsobily už špatně uzavřené smlouvy před deseti lety, kvůli kterým nyní nemá ministerstvo dopravy právo poskytnout zájemcům o mýtnou zakázku před vypršením smlouvy s Kapschem řadu důležitých dat, bez kterých není možné provoz mýtného systému řádně vysoutěžit.

„Mám pocit, že pan ministr Ťok se nepohnul ani o centimetr v této věci za celou dobu, kdy je ve funkci,“ řekl Sklenák. Podle něj je situace vážná a hrozí velké škody.

ANO: Ťok nás ujistil, že je vše v pořádku

Podle místopředsedy hnutí ANO Jana Volného chce mít koalice vše pod kontrolou tak, aby se od ledna příštího roku mýto vybíralo. „Pan ministr dopravy nás ujišťuje, že je všecko v pořádku,“ řekl Volný.

Přestože pracovní skupina nedoporučila vládě ministerský návrh ke schválení, podle Ťoka není pravděpodobné, že by kabinet řízení s Kapschem skutečně zastavil. To by totiž znamenalo, že se od příštího roku nebude vybírat na českých silnicích mýtné. Kromě zhruba desetimiliardového výpadku by pak hrozilo, že silnice zaplaví kamiony z celé Evropy, jejichž majitelé nezpoplatněnou trasu rádi využijí, dodal.

Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy korun.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.