Lidovky.cz

Pražané si v metru poprvé sednou na plast. Stárnoucí vlaky čekají velké změny

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Nejmladší soupravy pražského metra se blíží k polovině své životnosti. Dopravní podnik proto začal řešit, jak vlaky s označením M1 – jezdící na lince C – upravit. Spolu s firmou Siemens už nyní zkouší nové prvky, kterými postupně nahradí opotřebované vybavení.

Současná podoba vozů M1 jezdící na lince C. foto:  František Vlček, MAFRA

Jde o změny, které budou z pohledu cestujících revoluční. Vůbec poprvé v historii pražského metra se pasažéři usadí na plastové sedačky – v první testovací soupravě zřejmě už letos v listopadu. Technici zkouší také novou podobu osvětlení. Klasické zářivky nahradí LED svítidla.

První vůz M1, vyrobený konsorciem firem ČKD Praha, Siemens a Adtranz, vyjel na lince C v lednu roku 2000 a postupně přibývaly další vlaky. Odhadovaná životnost těchto souprav se pohybuje kolem třiceti let.

Bývalá ČKD ožije. Praha tam bude vozit tramvaje po velkých nehodách

„První vlaky na lince C se pomalu blíží do poloviny životnosti spojené s nejvyšším stupněm údržby. Proto již diskutujeme i o úpravách v interiéru, který se běžným provozem samozřejmě postupně opotřebovává,“ vysvětlil pro Lidovky.cz Roman Kokšal, který v české pobočce Siemensu vede divizi Mobility. Siemens má na starosti údržbu souprav a depa na trase C vedoucí z Hájů do Letňan.

Nejviditelnějším novinkou budou už zmíněné sedačky z plastu. Ve starších soupravách, vyrobených v bývalém Sovětském svazu, seděli cestující na podélných lavicích potažených koženkou. Poslední takto vybavený vůz vyjel na trať v roce 2009. Po rekonstrukci dostaly tyto soupravy klasické sedačky s látkovým polstrováním. Obdobné sezení nabídly i vlaky M1 (viz snímek níže).

Současná podoba vozů M1 jezdící na lince C.

„Plastové sedačky ve vozech pražského metra nikdy nebyly,“ potvrdil vedoucí archivu pražského dopravního podniku Pavel Fojtík. Tento materiál je typický třeba pro tramvaje T3 v původní podobě. Plastové sezení mají také tramvajové soupravy z nové série modelu 15T, které Praha odebírá od Škody Transportation.

O jiné než plastové variantě pro vlaky na „céčku“ zatím v dopravním podniku a Siemensu neuvažují. V tuto chvíli vybírají design a přesnou podobu sedačky, proto zatím není k dispozici její fotografie či vizualizace. Na řešení se podílí i známý architekt Patrik Kotas, který podobu vlaků M1 navrhoval.

NEJSTARŠÍ LINKA

  • Jde o nejstarší trasu pražského metra. V prvním úseku mezi Sokolovskou (dnes Florenc) a Kačerovem začaly soupravy jezdit v roce 1974.
  • Nyní má červeně označené „céčko“ 20 stanic. Naposledy otevřenými zastávkami jsou Prosek, Střížkov a Letňany. K jejich zprovoznění došlo v roce 2008.
  • Mezi konečnými stanicemi Letňany a Háje urazí vlaky vzdálenost delší než 22 kilometrů. Pokud nemají zpoždění, trvá jim to 36 minut.
  • Přepravní kapacita linky je ve špičce 26 900 cestujících za hodinu, mimo ni o více než polovinu méně.
  • Největší vzdálenost je mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Kobylisy – 2,7 kilometru.

Zatím nelze očekávat, že by se naráz změnila vizáž všech souprav na lince C. „Ohledně nových plastových sedadel očekáváme, že budou zkušebně namontována pouze na jednom voze M1, předběžně v listopadu 2016. Přesné datum ale nyní nejsme schopni garantovat,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Další novinkou, kterou technici zkouší, je výše zmíněné LED osvětlení. Jeho trubice by měly nahradit dosud používané zářivky. Tvar zůstane stejný, ale světlo by mělo mít trochu odlišné vlastnosti a všímaví cestující zřejmě změnu zaregistrují.

Testy nových prvků se podle dopravního podniku dělají s předstihem.

„To proto, abychom měli dostatek času na vyhodnocení vhodnosti a účelnosti úprav, respektive na komplexní přípravu obnovy vytipovaných celků. Z tohoto důvodu je zatím předčasné uvádět plánovaný rozsah úprav na vozech M1,“ vysvětlila Řehková.

Po zmíněném vyhodnocení manažeři podniku rozhodnou, zda a v jakém rozsahu úpravy uskuteční.

Anketa

Jaký typ sedačky v metru by se nejvíce líbil vám?

Dřevěný 406
Plastový 1015
Látkový 651
Koženkový 295
Je mi to jedno 123
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.