Celkem státem vlastněný dopravce provozuje přes dva tisíce lokomotiv, elektrických a dieselových jednotek a zhruba 2130 osobních vagonů. Vynaložené peníze se projevily ve snížení průměrného stáří o dva roky u lokomotiv a samostatných jednotek a o šest let u klasických vagonů.
KOLIK STÁLA OBNOVA VOZIDEL
|
Větší podíl investic dal dopravce do regionální dopravy, kam směřovalo zhruba 60 procent uvedených peněz, 40 procent pak společnost investovala do obnovy vozidel pro dálkovou dopravu. Průměrné stáří lokomotiv a jednotek v současnosti dosahuje devatenácti let.
Modrernizovaná starší vozidla jsou ale v tomto ukazateli započítána jako zcela nová. Pokud by se modernizace vozidel nepočítaly, vzrostlo by průměrné stáří hnacích vozidel ČD o deset let.
O něco starší jsou v průměru osobní vagony, jejichž průměrný věk při započtení modernizací činí 23 let. Pokud by se bral v úvahu jen věk od data výroby, průměrné stáří těchto vozidel by činilo 33,4 roku.
Klasické soupravy složené z vagonů a tažené lokomotivou nicméně v posledních letech z české i celosvětové železnice postupně mizí a jsou nahrazovány motorovými nebo elektrickými jednotkami. Mezi roky 2011 a 2015 ubylo lokomotiv z 280 na 223 kusů, podobně klesl i počet klasických vagonů z 2716 v roce 2011 na 2132 v polovině letošního roku.
Dopravce se zbavoval zejména starých vozidel vybavených koženkovými sedadly a dveřmi bez možnosti zablokování otevření během jízdy. Od ledna do července nechal dopravce sešrotovat 110 těchto vozů.
Z investic, které do vozidlového parku plánují ČD uskutečnit v blízké budoucnosti, je možné uvést například nákup 50 vagonů pro rychlost do 200 kilometrů v hodině, které dopravce plánuje nasadit na mezinárodní lince Praha - Bratislava - Budapešť, nebo rámcovou smlouvu na nákup elektrických jednotek pro tuzemské rychlíkové trati. Smlouva počítá s odběrem až - 30 kusů motorových a 20 kusů elektrických jednotek.