Lidovky.cz

Opravy vlaků stály 31 miliard. Polovina vozů má nový systém uzavřených WC

Ekonomika

  10:45
PRAHA - České dráhy v posledních šesti letech investovaly do modernizace vozidel přes 31 miliardy korun. Třetina vozů je v současnosti vybavená klimatizací, zhruba polovina vlaků má nový systém uzavřených WC.

Vagon Českých drah zmodernizovaný šumperskými dílnami Pars Nova. Primárně jde o vozy určené pro trasu Praha - Berlín - Hamburk. foto: České dráhy

Celkem státem vlastněný dopravce provozuje přes dva tisíce lokomotiv, elektrických a dieselových jednotek a zhruba 2130 osobních vagonů. Vynaložené peníze se projevily ve snížení průměrného stáří o dva roky u lokomotiv a samostatných jednotek a o šest let u klasických vagonů.

KOLIK STÁLA OBNOVA VOZIDEL

  • 2010 - 6 miliard Kč
  • 2011 - 6 miliard Kč
  • 2012 - 6,5 miliard Kč
  • 2013 - 5,6 miliard Kč
  • 2014 - 4,1 miliardy Kč
  • 2015 - 3,2 miliardy Kč

Větší podíl investic dal dopravce do regionální dopravy, kam směřovalo zhruba 60 procent uvedených peněz, 40 procent pak společnost investovala do obnovy vozidel pro dálkovou dopravu. Průměrné stáří lokomotiv a jednotek v současnosti dosahuje devatenácti let.

Modrernizovaná starší vozidla jsou ale v tomto ukazateli započítána jako zcela nová. Pokud by se modernizace vozidel nepočítaly, vzrostlo by průměrné stáří hnacích vozidel ČD o deset let.

O něco starší jsou v průměru osobní vagony, jejichž průměrný věk při započtení modernizací činí 23 let. Pokud by se bral v úvahu jen věk od data výroby, průměrné stáří těchto vozidel by činilo 33,4 roku.

Vizualizace interiéru nových soutěžených vlaků pro České dráhy podle...
Vizualizace interiéru nových soutěžených vlaků pro České dráhy podle...

Klasické soupravy složené z vagonů a tažené lokomotivou nicméně v posledních letech z české i celosvětové železnice postupně mizí a jsou nahrazovány motorovými nebo elektrickými jednotkami. Mezi roky 2011 a 2015 ubylo lokomotiv z 280 na 223 kusů, podobně klesl i počet klasických vagonů z 2716 v roce 2011 na 2132 v polovině letošního roku.

Dopravce se zbavoval zejména starých vozidel vybavených koženkovými sedadly a dveřmi bez možnosti zablokování otevření během jízdy. Od ledna do července nechal dopravce sešrotovat 110 těchto vozů.

Z investic, které do vozidlového parku plánují ČD uskutečnit v blízké budoucnosti, je možné uvést například nákup 50 vagonů pro rychlost do 200 kilometrů v hodině, které dopravce plánuje nasadit na mezinárodní lince Praha - Bratislava - Budapešť, nebo rámcovou smlouvu na nákup elektrických jednotek pro tuzemské rychlíkové trati. Smlouva počítá s odběrem až - 30 kusů motorových a 20 kusů elektrických jednotek.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.