Lidovky.cz

Nová část Pražského okruhu se zkouší zbytečně dlouho. Hrozí jeho uzavření?

Ekonomika

  10:15
PRAHA - Úřady by měly dobře zvažovat a zdůvodňovat délku zkušebního provozu u silničních staveb, které zatím nemají kolaudační rozhodnutí. Například dobu tří let označil Nejvyšší správní soud letos v květnu za poměrně dlouhou dobu.

Nově otevřený Pražský okruh a jeho přilehlé komunikace foto: Lidové noviny

Pokud úřad stanoví podmínky, které má stavebník v době zkušebního provozu splnit, třeba stavbu protihlukových stěn, musí být dostatečně konkretizované a vynutitelné.

Nejvyšší správní soud (NSS) konkrétně v květnu vyhověl kasační stížnosti obcí Herink, Modletice a Dobřejovice u Prahy a jednomu občanskému sdružení ve sporu o povolení zkušebního provozu Pražského okruhu v úseku D1-Jesenice-Vestec.

Praze se nedaří utrácet. Volnými miliardami chce zaplatit úvěr za metro

NSS kvůli nedostatečnému odůvodnění rozhodnutí a kvůli nezohlednění dostupných informací o hlukovém zatížení nařídil magistrátu, aby se věcí znovu zabýval. V takzvané právní větě, která shrnuje to nejpodstatnější, zdůraznil povinnost úřadů zkoumat soulad s oprávněnými zájmy takzvaných dotčených osob, byť nejsou účastníky řízení.

Kromě své hlavní argumentace soud poukázal také na délku zkušebního provozu. „Zkušební provoz v délce tří let lze považovat za poměrně dlouhý a je tedy na místě odůvodnit, zda tato doba nepřesahuje dobu potřebnou pro ověření vlastností provedené stavby. To platí tím spíš, jestliže bylo zřejmé, že užívání stavby bude mít negativní vliv na veřejné zájmy dotčených osob,“ stojí v rozhodnutí.

Městský a vnější (Pražský) okruh Prahy spojený radiálami (stav z roku 2004).
Nově otevřený Pražský okruh a jeho přilehlé komunikace

Z verdiktu však neplyne to to, že by podobně dlouhý zkušební provoz nebyl v odůvodněných případech možný.

Pokud je evidentní, že v době zkušebního provozu bude mít užívání stavby negativní dopady na okolí, třeba v podobě překročení hlukových limitů, musí úřady jednat tak, aby dopady eliminovaly nebo alespoň omezily. „Účelem zkušebního provozu není odstranit existující vady a nedodělky stavby ‚za pochodu‘, ale ověřit, zda je realizace stavby v souladu projektovou dokumentací a odstranit případné závady,“ rozhodl NSS.

Radary měřily špatně. Praha vrátí řidičům pokuty z Blanky, jedná se o miliony

Na verdikt upozornil Český rozhlas Radiožurnál, podle kterého správcům silnic a železnic hrozí, že budou muset některé klíčové komunikace dočasně uzavřít. Ministerstvo dopravy obavy mírní.

„Věříme, že k přerušování provozu nikde docházet nebude. Vždy se snažíme dělat maximum pro to, aby se ve zkušebním provozu dosáhlo zákonných parametrů dříve než do tří let. A většinou se nám to i daří,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Z květnového rozhodnutí NSS podle právní zástupkyně obcí u obchvatu Petry Humlíčkové vyplývá, že provoz na Pražském okruhu v současné době nejspíš není povolen.

„Samozřejmě, že teď budeme požadovat, aby auta z Pražského okruhu zmizela. Už jsme poslali ministerstvu výzvu, aby byl provoz z obchvatu bezodkladně převeden zpátky na Jižní spojku,“ řekla Českému rozhlasu Renata Voláková ze spolku Zelená pro Jesenici, který se porušováním pravidel při stavbách silnic a dálnic dlouhodobě zabývá. Takové řešení ale ministerstvo odmítá a chce, aby zkušební provoz na Pražském okruhu pokračoval ještě aspoň tři čtvrtě roku.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.