Lidovky.cz

Blanka svítí naplno. Roční účet se i kvůli tomu vyšplhal skoro na 400 milionů

Ekonomika

  17:03
PRAHA - Za stavbu tunelu Blanka utratila Praha minimálně 37 miliard korun. O několik let zpožděná stavba, která se v pondělí dožije prvních narozenin, ovšem městský rozpočet zatěžuje i nemalými provozními náklady. Premiérový rok vyjde na 394 milionů.

Výjezd z tunelového komplexu Blanka. foto:  František Vlček, MAFRA

Tato částka pokrývá například účty za mytí vozovky a kachlíků na stěnách, svícení či platy zaměstnanců velínu. Odhadované náklady se vztahují na roční zkušební provoz pro období od září 2015 do září letošního roku.

Přesná čísla: Blanka ušetřila řidičům 290 let čekání v kolonách. Komu uškodila?

„Po jeho vyhodnocení ve čtvrtém čtvrtletí roku 2016 budou k dispozici skutečné náklady ročního zkušebního provozu,“ řekla pro Lidovky.cz Zdena Javornická, zástupkyně ředitele magistrátu pro oblast financí. Číslo pro trasu mezi Malovankou a Pelc Tyrolkou se budou ještě upřesňovat. Finální vyúčtování by mělo být hotové v lednu.

Nejdelší městský tunel v Evropě ve svém prvním roce vyšel na bezmála 33 milionů korun měsíčně. Politici z vedení města slibují, že náklady budou v budoucnu nižší.

KDE JE LÍP A KDE HŮŘ

Průměrný denní průjezd aut na vybraných místech. První číslo je z jara 2015, druhé z června 2016.

  • Strahovský tunel
    46 400/75 600
  • Tunel Mrázovka
    50 800/76 100
  • Argentinská
    52 300/48 800
  • Milady Horákové
    38 000/24 800
  • V Holešovičkách
    68 000/91 600
  • Jugoslávských partyzánů (Vítězné n. - Zelená)
    14 300/17 800
  • Letenský tunel
    18 300/20 300
  • Patočkova
    30 200/46 600

Zdroj: Satra/TSK

„Zkušební provoz je vzhledem k většímu počtu kontrol a dolaďování drobných problémů vždy dražší,“ uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Náklady na konkrétní položky rozebírat nechtěl. Jisté je, že za energie – tedy za svícení či elektřinu pro infotabule – zaplatí město ročně 50 milionů.

Právě osvětlení je v komplexu Blanka velmi výrazné. Když řidič následně vjede do navazujícího Strahovského tunelu, má pocit, že se ponořil do tmy. V rámci vyhodnocování tak zřejmě padne i otázka, zda nesáhnout ke zmírnění intenzity svícení.

„Zvažujeme, že na dílo z hlediska peněz zpětně nahlédneme. Minulost nezavíráme za dveře. Máme například memorandum s ČVUT a jeho lidé můžou poukázat na to, zda jsou některé položky stavby ospravedlnitelné, či nikoliv. Ale je to tak, že když někdo navrhl pro tunel více světel, nabídl tím větší bezpečnostní kvalitu, než požadují normy a město si řeklo, že vyšší kvalita je pro něj důležitá. On navýšil standard. Trestat můžete někoho, kdo neplní normy,“ říkal radní Dolínek už v říjnu loňského roku.

Komplexem, který tvoří tři různé tunely, zatím projelo 30 milionů aut. V nejvytíženějších dnech absolvovalo tuto podzemní cestu až 72 tisíc vozů.

Křižovatka u Prašného Mostu před vjezdem do tunelového komplexu Blanka.
Vjezd do tunelového komplexu Blanka.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.