Už nyní je modernizace nejvytíženější i nejponičenější české silnice v dosud největším zápřahu. V sobotu začala omezení mezi Jihlavou a Velkým Beranovem, počet opravovaných úseků tím vzrostl na šest, což je dosavadní maximum. Celá dálnice D1 do Brna by měla být hotová v roce 2020.
Průšvih na Pražském okruhu. Z dálnice vypadalo těsnění, může do ní zatékat |
Řidiče takto velký rozsah prací oprávněně děsí. Když v zúženém místě dojde k nehodě nebo někdo jedoucí kolonu zastaví nevhodným přibrzďováním, prodlužuje se doba dojezdu minimálně o desítky minut.
K souběhu osmi opravovaných částí z celkových 21 mělo dojít už nyní, v říjnu a listopadu. Pravděpodobně kvůli zpožděným výběrovým řízením se však tento souběh v harmonogramu prací posunul na jaro. Novou dálnici začnou stavbaři tvořit například mezi Ostředkem a Šternovem či v úseku Humpolec – Větrný Jeníkov.
Společný start stavebních prací v březnu sice odpovídá harmonogramu, ale přesný časový soulad není jistý, záleží opět na plynulosti výběrových řízení nebo včasném předání stavenišť.
„Pravděpodobně vzniknou nějaké časové rozdíly. Některé faktory nemůžeme ovlivnit, výběrová řízení můžou zdržet třeba námitky neúspěšných firem k antimonopolnímu úřadu,“ připomíná Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Může se tak stát, že oproti harmonogramu začnou firmy někde omezovat dopravu třeba o měsíc později.
DALŠÍ ÚSEK V OPRAVĚ
|
Silničáři míní, že pro plynulost provozu na D1 není velký rozdíl mezi tím, zda se opravuje šest nebo osm úseků naráz, byť v těchto místech je zpravidla povolená rychlost pouze 80 kilometrů v hodině. „Když odhlédneme od nehod, bude dojezdový čas velmi podobný, rozdíl bude v řádu minut,“ tvrdí Rýdl a připomíná, že nikdy nedochází zároveň k opravě úseků, které na sebe navazují.
Fatální problém samozřejmě nastává v případě, že v opravovaném zúženém místě dojde k nehodě. Vzhledem k tomu, že tam v podstatě nelze auta pustit jinudy, logicky nastává kolaps.
Ale není to jediný důvod, který na opravované D1 přináší zásadní zpoždění. „Problém je, když si začnou řidiči v omezeních přibrzďovat, což naruší plynulost v opravovaném úseku a vznikne kolona, jakýsi virtuální semafor,“ varuje Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Nejvíce se obává oprav úseku Ostředek – Šternov mezi 34. a 41. kilometrem, odkud lidé sjíždějí do satelitů a zároveň jde o součást jakési objízdné trasy Prahy, takže tam je velmi hustý provoz. „A když snížíte rychlost naráz v osmi úsecích dálnice, bude to mít na plynulost dopravy vliv. Zároveň je jasné, že D1 se opravit musí,“ dodává Vomáčka.
Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností.
Kvůli prasklinám betonových desek rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2011 o její celkové opravě. Celá akce mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru je rozdělená do 21 úseků, které se opravují postupně.
Nyní jsou hotové čtyři úseky. Celkové náklady oprav všech vybraných úseků D1 se odhadují zhruba na 14 miliard korun.
V BŘEZNU TO ZAČNEPodle harmonogramu ŘSD začnou v březnu 2017 práce v těchto úsecích:
|