Lidovky.cz

Kolik chtějí Italové za hlavní nádraží? Pět klíčových otázek v miliardovém sporu

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Italská společnost Grandi Stazioni dostala minulý týden požadavek na vyčíslení svých nároků týkajících se jejího konce na hlavním nádraží v Praze. Na kolik vyjde „rozvod“ se správcem a developerem největší české vlakové stanice, patří ke klíčovým otázkám, na něž se Lidovky.cz pokusily najít odpověď.

Stále neopravené vrchní prostory budovy hlavního nádraží v Praze. foto: Yan Renelt, MAFRA

Společnosti Grandi Stazioni skončila minulý týden v pondělí smlouva a na její prodloužení o třicet let nedosáhla. Přišla tak o příjmy v řádu desítek milionů ročně. Podle majitele nádraží, kterým je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), je nutné vybrat nového správce v otevřené soutěži. Firma navíc nestihla opravit celé nádraží, což byl jeden ze smluvních závazků.

Co se teď bude dít? „Vyzvali jsme Grandi Stazioni, aby zdokumentovali své nároky,“ řekl pro Lidovky.cz Tomáš Drmola, který je na SŽDC náměstkem pro oblast majetku. „K požadavkům se vyjadřovat nebudeme,“ kontroval mediální zástupce italské společnosti Martin Hamšík.

1) Kolik Italům zaplatíme?

V době, kdy už bylo jasné, že italská firma na hlavním nádraží v Praze skončí, naznačila, že nebude chtít odejít s prázdnou. Otázkou je, zda se na „odstupném“ se správci železnice dohodne, nebo bude své nároky vymáhat u soudu.

Italům za hlavní nádraží nevyplatíme nic, říká náměstek SŽDC. Firma žádá miliardy

Grandi Stazioni tvrdí, že do oprav odbavovací haly a komerčních prostor investovala částku přesahující 1,2 miliardy korun. Zároveň jsou její zástupci přesvědčení, že neexistoval žádný právní důvod jim smlouvu neprodloužit. Proto si bude zřejmě nárokovat i ušlý zisk, plynoucí hlavně z poskytování nájemních smluv obchodníkům, za dobu desítek let, o nějž rozhodnutím SŽDC přišla.

„Výše škody, včetně ušlého zisku, způsobené společnosti Grandi Stazioni, jejímž akcionářem je také Evropská banka pro obnovu a rozvoj, může dosahovat několika miliard korun. Tuto částku by musela zaplatit SŽDC jako státní organizace, tedy prostřednictvím státního rozpočtu všichni daňoví poplatníci,“ vzkázal před několika týdny Martin Hamšík z Grandi Stazioni.

Nový vestibul hlavního nádraží v Praze.

Rozplétat nároky jednotlivých stran nebude snadné. Správci železnice, kteří v létě získali hlavní nádraží a další stovky stanic v zemi od Českých drah, přispěchali s tvrzením, že smlouva Italům nezaručuje vůbec žádné peníze.

„Ve smlouvě je napsáno, že v okamžiku jejího zániku 16. 10. 2016 je hodnota technického zhodnocení po odpisech rovna nule. Podle mě by nárok na technické zhodnocení vznikl tehdy, kdybychom se rozhodli smlouvu ukončit dříve. Aby na ni ‚sáhli‘, museli by splnit podmínky smlouvy, což se nestalo,“ popsal nedávno v rozhovoru pro Lidovky.cz náměstek SŽDC Tomáš Drmola. Možným řešením je kompromis v podobě mimosoudní dohody – tedy například vyplacení reálně prostavěných nákladů.

2) Kdy bude nádraží opravené?

Jedna z posledních nabídek, která zazněla z úst vyjednavačů Grandi Stazioni, se týkala oprav historické části nádraží, která postupně chátrá: pokud jim zástupci státu podepíší dodatek ke smlouvě zajišťující pokračování nájmu, opraví takzvanou Fantovu budovu do dvou let. Vzápětí firma opentlila lešením centrální část fasády, aby dala najevo, že nabídku míní vážně.

Italové jdou do protiútoku: Za zchátralé hlavní nádraží můžou České dráhy

Zástupce státu to neobměkčilo. Už České dráhy, bývalý majitel stanice, prodloužily Grandi Stazioni lhůtu na opravu o tři roky, do října 2016. Firma však z různých důvodů práce odkládala. Zpoždění vysvětlovala mimo jiné špatným technickým stavem objektu či změnou stavebních předpisů. Na konci minulého týdne dokonce vzkázala, že za zchátrání stavby můžou především České dráhy.

Faktem je, že Grandi Stazioni disponuje stavebním povolením i potřebnou dokumentací. Oproti tomu správci železnice nutné podklady pro práce za zhruba 200 milionů (přibližný rozpočet Grandi Stazioni – pozn. red.) nemají. Opravy tedy do dvou let hotové nebudou. Nejdříve v roce 2020.

Znečištěné schodiště na parkoviště u hlavního nádraží v Praze
Vestibul a pokladny na hlavním nádraží v Praze.

„Soutěž na projektanta by měla proběhnout, řečeno hezkou českou metaforou, meteleskublesku. V ideálním případě se nám tak podaří už do roka soutěžit stavební firmu. Stavět by se mohlo od stavební sezony 2018,“ doplnil náměstek Drmola.

3) Co bude s kavárnami a obchody?

Do velmi nepříjemné situace se dostali obchodníci, kteří si plochy pro své podnikání pronajímali od Grandi Stazioni. Okamžikem zániku nájemní smlouvy této firmy s českým státem skončily i jejich kontrakty. Od Grandi Stazioni dostaly dokonce výzvu k vyklizení prostor.

ITALOVÉ NA HLAVNÍM NÁDRAŽÍ

  • Společnost Grandi Stazioni ČR uspěla ve výběrovém řízení na revitalizaci hlavního nádraží v Praze a v prosinci 2003 podepsala smlouvu.
  • Zavázala se zrekonstruovat současnou odbavovací halu i historickou budovu nádraží. Platila nájem a zároveň pronajímala obchodní prostory, což byl dosud hlavní zdroj příjmů. Předloni vydělala v Česku 54 milionů korun při tržbách 144 milionů.
  • Podobně jako hlavní nádraží opravila také stanici v Mariánských Lázních.
  • První část modernizace v Praze skončila po čtyřech letech v roce 2010, o tři roky později pak uzavřela stavební práce u Fantovy kavárny.
  • Zbytek historické budovy měl být opravený už v roce 2013, ale došlo k prodloužení termínu o tři roky. Nově mělo být hotovo do 16. 10. 2016, což se ale nestalo.
  • Na začátku října dostala Grandi Stazioni od majitele hlavního nádraží SŽDC výzvu k vyklizení dosud využívaných prostor.
  • Grandi Stazioni Česká republika, s.r.o. byla ovládaná z 61 procent společností Grandi Stazioni S.p.A.
  • Tu letos v létě skupina Ferrovie dello Stato Italiane (italské státní dráhy) prodala fondům Antin a ICAMAP a investorské skupině Borletti Group.
  • Dalším společníkem společnosti je Evropská banka pro obnovu a rozvoj s obchodním podílem ve výši 39 procent.

Prodejny občerstvení, knih či brýlí nicméně na hlavním nádraží zůstávají a služby pro cestující by se měnit neměly. Správa železniční dopravní cesty totiž vyhradila tři desítky svých lidí na to, aby se zabývaly dohodnutím nových smluv, které budou platit zpětně k 17. říjnu 2016.

Firmy dostaly či dostanou od českého státu stejné podmínky, jako měly ve vztahu s Grandi Stazioni.

4) Bude nádraží pohodlnější?

Na hlavním nádraží je v pohodlí cestujících neustále co zlepšovat. V odbavovací hale je jen velmi málo míst k sezení – citelné je to zejména před odjezdovými cedulemi, u nichž lidé musí postávat často nedůstojně namačkaní, než se dozví číslo nástupiště, z něhož jejich spoj odjíždí.

SŽDC slibuje, že lavičky přidá. Má to být sezení uzpůsobené tomu, aby na ně nechodila polehávat nejrůznější individua. Sedačka bude z tohoto důvodu mít pro sedícího vždy z obou stran opěrky.

Nepopulární čekání do poslední chvíle u zmíněných odjezdových tabulí však zůstane. SŽDC nechce hlásit čísla nástupišť s větším předstihem, protože údajně není jisté, že tam vlak opravdu skončí. „Hlavní nádraží je na hraně své kapacity, vlaky tam přijíždějí v krátkém rytmu, proto je to dost dobře nemožné. Museli bychom tam mít dalších deset kolejí,“ vysvětlil Tomáš Drmola ze SŽDC.

V rámci dlouhodobých plánů počítají železničáři s vybudováním podchodu z hlavního nádraží na Žižkov. Lidé si totiž často zkracují chůzi přes koleje, což může být hodně nebezpečné. Hotovo má být v roce 2018.

5) Kdo vyhraje soud?

A obloukem zpět ke sporům s Grandi Stazioni: v tuto chvíli se zdá být soud o ušlý zisk či proinvestované peníze nevyhnutelný. Obě strany sporu se opírají o svá právní stanoviska. A ačkoliv SŽDC od začátku vystupuje poměrně sebevědomě, přiznává, že ve věci šla do rizika.

Pro případ prohry ve sporu vytvoří rozpočtovou rezervu. V krajním případě totiž může Italům vyplatit i několik miliard korun. A jak velké to riziko je?

„Jedna ku jedné, u každého soudu totiž jdete do určitého rizika. Nicméně se domníváme, že skutečně nejsme ti, kdo něco pokazili. Žádné smluvní ujednání jsme neporušili,“ dodal Drmola.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.