Lidovky.cz

Vedení Českých drah se otřáslo, končí dva manažeři. Nového šéfa má i prestižní okruh ve Velimi

Ekonomika

  13:10
PRAHA - Nejvyšší vedení Českých drah zasáhly podstatné změny. Dozorčí rada podle očekávání ve středu odvolala dva z pěti členů představenstva a dovolila je dvěma novými manažery. Končí František Bureš a Roman Štěrba. První jmenovaný měl na starosti oblast techniky a majetku, druhý zodpovídal za strategii a mezinárodní vztahy. Oba ale v dresu státního dopravce zůstanou.

Vlak RegioPanter od Škody Transportation na zkušebním okruhu ve Velimi. foto: ČTK

Bureš povede jako generální ředitel Výzkumný ústav železniční (VUZ), který je dcerou Českých drah, a mimo jiné provozuje testovací okruh pro vlaky ve středočeské Velimi. Zároveň bude předsedou představenstva. Štěrba se bude věnovat mezinárodním projektům a prestižní pozici viceprezidenta odborné komise při Mezinárodní železniční unii (UIC), kam byl nedávno zvolen na valném shromáždění v ruském Petrohradě.

Změny jsou platné od středy 7. prosince a podle některých zdrojů z drah měly vést k posílení a větší efektivitě nejvyššího vedení.

Středeční hlasování dozorčí rady ČD - která představenstvo jmenuje a odvolává – do puntíku potvrdilo scénář, který přinesly Lidovky.cz už v úterý večer. Tedy konec dvou výše zmíněných manažerů i jejich další působení v rámci skupiny.

Vyloučení ČD ze soutěží o rychlíky? Ťok s poslanci začali rychle přepisovat zákon

„Byl jsem jmenován novým předsedou představenstva a generálním ředitelem VUZ. Představenstvo a dozorčí rada ČD mě pověřily úkolem dalšího rozvíjení strategických inovativních technologií ve VUZ,“ řekl pro Lidovky.cz František Bureš. O jeho angažmá v tomto podniku, který spolupracuje s předními výrobci lokomotiv a vagonů, jako jsou Bombardier či Siemens, se v poslední době v ČD hodně mluvilo.

Dozorčí rada rovnou dovolila i jejich nástupce. Burešovu gesci techniky a majetku převzal Miroslav Kupec, který dosud v Českých drahách zastával pozici vrchního přednosty Depa kolejových vozidel a v minulosti působil například u nákladní dcery ČD Cargo. Ve skupině ČD pracuje tři roky - předtím byl manažerem například v podniku ČKD Vagonka nebo firmě F. X. Meiller.

František Bureš je novým šéfem Výzkumného ústavu železničního.

Protože nominace do nejvyššího vedení drah jsou zpravidla politické, Kupec tam přichází s podporou hnutí ANO.

Dalším zvoleným členem představenstva je Martin Bělčík, který je zase nominantem sociální demokracie. Dosud pracoval ve skupině České dráhy v Odboru projektů a správy majetkových účastí.

V minulosti byl například náměstkem ministra obrany, později byl mimo jiné dva roky vedoucím kanceláře Asociace krajů ČR v týmu Michala Haška.

STRATEGICKÁ PERLA VUZ

  • Tradice zkušebního závodu spojeného se státními drahami spadá až do roku 1950, kdy došlo ke zřízení Výzkumného a zkušebního ústavu ČSD.
  • Instituce prošla v průběhu let řadou změn v organizaci i názvu, jednu dobu například spadala pod ministerstvo dopravy. Od roku 2005 je dceřinou společností Českých drah.
  • VUZ nabízí služby v autorizované a akreditované činnosti a zkušebnictví. Provádí například testování sedadel, tlumičů a dalších částí železničních vozidel. Velmi důležitou součástí služeb je testování na malém (4 km) a velkém zkušební okruhu (13,3 km) ve Velimi.
  • Mezi zákazníky paří velké firmy jako Stadler, Škoda Transporation či Siemens. Tržby VUZ se pohybují v řádu stovek milionů korun ročně.
  • Podle některých zdrojů o jejím získání v minulosti uvažovala i Škoda Transportation.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.