Lidovky.cz

Končí éra taxametrů a pověstného turba? Rodí se nová pravidla pro Uber a spol.

Ekonomika

  11:00
PRAHA - Za pár let můžou v Česku jezdit taxíky bez jednoho ze svých symbolů – taxametru. Další osud tohoto přístroje, který někteří nepoctiví řidiči „vylepšují“ turbem, byl klíčovým tématem nedávné pracovní skupiny na ministerstvu dopravy řešící budoucnost taxislužby a nové nastavení pravidel.

Ilustrační foto. foto:  Petr Topič, MAFRA

Úřad ministra Dana Ťoka (za ANO) připravil šest variant, jak by v následujících letech vedle sebe mohl existovat svět taxametrů a aplikací, jako je například známý Uber. Podle závěrů z expertního jednání, které mají Lidovky.cz k dispozici, je ve hře zachování stávající stavu i svobodné rozhodnutí dopravce, jak bude jízdu účtovat.

Přívrženci jednotlivých variant nejsou překvapiví: Uber je pro liberální přístup, zástupci magistrátu či policie chtějí udržet status quo.

Taxikáři se bouřili proti Uberu a spol. V Praze chtějí troubit každý den

Současnou výbušnou situaci je každopádně nutné urgentně řešit: na jednom malém trhu společně působí taxikáři s požadovanými oprávněními i řidiči Uberu vydělávající na principu placené spolujízdy, kteří často nemají živnostenský list pro taxislužbu. Dochází k bouřlivým protestům, hádkám a v některých případech i k fyzickým útokům.

I proto se na ministerstvu dopravy 2. března už potřetí sešla expertní skupina složená z reprezentantů ministerstev, Finanční správy, pražského magistrátu, policie ale i firmy Uber či Asociace koncesionářů v taxislužbě. Všichni účastníci dostali před jednání šestici možných řešení označených 0 až 6.

Varianta 0 vychází ze zachování stávajícího stavu – tedy že vozidlo musí být i nadále povinně vybavené taxametrem. Dopravce zároveň musí, nezávisle na tomto přístroji, zajistit řádné plnění v rámci v systému elektronické evidence tržeb.

Mobilní aplikace Uber.

Možnost označená 1 také požaduje taxametr, bylo by však povinné provázat systém EET s taxametrem. Takové řešení může znamenat problém pro taxikáře, kteří jezdí se starými přístroji. Zároveň by to mohlo znamenat úbytek měřidel s takzvaným turbem, které dokáže po nenápadném stisknutí řidiče uměle nahnat útratu za ujeté kilometry.

„Staré taxametry schválené v devadesátých letech, které vykazují nejvíce možností neoprávněných zásahů, by bylo možné vyřadit právě variantou 1, protože tyto staré přístroje nepůjde propojit s EET,“ řekl podle záznamu z jednání zástupce Českého metrologického institutu.

Diskuse se onoho březnového dne točila zejména kolem toho, zda můžou mobilní aplikace plně nahradit taxametry jakožto nástroje pro měření trasy i vyúčtování.

JAK TO BUDE S TAXAMETRY

  • Varianta 0

Povinný taxametr, nezávisle na něm plnění EET

  • Varianta 1

Stávající stav. Povinný taxametr provázaný s EET

  • Varianta 2

Pro nabírání klienta na ulici povinný taxametr, u jiných typů jízd možnost využít certifikovanou aplikaci

  • Varianta 3

Pro nabírání klienta na ulici povinný taxametr, u jiných typů jízd možnost využít aplikaci, která splňuje zákonné povinnosti (tisk dokladu, výpočet ceny apod.)

  • Varianta 4

Dopravce se rozhodne, zda využije taxametr nebo certifikovanou aplikaci.

  • Varianta 5

Dopravce se rozhodne, zda využije taxametr nebo aplikaci, která splňuje zákonné povinnosti (tisk dokladu, výpočet ceny apod.)

Pořadatel této pracovní skupiny – ministerstvo dopravy – přišel na jednání s tím, že provozování jízd přes Uber a podobné aplikace je podle zákona v principu podobné tomu, co nabízí běžní taxikáři. Ale je třeba sjednotit pravidla, což je ostatně podobný požadavek, jaký nedávno vznesl šéf největší české taxislužby AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička.

Poznámka na okraj: Kvasnička nebyl na zmíněné jednání pracovní skupiny vpuštěn a o několik desítek minut později musela schůzka skončit kvůli tomu, že jeho řidiči začali kroužit kolem budovy ministerstva a neustálým troubením znemožňovali další výměnu názorů.

Přítomný zástupce Uberu se držel názoru, že aplikace poskytují zákazníkovi větší míru ochrany. Přeloženo: není tak snadné jej ošidit. „Aplikace může být buď certifikované nebo požadavky na ni můžou ustanovit právní předpisy,“ zmínil podle záznamu reprezentant Ubere. Podle něj je možné tento systém použít i pro jízdy, kdy si zákazník zastaví taxi přímo na ulici.

Tento názor odpovídá ministerským variantám označeným 5 a 6. Obě počítají s tím, že by bylo na libovůli dopravce, zda využije taxametr nebo aplikaci. Rozdíl je pouze v tom, zda by šlo o nástroje certifikované nebo by musely splňovat jiné předpisy - třeba povinnost zaslání dokladu či zřejmý výpočet ceny za přepravu.

Proti tomu vystoupil zástupce pražského magistrátu jakožto úřadu, který dlouhodobě vystupuje zejména proti praktikám společnosti Uber. Jednoznačně se přihlásil k variantě 1, tedy propojení povinného taxametru s EET. „Jedno zařízení, jeden výstup, jedna kontrola. Není možné, aby každé auto bylo vybaveno jiným systémem,“ zaznělo na jednání.

Budoucí podoba příslušných zákonů by měla stanovit přesné požadavky na měřiče a způsoby jejich kontroly – ať už jde o taxametry nebo aplikace. „Technologická složitost kontroly je vysoká, taxametr může schraňovat data, ke kterým se ale nedá při kontrole na ulici dostat. Při nastavení nových pravidel bude důležité, jak je bude možné kontrolovat,“ popsal zástupce Finanční správy.

Budoucnost české taxislužby - výstupy z pracovní skupiny ministerstva dopravy.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.