Lidské oko to za volantem nemá vůbec lehké. Musí vyhodnotit situaci před sebou, po stranách a ještě občas zkontrolovat rychlost, stav nádrže, venkovní teplotu nebo ovládání autorádia. Na jeden ostrý pohled potřebuje šofér v průměru 0,5 až tři vteřiny. To znamená, že při rychlosti 100 kilometrů za hodinu ujede až 86 metrů. A za tu dobu se před jeho nárazníkem může radikálně změnit situace.
Na problematiku dobrého vidění za volantem – a jeho podceňování – se v kampani zaměřil Ústřední automotoklub (ÚAMK). Ve videích na pokračování se zaměřuje na témata jako oslnění, barvoslepost či právě podsvícení přístrojové desky.
Jak dlouho jede krátkozraký řidič ‚poslepu‘? Podle průzkumu má půlka šoférů vadu |
V tomto případě rozhodně nejde jen o estetickou záležitost. Téměř každá automobilka má svoji typickou barvu – například Porsche žlutou, Ford modrou – kterou nejčastěji podsvěcuje přístrojovou desku. Každé oko má však specifické požadavky.
„Lidé s krátkozrakostí lépe a ostřeji vidí červeně podsvícenou přístrojovou desku, dalekozrací zase zeleně podsvícenou. Neutrální je bílá. Bílé světlo ovšem může řidiče více oslňovat, takže si na něj bude muset trochu zvyknout,“ vysvětluje oční lékařka Lucie Valešová z pražské kliniky DuoVize.
Zároveň však platí, že světlé znaky umístěné na tmavém podkladu zvýrazňují kontrast.
Experti ÚAMK tvrdí, že by se automobilky měly daleko pečlivěji zaměřovat na konkrétní potřeby řidičů a nabízet jim více variant nasvícení „budíků“. Modrá barva je například u starších řidičů nejméně vhodná, protože nevyhovuje jejich stárnoucím očním čočkám.
Obecná potíž pak tkví i v tom, že Češi často podceňují své oční vady, třeba obyčejnou krátkozrakost. Delší doba potřebná k zaostření může mít na silnici fatální následky.
„Nejhorší je, že drtivá většina řidičů o vadě zraku vůbec neví, a ani tento stav neřeší. To je pro nás velice důrazným varováním. Pokud nebude řidič chodit na pravidelné lékařské prohlídky, tak se může stát, že hůře rozezná dopravní značení, chodce, dítě, cyklistu nebo nedobrzdí,“ dodává šéf ÚAMK Oldřich Vaníček.
JAK SVÍTÍ VÝROBCI AUT
zdroj: ÚAMK |