Lidovky.cz

Modrá není pro staré řidiče. Barva přístrojové desky může zachránit život

Ekonomika

  6:00
PRAHA - S trochou nadsázky lze říct, že způsob podsvícení přístrojové desky může na silnici rozhodovat o životě a smrti. Když řidič zbytečně dlouho ostří na „budíky“ před sebou, nemůže se zároveň věnovat situaci na silnici, a několik vteřin jede v podstatě poslepu. Výrobci aut přitom tuto problematiku údajně příliš neřeší.

Podsvícení přístrojové desky. foto: Shutterstock

Lidské oko to za volantem nemá vůbec lehké. Musí vyhodnotit situaci před sebou, po stranách a ještě občas zkontrolovat rychlost, stav nádrže, venkovní teplotu nebo ovládání autorádia. Na jeden ostrý pohled potřebuje šofér v průměru 0,5 až tři vteřiny. To znamená, že při rychlosti 100 kilometrů za hodinu ujede až 86 metrů. A za tu dobu se před jeho nárazníkem může radikálně změnit situace.

Na problematiku dobrého vidění za volantem – a jeho podceňování – se v kampani zaměřil Ústřední automotoklub (ÚAMK). Ve videích na pokračování se zaměřuje na témata jako oslnění, barvoslepost či právě podsvícení přístrojové desky.

Jak dlouho jede krátkozraký řidič ‚poslepu‘? Podle průzkumu má půlka šoférů vadu

V tomto případě rozhodně nejde jen o estetickou záležitost. Téměř každá automobilka má svoji typickou barvu – například Porsche žlutou, Ford modrou – kterou nejčastěji podsvěcuje přístrojovou desku. Každé oko má však specifické požadavky.

„Lidé s krátkozrakostí lépe a ostřeji vidí červeně podsvícenou přístrojovou desku, dalekozrací zase zeleně podsvícenou. Neutrální je bílá. Bílé světlo ovšem může řidiče více oslňovat, takže si na něj bude muset trochu zvyknout,“ vysvětluje oční lékařka Lucie Valešová z pražské kliniky DuoVize.

Zároveň však platí, že světlé znaky umístěné na tmavém podkladu zvýrazňují kontrast.

Experti ÚAMK tvrdí, že by se automobilky měly daleko pečlivěji zaměřovat na konkrétní potřeby řidičů a nabízet jim více variant nasvícení „budíků“. Modrá barva je například u starších řidičů nejméně vhodná, protože nevyhovuje jejich stárnoucím očním čočkám.

Obecná potíž pak tkví i v tom, že Češi často podceňují své oční vady, třeba obyčejnou krátkozrakost. Delší doba potřebná k zaostření může mít na silnici fatální následky.

„Nejhorší je, že drtivá většina řidičů o vadě zraku vůbec neví, a ani tento stav neřeší. To je pro nás velice důrazným varováním. Pokud nebude řidič chodit na pravidelné lékařské prohlídky, tak se může stát, že hůře rozezná dopravní značení, chodce, dítě, cyklistu nebo nedobrzdí,“ dodává šéf ÚAMK Oldřich Vaníček.

JAK SVÍTÍ VÝROBCI AUT

  • Automobilka Saab preferovala za své existence zelenou.
  • Ferrari prošla cestou od bílé přes červeno-oranžovou k zelené. V Porsche využívají žluté diody o vlnové délce 588 nm.
  • Koncern Fiat preferuje zelenou a oranžovou barvu. Ford považuje za uklidňující zelenou, zatímco Opel upřednostňuje neutrální bílou.
  • Mercedes-Benz využívá žlutou, ale pro počet najetých kilometrů a vnější teplotu modrou.
  • BMW používá od roku 1987 oranžovou, protože se domnívá, že vhodná směs červené a zelené kompenzuje obě nejčastější poruchy barevného vidění.
  • Audi má bílé pozadí se šedými nebo namodralým číslicemi a VW modré diody o vlnové délce 465 nm a sytosti 80 – 85 %.

zdroj: ÚAMK

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.