Lidovky.cz

Studenti popisují nápad, jak zrychlit metro. Váhou na vagóny a svítícími šipkami

Ekonomika

  17:43
PRAHA - Váha ukazující jak je vagon metra naplněný cestujícími a diodové šipky, které následně ukážou, do kterých dveří mají lidé nastoupit. Takový je ve stručnosti nápad studentů ČVUT na zrychlení provozu v metru, který v neděli vyhráli v programátorském maratonu, „hackathonu“.

Pražské metro (ilustrační foto). foto:  František Vlček, Lidové noviny

Studenty napadlo využít váhu, která nyní podle zatížení vagónu nastavuje brzdy. Údaje z váhy se totiž dají použít i k určení obsazení vlaku. Méně zatížené vagóny mají logicky méně lidí a systém, vypracovaný studenty ČVUT, tak vyhodnotí, které vagóny jsou plné a které ne. Tuto informaci pak pošle do další zastávky, kde už mohou být pasažéři nasměrováni k méně osazeným vagónům. K tomu poslouží svítící LED pásek na nástupišti.

Hackathon

V Praze se od pátku do neděle konal první ročník Smart Mobility Hackathon v celosvětovém, otevřeném formátu. Soutěžilo v něm dvacet tříčlenných týmů ze třinácti zemí světa. Týmy si mohli vybrat z osmi okruhů a v pátek dostali 48 hodin na řešení problému. K dispozici měli veřejně přístupná data, hardwarové nástroje, využití softwaru zdarma a projekty konzultovali s mentory, tedy zhruba padesáti odborníky z různých oblastí.

„Data, která budeme sbírat jsou velmi cenná i pro další aplikace, například plánování jízdních řádů nebo plánované odstávky,“ řekl serveru Lidovky.cz Vít Obrusník za vítězný tým RED. „Na hackathonu v Berlíně jsme viděli podobný projekt. My jsme myšlenku dále rozvedli a implementovali jiným způsobem optimálním pro Prahu,“ dodává Obrusník. Návrh vítězného týmu vznikl po diskuzi s mentory na pražském hackathonu.

Teoreticky by se tak kvůli zjednodušenému nástupu a výstupu daly ušetřit tři sekundy na každé stanici. Podle výpočtu Ministerstva práce a sociálních věcí by taková časová úspora mohla ekonomice ročně přinést kolem čtvrt miliardy korun. Metodika ministerstva vychází z toho, že každý pozdní příchod do práce způsobuje ekonomické škody.

I kdyby se návrh nakonec nerealizoval, může mít i další využití. „Vagóny metra neumí jenom vážit, umí i další věci,“ řekl serveru Lidovky.cz organizátor hackathonu Tomáš Studeník. „Pokud by se vybavily dalšími senzory, tak by mohly například sami hlásit problém, hlásit se na servisní údržbu a tak dále,“ dodává.

Pilotní projekt

Programátorský maraton se konal pod záštitou primátorky hlavního města Prahy Adriany Krnáčové a účastnil se ho také Operátor ICT, tedy organizace, která mimo jiné vyhledává „perspektivní podněty“ a pomáhá je přepracovat do projektových záměrů nebo pilotních projektů. Operátor ICT přislíbil vítěznému týmu připravit projektovou dokumentaci, která se poté může předložit zastupitelstvu ke schválení. Pokud by návrh zastupitelstvo posvětilo, Pražané by se mohli v blízké době alespoň v nějaké míře dočkat tohoto systému.

Tým RED chce o realizaci projektu jednat i s dalšími společnostmi. Chce přitom spolupracovat s týmem Cute, který se také účastnil hackathonu.

Týmy na Hackathonu 2017.
Vítězný tým na Hackathonu 2017.

„Jak je vidět, lze, aby z akce jako hackathon vylezl zajímavý projekt, který i může být za nějakou dobu na zastávkách metra,“ vyzdvihl přínosy Studeník. „To se liší od standardních městských projektů, které se uskutečňují třeba i deset let,“ dodal.

Tým RED sestavá ze studentů ČVUT a je složený z Michala Jirků, Josefa Korbela a Víta Obrusníka. V neděli na hackathonu sestavili i model toho, jak může systém fungovat: model sestával z LED pásky a simulace soupravy metra, která jede z Florence na Vyšehrad. Pro zhotovení modelu tým použil hardware set od BigClown a webovou cloudovou platformu Microsoft Azure.

Na hackathonu se objevily i další zajímavé návrhy. Například kompletně dívčí tým navrhl okna do vlaků a vozů veřejné dopravy, na které by se dalo kreslit rukou. Vytvořený obrázek si poté může tvůrce přenést do mobilního telefonu nebo tabletu. Dalším návrhem bylo přivolání taxíků pomocí facebookového Messengera, tedy bez nutnosti stahovat další aplikaci.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.