Lidovky.cz

Přezout, nebo dojet 'zimáky'? Nehoda s nevhodnými koly může vyjít draho

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Když majitel auta „obrousí“ dezén zimních gum tak, že už je na příští sezonu nemůže použít, napadne ho, zda není dobré na nich ještě chvíli na jaře jezdit. A tím ušetřit letní pneumatiky. Jenže experti na silniční bezpečnost to českým řidičům každý rok rozmlouvají. A nejen oni: pojišťovny varují, že nehoda na nevhodných gumách se může nepříjemně prodražit.

Pneuservis. Ilustrační foto. foto: Ondřej Littera, MAFRA

Takzvané dojetí zimních pneumatik je v Česku běžné a majitelé aut si za tímto úsporným opatření často neochvějně stojí. Při vyšetřování havárie, kterou řidič s takto vybaveným autem způsobí, může ovšem hrát nevhodné obutí auta výraznou úlohu.

Měkčí zimní gumy totiž v teplém počasí na rozehřátých silnicích mění charakter jízdy. Auto má například delší brzdnou dráhu, může se chovat jinak v zatáčkách - a na silnici rozhoduje každý detail. Při změně teploty jde s trochou nadsázky o řízení úplně jiného vozu.

Pět hříchů českých řidičů. S jakým 'vylepšením' určitě neprojdete na STK?

V případě že je příčinou nehody právě nevhodné obutí, nemusí viník havárie dostat podstatnou část svého havarijního pojištění.

„Pokud je prokázáno, že použití nevhodných pneumatik bylo příčinou nehody či byl kvůli tomu zvětšen rozsah škody, pak přistoupíme k přiměřenému krácení plnění odpovídajícímu závažnosti vlivu na celkovou škodu,“ popisuje mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

U povinného ručení se nemusí obávat poškozený, který by měl dostat v plné výši takzvanou skutečnou škodu. V klidu ale nemůže být viník, z jehož pojištění se škoda vyplácí. „Můžeme po něm vyplacené plnění vymáhat,“ doplňuje Buriánková.

Podobné případy se řeší individuálně. Příčinu nehody nemusí určit jen policie, ale třeba u nehod s menší celkovou škodou i likvidátor pojišťovny.

Zákon to nezakazuje, ale...

Zatímco použití výbavy v zimním období při daném počasí a na určitých místech – třeba v horských oblastech – stanovuje zákon, na jaře a v létě tomu tak není. To znamená, že třeba v červnu nemůže řidiči nikdo nařídit, aby na silnici vyrazil s letním obutím.

„Zákon to nezakazuje, přesto rozhodně nedoporučujeme dojíždět zimní pneumatiky. Fungují správně jen do určitých teplot, po velkém zahřátí se začnou měnit jejich jízdní vlastnosti. Auto kvůli tomu může více klouzat, chová se jinak v zatáčkách a prodlužuje se jeho brzdná dráha,“ uvádí šéf sdružení BESIP Martin Farář.

Přezuvání pneumatik. Ilustrační foto.

Nejde tedy jen o peníze, jízda v teple na měkkých zimních gumách může být i nebezpečná.

„Na tento nešvar upozorňujeme každý rok. Bohužel lidé jsou nepoučitelní a raději místo zdraví volí úsporu pár drobných. Zimní pneumatika v létě je hazard s životy všech,“ upozorňuje Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).

Tato organizace mimo jiné tvrdí, že spotřeba auta jezdícího na jaře či v létě se zimními gumami se může zvýšit až o deset procent. Správná doba pro výměnu kol je podle vžité poučky ve chvíli, kdy průměrné teploty dosáhnou sedmi stupňů Celsia.

Pokuta za špatné brýle či kouření v autě. Za co ještě kasírují Němci a Italové?

Už v minulosti ÚAMK uspořádal test s rakouským autoklubem ÖAMTC. Jeho výsledky ukázaly, že auto na zimních pneumatikách zabrzdí z 80 kilometrů v hodině o 6,4 metru dále než auto na letních. Rozdíl naměřily autokluby i při brzdění na suchu ze stokilometrové rychlosti. Zatímco s letními pneumatikami už auto stálo, se zimním obutím ve stejném okamžiku stále ještě jelo rychlostí 42 kilometrů v hodině.

Na druhou stranu: pokud řidič nestihne vyměnit kola hned ve chvíli, kdy se průměrná teplota překulí přes sedm stupňů, není to žádné neštěstí. Zároveň ani u krátkodobého „dojíždění“ gum nemusí jít o fatální problém.

„Ještě bych ho pochopil v jarních měsících, zejména pokud denní teploty nepřesahují dvanáct stupňů. Ale určitě ne při vyšších teplotách,“ dodává automobilový expert Antonín Šípek.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.