Lidovky.cz

České dráhy uhájily pověst dobrého dlužníka. Udržely si 'stabilní' rating

Ekonomika

  10:25
PRAHA - Šéfové Českých drah či významné banky, které s dopravcem spolupracují, se tento týden doslechli dobrou zprávu. Železniční dopravce uhájil u agentury Moody’s ratingové hodnocení na stupni Baa2. To mimo jiné znamená, že má pověst dobrého dlužníka a šanci získat výhodnější půjčky.

Vlak InterPanter od Škody Transporation. foto: ČTK

Toto na první pohled technické označení je velmi důležité z hlediska hospodaření firmy. Dobré ratingové hodnocení u renomované agentury jí může díky výhodnějšímu úročení úvěrů ušetřit desítky milionů korun ročně.

Nejnovější zpráva expertů z Moody’s přiřkla podle informací serveru Lidovky.cz Českým drahám stejné hodnocení jako před rokem: tedy stupeň Baa2, který je v hodnotící hierarchii této agentury devátý nejvyšší. Řadí českého železničního dopravce do takzvaného investičního pásma se „stabilním výhledem“.

Prodaná nádraží i víc lidí ve vlacích. České dráhy vydělaly skoro 900 milionů

Samotné České dráhy se nechtěly k hodnocení vyjadřovat. „Nemůžeme jakkoliv komentovat stanoviska či výroky ratingové agentury Moody’s, tedy ani zprávu ze dne 10. 5. 2017,“ uvedl mluvčí Radek Joklík.

Svoje hodnocení ČD uhájily především díky silné vazbě na stát, což je pro potenciální investory záruka spolehlivosti. Experti z Moody’s ocenili i zlepšující se hospodaření firmy – především rostoucí zisky v nákladní dopravě.

Tu zajišťuje především dceřiná firma ČD Cargo. To byl ostatně i jeden z hlavních důvodů, proč Moody’s loni v květnu zvýšili drahám rating ze stupně Baa3. Tehdy to vedení drah označilo za velký úspěch. Vlaky s cestujícími zůstávají zatím pro České dráhy, navzdory zvýšení počtu prodaných jízdenek, prodělečné.

PROČ JE DOBRÉ MÍT RATING

  • Úvěrový rating je důležitý pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splacení úvěru.
  • Čím je rating vyšší, tím lépe je dlužník vnímám v očích věřitelů a tím je i pravděpodobné, že si bude schopen zajistit levnější půjčky.

Jinak byl ale loňský rok z pohledu čísel z pohledu skupiny překvapivě dobrý.

České dráhy vydělaly 882 milionů, k čemuž jim pomohlo více prodaných jízdenek, peníze z prodeje většiny nádraží nebo emise dluhopisů s výhodnějším úrokem. Přispěl i dobrý výsledek výše zmíněného ČD Cargo.

ČD Cargo mělo čistý zisk 935 milionů korun, což bylo o 359 milionů více než v roce 2015. Osobní vlaky i loni jezdily se ztrátou (644 milionů proti předloňským 1,398 miliardy), ovšem s menší, než se počítalo.

„Pozitivní trend jsme zaznamenali hlavně v mezinárodní, ale také ve vnitrostátní příměstské dopravě, kde jsou naše vlaky součástí integrovaných dopravních systémů. Zúročují se tím pokračující investice do modernizace vozidel a do zkvalitňování služeb. Ačkoliv osobní doprava skončila ztrátou, oproti roku 2015 se zlepšila o téměř 780 milionů korun,“ uvedl před časem generální ředitel Pavel Krtek.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.