Lidovky.cz

Lidé vztekle brblají, na šíji cítíte cizí dech. Výluka metra nahnala lidi do tlačenic v autobusech

Ekonomika

  14:56
PRAHA - Je vedro, neustálé kontrolování hodinek prozrazuje, že jedete pozdě. Autobus pražské MHD popojede a s cuknutím zastaví. Kohosi to donutí přišlápnout vám nohu. Lidé si vztekle brblají. "Hele vůbec to nestíhám, je to úplně zasekaný. Teprve popojíždíme po Nuseláku," komentuje paní po telefonu situaci v přeplněném autobuse. Na šiji cítíte těžké oddechování pána za vámi.

Autobusová zastávka Pražského povstání, ze které jezdí náhradní doprava. foto: Alena Pecháčková, Lidovky.cz

Pětkrát delší cesta. Výluka v metru citelně zasáhla Prahu, autobusy nestíhaly

Výluka metra na trase Pražského povstání - Florenc způsobila masovou kumulaci jak cestujících, tak dopravy směrem do centra. Pruh vyhrazený autobusům, které nahradily provoz metra, zpomaluje už tak problematický provoz na Nuselském mostě.

Výluka potrvá do 9. července a nejhorší situace je v místě, kde musí cestující přestoupit na náhradní autobusovou dopravu, tedy na stanici Pražského povstání.

Chybí bezbariérový přístup. Vozíčkáři a rodiče s kočárky musí další oklikou

Na rozdíl od jiných stanic v tomto úseku nedisponuje Pražského povstání bezbariérovým přístupem. Cestující s potřebou bezbariérového přístupu mají tedy po dobu výluky výrazně ztíženou situaci. Operátor infolinky dopravního podniku pouze poradí vystoupit o stanici dříve (Pankrác) a jiným autobusem dojet na Pražského povstání. Z krátké cesty se tak stává poučný půldenní výlet po krásách Prahy 4.

Když souprava metra ze směru Háje dorazí do stanice Pražského povstání, vystupují povinně všichni. Kapacita jedné soupravy je dle oficiálních údajů 1464 osob. Dá se tedy předpokládat, že během ranní špičky, kdy jsou soupravy nejvytíženější, může v jednu chvíli vystupovat až na tisíc lidí.

Lidé volí nejrychlejší, ale nebezpečnější strategii

Dav se vydává po schodech do vestibulu a dále k zastávkám náhradní dopravy. K výstupu slouží dvě řady jezdících schodů, což dožene mnoho lidí k výběhu po svých po vedlejším schodišti.

Po výstupu z metra se masa lidí střetává s relativně frekventovanou silnicí vedoucí na Kavčí hory a k České televizi. Přechod, který by lidé měli správně využít, je asi třicet metrů od výstupu z metra.

Většina lidí ovšem tuto možnost ignoruje a volí nejrychlejší, ale nebezpečnější strategii. Přechází přímo přes silnici do přilehlého parčíku. V takový moment řidiči, který by chtěl místem projet, nezbývá než zatnout zuby a počkat, až se dav přelije nebo se některá jeho část rozhodne nechat auto projet.

Informátor radí zmatenému cestujícímu.
Probíhá výměna pražců na lince metra C.

Stovky lidí poté přes parčík zamíří k zastávce autobusu, kde obvykle staví linka 134. Ta je ale přesunuta jinam, aby uvolnila prostor dlouhým autobusům náhradní dopravy XC. I přes mírné rozšíření směrem do přilehlé vozovky (páska a pár kovových zábran) je jasné, že zastávka není koncipována na takový počet lidí.

Tlačí se do autobusu, tuší, že každá minuta bude cenná

Lidé stojí v silnici, na chodníku či přes ulici. Příslušník policie stojí nedaleko zastávky a nekompromisně monitoruje situaci. Zdá se však, že lidé přebíhající silnici za zády strážníka v centru jeho pozornosti nejsou.

Co se v úseku Pražského povstání - Florenc děje

V daném úseku se budou měnit pražce, přemisťovat stykové transformátory, měnit některé kolejnice i dilatační zařízení nebo třeba vyměňovat konzole přívodní kolejnice.

Po dokončení oprav proběhnou ještě v nově opraveném úseku dynamické zkoušky.

Plán dopravního podniku plánuje výluku mezi sobotou 1. července a nedělí 9. července.

Po dobu výluky je na trase zavedena náhradní autobusová doprava XC a na stanicích budou k dispozici informátoři ve žlutých vestách, aby cestující dočasnými změnami provedli.

Autobusy proudí na zastávku celkem pravidelně, opodál stojící zaměstnanec dopravního podniku s deskami si jejich příjezdy zapisuje. Lidé se tlačí do autobusu, jakoby tušili, že v nastalém mumraji bude každá minuta cenná. Zdejší matadoři, kteří bydlí povětšinou v okolí zastávky, si zkušeně počkají na druhý či třetí autobus, čímž ztratí maximálně pár minut. Cestu mají ale díky výrazně menšímu počtu cestujících značně komfortnější. Ti šťastnější si dokonce sednou.

Autobusy typu 18M, které jsou v rámci náhradní dopravy nasazeny, mají oficiální kapacitu 156 osob. Pokud tedy chtějí pojmout potenciálně plnou soupravu metra, musí být k dispozici minimálně šest až sedm. Soupravy metra však ve špičce jezdí co dvě minuty, a proto je problém v kritické časy urychlit nástup cestujících a odjezd autobusů.

Nástupem do autobusu strasti cestujícího ale nekončí. Přeplněný autobus, do kterého se snaží natlačit i lidé na improvizované zastávce Vyšehrad, čeká ještě Nuselský most známý dopravními zácpami.

Týmová hra „Najdi zastávku“

Po několika kolapsech je již na mostě vyhrazen pruh pro projíždějící autobusy. Doprava osobních aut je tak v tomto místě ještě koncentrovanější než obvykle. A aby toho nebylo málo, ulice Sokolská, která na Nuselský most navazuje, je momentálně taktéž částečně rozkopaná. Kdejaký řidič proto pruhu pro veřejnou dopravu využije, aby si cestovní martýrium zkrátil. Na takovéto „ptáčky“ už ale čeká přistavený vůz městské policie. Netrpělivost se zde neodpouští.

Organizační ruch panuje i na dalších zastávkách. Na Muzeu staví například autobusy XC u stanice tramvaje, která se nachází za budovou Národního muzea směrem na Vinohrady. Turisté, kterých není okolo Václavského náměstí málo, mají tak hezkou možnost vyzkoušet si své logické a orientační schopnosti během týmové hry „Najdi zastávku“.

Ta je u Muzea navíc zřízena přímo na velmi frekventované silnici a od Václavského náměstí k ní vede cesta skrze podchod známý gastro zaměřením na pizzu a kebab. S kufry je tato cesta příhodný trénink na některý ze závodů série Iron Man.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.