Lidovky.cz

Levitující kapsle ve vakuu. Test vlaku budoucnosti byl ‚naprostý úspěch‘

Ekonomika

  15:14
PRAHA - Společnost Hyperloop ve středu oznámila, že úspěšně otestovala svůj pokrokový dopravní prostředek pohybující se ve vakuu. Během testu se vozidlo, které ke svému pohybu využívá magnetickou levitaci, pohybovalo rychlostí 112 km/h.

Dopravní kapsle společnosti Hyperloop One foto: Hyperloop One

Ačkoliv Hyperloop One oznámila úspěch ve středu, samotná zkouška systémů proběhla již v květnu letošního roku. Vývojáři však potřebovali čas na kontrolu a analýzu všech výstupů, proto úspěšnost test ohlásili až dva měsíce poté. Podle společnosti proběhl test bez komplikací a byl „obrovským úspěchem.“

Myšlenku Hyperloopu, tedy cestování uvnitř kapsle v nízkotlakovém potrubí, představil miliardář Elon Musk v roce 2013. Podle Muska by mohly kapsle dosahovat rychlosti až 1200 km/h. Od té doby se rozvojem konceptu začalo zabývat několik společností.

Trubice hyperloopu má na šířku tři metry.
Snímky testovacího hyperloopu.

Test firmy Hyperloop One se uskutečnil na speciální trati, která vypadá jako potrubí o průměru tří metrů a je dlouhá půl kilometru. Uvnitř trubice je téměř vakuum, které umožňuje daleko rychlejší pohyb bez tření za dodání minimálního množství energie.

Podle hlavního inženýra projektu Joshe Giegela však nešlo v tomto testu o rychlost. „Šlo nám o poskládání všech dílků,“ uvedl pro magazíN Wired. Podle něj jde o první fázi projektu, v další se budou snažit překonat v potrubí rychlost 400 km/h.

Společnost také poprvé ukázala, jak v budoucnu budou vypadat vozy, respektive dopravní kapsle, kterými budou dopravováni cestující i náklady. Kapsle je vytvořena z hliníku a uhlíkových vláken a měří osm metrů na délku.

Spoluzakladatel společnosti Hyperloop One Shervin Pishevar ve středu na televizi CBS uvedl, že jde o úspěch. „Chtěli jsme světu ukázat, že to funguje. Hyperloop je reálná a je to první velký hyperloop na světě,“ řekl Pishevar. „Bude to ta nejbezpečnější, nejčistší způsob dopravy na světě.“

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.