Lidovky.cz

Češi vyhlíží vodíkové vlaky. Na okruhu ve Velimi jim postaví testovací halu

Ekonomika

  6:00
VELIM - Testování vlaků v Česku se příští rok posune zase o úroveň výš. Na uznávaném zkušebním okruhu ve Velimi na Kolínsku přibude podle plánů nová zkušební hala pro soupravy na alternativní pohony, které se pomalu začínají objevovat na trhu. Náklady na výstavbu se můžou pohybovat v řádu desítek milionů korun.

Dvouvozová regionální souprava Coradia iLint od společnosti Alstom je prvním vodíkovým vlakem na světě. foto: Alstom

O zákazníky z řad světových výrobců vlaků by v budoucnu neměla být nouze, vodík a jiné plyny budou pohánět stále více souprav. Zejména proto je vedení českého železničního centra ochotné do nové haly investovat.

Ostatně ve Velimi už letos jednoho takto zajímavého alternativního „hosta“ měli: první vodíkový vlak na světě.

Tunel pro vlaky na letiště musí uhnout Fyzikálnímu ústavu. Hrozily obří škody

V první polovině roku tam nechala společnost Alstom otestovat svoji regionální soupravu Coradia iLint. Důkladným zkouškám předcházely několikaměsíční přípravy, protože tento vlak nemá úplně standardní vlastnosti. Není například možné jednotku poháněnou stlačeným plynem umístit ani do jedné z velimských zkušebních hal. Kvůli riziku vzplanutí bylo nutné provádět testování venku.

Zaměstnanci Výzkumného ústavu železničního (VUZ) – dceřiné firmy Českých drah které areál ve Velimi patří – kvůli speciálnímu vlaku umístili v areálu mobilní nádrž s kapalným vodíkem, kterou bylo možné využívat jako plnicí stanici.

Dvouvozová regionální souprava Coradia iLint od společnosti Alstom je prvním...
Dvouvozová regionální souprava Coradia iLint od společnosti Alstom je prvním...

Podobných vlaků, jejichž pohon má být co nejzelenější, bude v Evropě přibývat. Ve Velimi, která patří do evropské špičky železničního testování, už byla kromě vodíkové soupravy také lokomotiva na stlačený zemní plyn (CNG).

Proto tamní manažeři hledají způsob, jak vybudovat odpovídající zázemí pro zkoušky vozidel na stlačené plyny.

STRATEGICKÁ PERLA VUZ

  • Tradice zkušebního závodu spojeného se státními drahami spadá až do roku 1950, kdy došlo ke zřízení Výzkumného a zkušebního ústavu ČSD.
  • Instituce prošla v průběhu let řadou změn v organizaci i názvu, jednu dobu například spadala pod ministerstvo dopravy. Od roku 2005 je dceřinou společností Českých drah.
  • VUZ nabízí služby v autorizované a akreditované činnosti a zkušebnictví. Provádí například testování sedadel, tlumičů a dalších částí železničních vozidel. Velmi důležitou součástí služeb je testování na malém (4 km) a velkém zkušební okruhu (13,3 km) ve Velimi.
  • Mezi zákazníky paří velké firmy jako Stadler, Škoda Transporation či Siemens. Tržby VUZ se pohybují v řádu stovek milionů korun ročně.

„Z jednání s našimi klíčovými zákazníky vyplývá, že by využili novou halu pro přípravu zkoušek vozidel s alternativními pohony, která by ale musela mít zařízení a elektroinstalaci odpovídající výbušnému prostředí a další bezpečnostní prvky, jako jsou například senzory úniku stlačeného plynu a zajištění dostatečného odvětrání. Taková hala musí být vybavena i prohlížecím kanálem a bezpečným přístupem na střechu vozidla,“ řekl pro Lidovky.cz šéf VUZ František Bureš.

Náklady na výstavbu nového testovacího prostoru není v tuto chvíli možné přesně odhadnout. VUZ uvažuje o několika variantách haly v závislosti na investičních prostředcích. Lze ale předpokládat, že se může jednat o řádově o desítky milionů korun.

„Optimální délka haly je 90 metrů, což je běžná délka jednotek pro regionální dopravu, u kterých lze očekávat instalaci alternativních pohonů. S tím souvisí i výstavba dalších odstavných kolejí, které budou bezprostředně navazovat na kolej do haly, využijeme je pro stacionární zkoušky těchto vozidel. Vedle odstavných kolejí uvažujeme o zřízení mobilní plnicí stanice pro alternativní paliva při splnění pravidel bezpečnosti a požární ochrany,“ dodal Bureš s tím, že vítá aktivitu ministerstva dopravy, které výstavbu infrastruktury pro vozidla s alternativními pohony podporuje novými dotačními programy.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Číňané chtějí české razítko na lokomotivy. Krouží kolem unikátního testovacího okruhu

Výzkumný ústav železniční sídlí v pražské Novodvorské ulici, ale jejím srdcem je zkušební centrum ve Velimi se dvěma okruhy. Jde o málo známou, ale nesmírně důležitou společnost, která provádí akreditované zkoušky železničních vozidel v laboratořích či zmíněných okruzích. Velim patří mezi nejuznávanější areály svého druhu v Evropě.

Mezi klíčové zákazníky patří významné společnosti, jako je Siemens, Škoda Transportation, Alstom, Stadler či Bombardier.

VUZ není žádné univerzitní centrum, jak by napovídal jeho název, ale komerční firma se vším všudy, jejíž roční tržby se pohybují v řádu stovek milionů korun.

Lze ji bez přehánění označit za rodinné stříbro Českých drah. I proto se loni na podzim hovořilo o tom, že o ní projevil zájem největší výrobce vlaků na světě, čínský CRRC.

VODÍKOVÁ PREMIÉRA

  • Ve Velimi testovali pracovníci VUZ v první polovině roku prototyp dvouvozové jednotky Coradia iLint, který vyrobila firma Alstom v německém Salzgitteru.
  • Vychází z konceptu osvědčených motorových jednotek Lint. Zásadním rozdílem je typ použitého pohonu. V případě jednotky iLint byl poprvé zkoušen alternativní pohon na vodík, jedná se tedy o hybridní vozidlo s palivovým článkem a baterií.
  • Vodík je využíván zejména v lodní dopravě jako palivo pro ponorky, objevují se i pokusy využití v městské hromadné dopravě, ale jeho použití v železničním průmyslu mělo světovou premiéru.
  • Základním rozdílem oproti motorové verzi je absence nádrží na naftu ve spodní části vozidla. Místo toho jsou pod každým vozem umístěny lithium-iontové trakční baterie.
  • Naopak na střeše vozidla se nachází základní komponenty, jako zásobní nádrže na stlačený vodík a zejména palivové články, ve kterých probíhá chemická reakce, při níž vzniká elektrická energie.
  • Tato energie se akumuluje v trakčních bateriích a pohání trakční elektromotory. V případě jakéhokoli výpadku výroby elektrické energie je jednotka po omezenou dobu schopna využívat naakumulovanou energii z trakčních baterií.
  • Odpadem je zde vodní pára, takže vozidlo v provozu neprodukuje žádné skleníkové plyny a tím by mělo být maximálně ekologické.

    Zdroj: VUZ
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.