Lidovky.cz

Plzeň protáhne tramvaje až na Borská pole. Utratí za to více než půl miliardy

Ekonomika

  13:45
PLZEŇ - Plzeň prodlouží tramvajovou trať z konečné Bory až na Borská pole, tedy k univerzitě a velké průmyslové a obchodní zóně. Strategická stavba za 660 milionů korun obslouží výrazně se rozvíjející lokalitu, kam nyní jezdí pouze autobusy a jedna linka trolejbusu.

Tramvaj v Plzni. Ilustrační foto foto: Ladislav Němec, MAFRA

Město teď požádá o dotaci z operačního programu Doprava a z Integrovaného regionálního operačního programu IROP.

„Při cestách z centra k univerzitě nebudou muset lidé přestupovat, odpadne nárazové přetížení autobusů a vytvoří se podmínky pro vybudování chybějícího záchytného parkoviště,“ řekl náměstek primátora Pavel Kotas (ČSSD).

ČTĚTE TAKÉ:

Prodloužení tramvajové tratě má stát 597 milionů korun včetně DPH.

„Dotace může dosáhnout až 85 procent ze způsobilých nákladů, které jsou odhadnuty na 381 milionu korun,“ uvedl Kotas. IROP by měl také až 90 procenty podpořit stavbu přestupního uzlu Plzeň/Kaplířova - Dobřanská, který má přijít na 64 milionů korun s DPH, z toho způsobilé náklady se odhadují na 48 milionů korun.

Obě akce, které město vybuduje pouze s dotací, už mají stavební povolení.

Zhruba 350hektarová Borská pole prodělala za 20 let výrazný rozvoj s různými typy zástavby. Je tam průmyslová zóna s více než deseti tisíci pracovními místy, obchodní centra, polyfunkční administrativní objekty, bytové domy a univerzitní komplex. Do roku 2011 tam jezdily pouze autobusy, poté přibyla jedna linka trolejbusu.

Tramvaj plzeňského dopravního podniku.

Nejvíce cestujících je na zastávkách u křižovatky Klatovská - Kaplířova - U Borského parku. Mezi linkami tramvajové, autobusové městské a meziměstské dopravy se přesouvají lidé hlavně přes silnici I/27 z Klatov, velmi silně zatížené osobními vozy.

Počet cestujících přepravených na Borská pole v pracovní den od 05:00 do 21:00 v jednom směru je zhruba 6300 osob; ve směru z Bor jich přijíždí 3900, z centra 2400. Z konečné Bory k univerzitě jezdí 1900 osob, opačně zhruba stejně.

Dvoukilometrová trať se připravuje 15 let, problematické bylo hlavně jednání s majiteli pozemků; poslední získalo město v roce 2013. Tramvaj bude zatáčet z Klatovské do Kaplířovy ulice, zruší se současná konečná na Borech.

První ze tří zastávek bude v Kaplířové ulici u úřadu práce. První točna bude v přední části před mostem přes čtyřproudou silnici I/27, druhá za univerzitou. Trať a dokončení západního silničního okruhu jsou hlavními investičními prioritami současné městské koalice. Jako klíčovou stavbu ji chápe také univerzita, která loni dokončila v kampusu Bory čtyři vědecká centra, kde pracují stovky lidí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.