Jde až o 29 miliard korun za deset let, taková soutěž v Česku dlouho nebyla. I proto se konsorciím, která se ucházejí o výběr poplatků za nákladní auta, zdála lhůta 70 dnů na podání nabídek šibeniční.
Dva ze čtyř uchazečů požádali ministerstvo dopravy o čas navíc. Jedním z nich byl i Kapsch, současný správce mýta, který na několika úředních frontách „ostřeluje“ nynější podobu tendru.
ÚOHS zakázal podepsat smlouvu s vítězem tendru na mýto. Nikdo ale zatím nevyhrál |
Odpověď přišla na začátku tohoto týdne: „Vyhovuje se.“ Údaje o nabízené technice i cenách tak mohou na ministerstvo dorazit až 22. ledna. „Zadavatel prodloužil lhůtu o jedenáct dnů,“ potvrdil pro LN David Šimoník, mluvčí Kapsche.
Její systém je založený na tom, že mýtné brány snímají údaje o zaplacení z palubních krabiček v kabině řidiče. Kapsch byl jedním ze dvou uchazečů, který požádal o prodloužení termínu. Učinil tak hned po ukončení první fáze tendru, což bylo podávání přihlášek.
SOUTĚŽ ZA DESÍTKY MILIARD
|
„Druhé kolo, v němž uchazeči zpracovávají velmi komplikované a technicky složité, často tisícistránkové nabídky, zadavatel odstartoval před Vánoci s lhůtou stejnou jako v prvním kole. Tedy zhruba 70 dní, což je asi 46 pracovní dnů,“ vysvětlil Šimoník důvody, proč Kapsch žádal čas navíc.
Vítěz tendru nemusí využívat stávající mýtné brány postavené Kapschem, zadání od státu je technologicky neutrální – aby žádný uchazeč neměl výhodu.
Kdyby bylo zadání na současný mikrovlnný systém, největší šanci by měl právě Kapsch. Satelitní řešení by zase nejvíce vyhovovalo konsorciu vedenému slovenským SkyTollem, jemuž je tato technologie vlastní. Do druhé části soutěže postoupili všichni uchazeči. Kapsch se SkyTollem, maďarský National Toll Payment Services a sdružení pod vedením německé společnosti T-Systems. Vítěz by měl být znám příští rok, což podle ministerstva dopravy, které tendr vyhlásilo a řídí, stále platí.
„Prodloužení lhůty v takovém rozsahu je standardním krokem, harmonogram soutěže to nijak nenaruší. Výběr provozovatele je plánován na další měsíce a uzavření smlouvy zhruba na podzim příštího roku,“ řekl mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold.
Rok 2019 by sloužil k předání systému novému správci – tedy v případě, že by nezvítězil Kapsch, který má mýto na starosti od roku 2007. V novém módu pojede systém od roku 2020.
Tendr na mýto: ohrožený druh
Život obřího tendru je však křehký. Jeho nastavení systematicky zpochybňuje favorizovaný Kapsch. Soutěž napadl u soudu, antimonopolního i Národního bezpečnostního úřadu.
Firma vidí problém mimo jiné v tom, že všichni uchazeči nemuseli dostat před startem velké hry stejné datové podklady k mýtnému systému.
Válka o mýto. Kapsch střílí na pět zajíců a věří, že jednoho trefí, tvrdí Ťok |
Podle dostupných informací šlo spíše o formalitu. Zástupci ministerstva totiž krátce po začátku rozdávání začernili v dokumentech některé citlivé osobní údaje. Neexistují však zatím žádné indicie, že by nastaly jiné změny.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže však pochybnosti má, a proto ve věci zahájil správní řízení, které může vést až k pádu tendru. Nyní čeká na znalecký posudek. V případě, že soutěž zkrachuje, bude muset ministerstvo dopravy zřejmě opět prodloužit smlouvu společnosti Kapsch.