Lidovky.cz

Znečištění ovzduší v pražských tunelech překračuje až 15krát limity

Ekonomika

  16:54
PRAHA - Znečištění vzduchu v tunelech městského silničního okruhu v Praze přesahuje povolené limity. Krátkodobá koncentrace polétavého prachu místy dosahuje až patnáctinásobku hygienických norem. Nejhorší je situace ve Strahovském tunelu. ČTK to sdělil pražský zastupitel a místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (Zelení). Analýzu ovzduší pro místostarostu zpracoval Ústřední automotoklub (ÚAMK).

Strahovský tunel foto:  Michal Šula, MAFRA

Nejhorší situace byla naměřena v odpoledních hodinách při průjezdu Strahovským tunelem. Hodnoty prachových částic tam dosahovaly až 784 000 jednotek polétavého prachu na centimetr krychlový (pt/ccm). Denní imisní limity přitom jsou 50 000 pt/ccm a zdraví nebezpečná je koncentrace už od 30 000.

V tunelovém komplexu Blanka pak odborníci naměřili při dopravní špičce 412 000 pt/ccm. „Blanka musí řidičům pomáhat, a ne je dusit. Praha musí tento stav neprodleně řešit. Výrazné zlepšení může přinést častější čištění tunelů. Obratem požádám magistrát a Technickou správu komunikací o zvýšení četnosti úklidů v tunelech,“ uvedl Mirovský.

Odborníci zkoumali také ovzduší v podzemních garážích pražských nákupních center. Hladinu 100 000 pt/ccm překročilo jen parkoviště obchodního centra Nový Smíchov. Kromě motorů znečišťují ovzduší také oděrky brdových destiček nebo tření pneumatik o asfalt.

Podobné měření provedl letos v březnu ÚAMK také pro magistrátní odbor životního prostředí. Tehdy limity rovněž překročily normy. Například v Blance to bylo zhruba trojnásobně. Špatná byla situace i na povrchu, například na křižovatce Evropské a Horoměřické ulice nebo ve Svatovítské ulici v Praze 6.

Automobilová doprava je největším znečišťovatelem ovzduší v hlavním městě. V současné době trápí Prahu zejména prachové částice označované jako PM10. Magistrát proto chystá návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při nejvážnější smogové situaci by do města nesměly vjíždět nákladní automobily nad šest tun a také polovina osobních aut, jejichž poznávací značka končí buď sudým, nebo lichým číslem.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.