Lidovky.cz

BMW s digitálním příplatkem. Společnost snahou o výdělek naštvala zákazníky

Ekonomika

  20:23
PRAHA - S tím, jak pod kapotami moderních automobilů přibývá výkonných počítačů i digitálních obrazovek na jejich palubních deskách, sílí také snaha automobilek vydělávat nejen na samotných vozech, ale i na připojených digitálních aplikacích. Řidiči by tak v blízké budoucnosti mohli platit za aktuální programy a online služby stejně, jako to dnes dělají v případě svých PC či chytrých telefonů.

BMW je největším výrobcem luxusních vozů na světě foto: Reuters

Právě uživatele mobilních telefonů ovšem před nedávnem pobouřila německá značka BMW. Její americká pobočka totiž oznámila, že ve svých vozech nabídne podporu funkce Apple CarPlay formou předplatného. Zákazníci, kteří tak budou chtít využívat funkci zrcadlení svého iPhonu na displeji palubního systému auta, nově zaplatí za tento komfort 80 dolarů (asi 1650 korun) ročně. Kdo nezaplatí, bude mít smůlu.

CarPlay nebylo ani teď zadarmo, nicméně za aktivaci možnosti zrcadlení telefonu zákazníci v USA zaplatili jednorázový poplatek 300 dolarů (cca 6150 korun). Kdo tedy hodlá tuto funkci u BMW využívat déle než tři roky, zaplatí nakonec víc, než kdyby zvolil tuto funkci hned při koupi nového auta v rámci příplatkové výbavy.

Automobilka tento krok hájí: „V rámci tohoto rychle se rozvíjejícího technologického prostředí je cílem nabídnout zákazníkům pouze služby, které skutečně chtějí používat nebo vyžadují v určitém okamžiku. To dává zákazníkům BMW flexibilitu rezervovat si služby v momentě, kdy je potřebují,“ vysvětluje David Haidinger, manažer komunikace českého zastoupení značky.

Čechů se poplatky netýkají

Dodejme, že čeští zákazníci zatím nemusí rozčarování z ročních plateb řešit, jelikož Apple CarPlay u nás zatím podporováno není.

K hledání nových zdrojů příjmů přitom bavorskou automobilku vedou obavy například z toho, že by lidé mohli před nákupem vlastního auta dát brzy přednost jeho sdílení. Na to, aby firma na budoucím trhu, který může vypadat zcela jinak než ten současný, neztratila svou pozici, dohlíží speciální šéf. Dirk Arnold je viceprezidentem produktového managementu značky BMW i, která vyrábí elektromobily a má také za úkol vyhledávat nové obchodní příležitosti.

„Domnívám se, že naší velkou výhodou je, že působíme po celém světě. Díky tomu můžeme poměrně brzy zachytit určité trendy,“ říká Arnold v rozhovoru pro magazín Index LN.

„Stačí se podívat třeba na Čínu: ta je oproti ostatním trhům hodně napřed v oblasti digitálního života. Stovky milionů lidí tam používají coby své jediné počítačové zařízení chytrý telefon. Ale ten nepoužívají tak jako my,“ vysvětluje Dirk Arnold. A dodává, že v Číně se prý život s mobilním telefonem točí kolem aplikace WeChat a tomu se musí značky přizpůsobit.

Zákazníci po celém světě si u různých automobilek nejspíš budou muset na podobné novinky zvykat. Trend je takový, že potřebný hardware na většinu digitálních funkcí už auta mají rovnou z výroby. Na vyžádání aktivované služby se nejspíš stanou standardem a svým způsobem mnohdy i jedinou cestou, jak vylepšit funkčnost nového vozu. Ve výrazném měřítku to předvádí třeba automobilka Tesla, která je schopna softwarovým updatem svým autům dodat nové funkce nebo je za poplatek aktivovat.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.