Lidovky.cz

Nákladní kola uvezou až 600 kilo. Stále více je využívají zametači i kurýři

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Centra evropských měst jsou přeplněná auty. Doprava v největších metropolích postupně vázne a na řadu přicházejí ekologičtější řešení. Jednou z možných variant, jak vyřešit přehlcená města, jsou například elektrická nákladní kola. Některé modely dokážou uvézt až 600 kilogramů. Využívat je mohou popeláři, zmrzlináři, ale i kurýrské služby.

Bicykl zbarvený do žluta je výhradně určený pro německé pošťáky. foto: Apache Bicycles - Štěpán Pleskač

Rostoucí zájem o nákladní bicykly neboli cargo kola dokládá letošní ročník veletrhu cyklistiky Eurobike v německém Friedrichshafenu, který proběhl od 8. do 10. července. „Zhruba pětina celého veletrhu byla věnovaná právě cargo kolům. Kdežto v minulých letech to byla spíše okrajová záležitost. Dokazuje to i fakt, že se elektromotory používají čím dál častěji,“ řekl pro Lidovky.cz mediální zástupce firmy Apache Bicycles Daniel Sýkora, který veletrh naštívil.

Stánek Apache Bicycles na veletrhu Eurobike v Německu.

Od zmrzliny až po barely

Na veletrhu v Německu bylo k vidění hned několik variant cargo bicyklů. Výrobci prezentovali kola pro zmrzlináře, kurýry i industriální modely, které uvezou barely vážící až 600 kilogramů.

Jako popelářský „vůz“ využívají elektrokola například v Chorvatsku. „Nákladní kola vyrábíme jenom na zakázku. Například do Chorvatska jsme v minulosti posílali elektrotříkolky Work Class, které využívají popeláři. Hlavním cílem byla ekologicky šetrná varianta dopravy,“ popsal Štěpán Pleskač, marketingový manažer české firmy Apache Bicycles.

České zákazníky, kteří by měli zájem o nákladní kola, zatím Apache Bicycles nemá. „Chceme se věnovat primárně vyvíjení a výrobě bicyklů, momentálně je to pro nás okrajová záležitost,“ dodal Pleskač. Cena této elektrotříkolky se pohybuje kolem 30 tisíc korun. Cena nákladních elektrokol se však u zahraničních výrobců může vyšplhat až přes 100 tisíc.

Tříkolka s elektronickým pohonem určená pro technické služby.

Po Praze jezdí na cargo kolech kurýři

Jako první začala v Česku přepravovat zásilky na cargo kole kurýrní služba Messenger. V roce 2014 společně s firmou STRV založila projekt Ordr, který se stará o rozvoz jídel po centru Prahy. I kvůli tomu si pořídili další nákladní kola. Letos společnost Messenger Ordr prodala společně s cargo bicykly. Momentálně tak má Messenger pouze dvě elektrokola, která uvezou až 180 kilogramů. Denně jeden kurýr rozveze přibližně 50 zásilek.

„Díky nákladním kolům můžeme doručit zásilku na řadu míst v centru rychleji než autem. Kurýři se dostanou i tam, kde auto nemůže. Navíc jsou kola ekologičtější variantou. Kurýři je rádi využívají i díky tomu, že se na ně vejde větší množství balíčku, a můžou si tak více vydělat,“ okomentovala mluvčí Messengeru Jana Šobotníková.

Společnost DHL má flotilu vlastních nákladních kol, pomoci kterých dopravují zásilky.

V zahraničí cargo kola k přepravě zásilek využívají například logistické firmy DHL a GLS. Firma DHL v loňském roce představila své první elektrokolo i u nás. Uzamykatelný prostor za řidičem, který má objem dva metry krychlové, uveze až 250 kilogramů. Další cargo kola má DHL v Nizozemí, kde díky výměně několika desítek dodávek za elektrokola podle tiskové zprávy ušetří ročně až několik milionů korun.

Nákladní bicykl mohou využívat přepravní služby. Některé modely uvezou až 600...
Na veletrhu Eurobike bylo k vidění mnoho barevných modelů nákladních kol.

Omezení cyklistů v Praze je komplikací

Zda Česká republika a Praha zažije větší boom nákladních bicyklů záleží také na omezení cyklistů v centru Prahy. Omezení, které bude platit od 10 do 17 hodin, prosadilo vedení Prahy 1. Má se týkat zejména oblasti kolem spodní části Václavského náměstí, náměstí Republiky a Staroměstského náměstí. Porušení zákazu vjezdu bude vymahatelné až v momentě, kdy Technická správa komunikací umístí všechny značky. „Zvažujeme koupi dalších nákladních kol. Všechno se ale bude odvíjet od toho, jak bude vypadat omezení cyklistů v Praze,“ dodala Šobotníková z Messengeru.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.