Jmenuje se EMA a dokáže v zatáčce zbrzdit tramvaj tak, aby bezpečně projela. Nejde však o novou řidičku, ale o elektronický systém, který pražský dopravní podnik zapojil do ostrého provozu na vytížené lince 9, jež spojuje sídliště Řepy s Žižkovem.
Roční kupon za polovinu. Senioři a studenti zaplatí od října za jízdné MHD 1280 Kč ročně |
„Všechny funkce systém plní. Nemáme ani žádné negativní informace od řidičů nebo cestujících,“ popsala LN mluvčí podniku Aneta Řehková. V přípravě je rozšíření na další frekventované linky 1 a 18. „Do systému EMA (elektronická mapa trati – pozn. red.) budeme průběžně zařazovat i další tratě,“ doplnila.
V září začnou experti z dopravního podniku ve spolupráci s ČVUT testovat dalšího pomocníka – americkou technologii, která má bránit srážkám. Nejde o výjimečnou záležitost, naposledy letos v červnu si střet dvou tramvají v Ječné ulici vyžádal více než dvě desítky zraněných.
Automatický asistent řidiče
Výše zmíněný „autopilot“ EMA – který podnik testoval od roku 2015 – je už ale přece jen dále. Pro běžné cestující je de facto neviditelný, i když jeho činnost pocítí.
Umí například díky údajům z čidla vyhodnotit, zda je v tramvaji příliš velké horko, nebo naopak zima, a podle toho teplotu upraví. Automaticky také zapne cestujícím v soupravě silnější světla, když vůz vjíždí do tunelu nebo se zešeří. Některé modernější tramvaje jsou navíc vybaveny mazacími tryskami. „Systém dokáže automaticky zapnout mazání kolejnic a kol pro snížení hluku z provozu tramvají. Sám vyhlašuje i názvy zastávek,“ popsala Řehková.
Jak EMA funguje: vybrané tratě je třeba pokrýt čipy, které komunikují s počítačem uvnitř soupravy. Tramvaj načte čip při jeho přejetí speciální čtečkou. Každý bod je jedinečný svou polohou a počítač vyhodnotí, co by měl vůz udělat – třeba zpomalit, když jede příliš rychle.
Pražský dopravce spolupracuje na vývoji systému EMA s největším dodavatelem svých tramvají Škodou Transportation. Její lidé vytvořili hardwarovou část a vyvíjí i řídicí programy.
„Nyní ladíme řídicí software podle poznatků z provozu. Dále dochází k rozšiřování funkcí systému EMA s ohledem na další požadavky dopravního podniku,“ popsala mluvčí plzeňské Škody Lubomíra Černá.
Do konce roku by měly být zmapovány všechny tramvajové linky v hlavním městě. Naměřená data využitá pro tuto technologii se musí uložit. U jedné linky jde řádově o stovky dílčích záznamů.
Aby se tramvaje nesrazily
K vyšší bezpečnosti by měl v budoucnu přispět také antikolizní systém. První testy proběhnou letos v září v uzavřeném prostoru tramvajových opraven v pražských Malešicích. Zařízení pro zkoušení dodá americká společnost Protran Technology. Podnik na projektu spolupracuje s experty z ČVUT.
O co přesně jde: systém funguje na principu směrových antén a komunikačním přenosu krátkých datových zpráv mezi jednotlivými vozidly.
Pražská strojírna tvrdí, že jí bývalý ředitel způsobil škodu. Městský podnik chce zpět miliony |
„Zařízení vyhodnocuje míru rizika srážky tramvaje a varuje řidiče. U starších typů souprav lze toto varování zajistit akustickým signálem, u nových tramvají pak může antikolizní systém zastavit bez zásahu řidiče,“ vysvětlila Řehková. Pokud půjde testování v areálu i v běžném provozu hladce, mohlo by být i s potřebným schvalováním hotové zhruba do půl roku.
Je ale nutné dodat, že tento systém řeší pouze srážky tramvaje s jinou tramvají. Úvahy směřující k budoucnosti zahrnují rozšíření o zařízení podobná těm, jež se dávají do samořiditelných aut. Ta dokážou detekovat i ostatní vozidla, případně i chodce. V tomto případě však jde o řešení, o němž se mluví až v delším časovém horizontu.