Lidovky.cz

Z Malostranské Klárov, z Národní třídy Perštýn. Praha zvažuje přejmenování stanic metra

Ekonomika

  12:36aktualizováno  15:19
PRAHA - Končící pražská rada schválila v úterý koncepci o rozvoji MHD na další roky. Ta zahrnuje návrh diskuze o možné změně názvu stanic metra, tramvají a autobusů. Pokud by Praha všechny návrhy z materiálu podpořila, ze stanice Českomoravská by se tak mohla stát Aréna Libeň, Dejvická by například mohla nést nový název Vítězné náměstí. Návrh na přejmenování některých zastávek se bude projednávat s jednotlivými městskými částmi.

Malostranská stanice by se nově mohla jmenovat Klárov. foto: Wikimedia

Přejmenovány mají být asi dvě desítky zastávek tramvají. Změnit by se mohly i názvy stanic metra, kdy například Malostranská by se stala Klárovem, či Malou Stranou, stanice Národní třída Perštýnem, nebo Pražského povstání Náměstím hrdinů.

Možné změny názvů a oficiální zdůvodnění

  • Dejvická ► Vítězné náměstí; Dejvice
    Ulice Dejvická je umístěna jinde než výstupy z metra. Stanice metra se nachází na Vítězném náměstí, pod ulicí Evropská. Pojmenování dle ulice, pokud existuje lepší ekvivalent, není správné. Lidově se mu říká Kulaťák.
  • Hradčanská  Nádraží Dejvice; Bruska
    Stanice se vůbec nenachází v katastrálním území Hradčan. Označení evokující Pražský hrad je pro značnou část turistů matoucí, ze stanice na Pražský hrad je 1,4 km daleko. Ulice Hradčanská neexistuje. Historický název stanice je Bruska. U stanice se nachází železniční Praha – Dejvice, která bude modernizována.
  • Malostranská  Klárov; Malá Strana
    Ulice Malostranská neexistuje. Střed Malé Strany je odtud 1 km daleko. Historický název místa je Klárov.
  • Staroměstská  Josefov; Staré Město; Náměstí Jana Palacha; Rudolfinum
    Ulice Staroměstská neexistuje. Stanice se částečně nachází v katastrálním území Josefov. Výstup ze stanice je blíže Náměstí Jana Palacha než Staroměstskému náměstí.
  • Muzeum  Národní muzeum
    Nepřesný název muzea. V Praze se nachází 77 muzeí.
  • Želivského  Jana Želivského; Olšany
    Ulice Želivského neexistuje. Nepřesný přepis názvu ulice. Historická název místa je Olšany.
  • Strašnická  Strašnice
    Ulice Strašnická se nachází v Záběhlicích, 4,5 km od stanice metra. Stanice se nachází pod ulicí Starostrašnická.
  • Radlická ► Radlice
    Ulice Radlická je 5,5 km dlouhá a vede nad pěti stanicemi metra.
  • Smíchovské nádraží – Nádraží Smíchov
    Nepřesný a hovorový název významné železniční stanice.
  • Národní třída Perštýn
    Stanice se nachází pod ulicí Spálená, nikoliv pod ulicí Národní. Historický název je Perštýn. Nepřesný přepis názvu ulice Národní doplněný o slovo třída.
  • Náměstí Republiky  Masarykovo nádraží
    Stanice má výstup na jedno z nejdůležitějších nádraží v Praze – Masarykovo. V budoucnu zde bude přestupní stanice mezi železnicí na letiště a metrem. Bylo by vhodné oba názvy sjednotit pro lepší orientaci. V budoucnu zde bude přestupní stanice na linku D, jejíž vestibul bude umístěn pod Petrským náměstím. 
  • Křižíkova  Karlín
    Ulice Křižíkova je 1,6 km dlouhá a vede nad dvěma stanicemi metra. Stanice metra se nachází pod ulicí Thámova. Stanice metra se nachází téměř ve středu katastrálního území Karlín.
  • Českomoravská  Aréna Libeň
    Ulice Českomoravská se nachází 0,5 km daleko od stanice metra. Stanice metra se nachází pod ulicí Drahobejlova. Stanice je umístěna u významné multifunkční arény, jedné z největších zastřešených arén v Evropě.
  • Vysočanská  Nádraží Vysočany
    Ulice Vysočanská je 3,5 km dlouhá a vede třemi stanicemi metra. Stanice se nachází u železniční stanice Praha-Vysočany.
  • Vltavská  Nádraží Bubny
    Ulice Vltavská se nachází na Smíchově, 5,5 km daleko od stanice metra Vltavská. Stanice se nachází u železniční stanice Praha-Bubny. V budoucnu zde bude přestupní stanice mezi železnicí na letiště a metrem. Bylo by vhodné oba názvy sjednotit pro lepší orientaci.
  • Pražského povstání  Náměstí Hrdinů
    Dle místopisu žádný takový název v Praze neexistuje. Stanice se nachází pod náměstím Hrdinů.
  • Kačerov  Nádraží Kačerov
    Již několik let se u stanice nachází železniční zastávka Kačerov, která bude v budoucnu na plnohodnotné dvoukolejné trati.

V koncepci o rozvoji MHD jsou také uvedeny důvody, proč by se měly jednotlivé stanice přejmenovat. Většina z nich podle dokumentu neodpovídá místopisu a charakteru oblasti. Pozměněné názvy u tramvajových zastávek by se měly týkat nejčastěji konečných stanic.

Dokument schválený pražskou radou počítá s tím, že by bylo nejefektivnější, kdyby ke změně názvů stanic došlo současně s otevřením nové trasy metra D.

Podle některých architektů jde o zcela zbytečnou věc a názvy by měly zůstat stejné. „Považuji to za naprosto zbytečné a samoúčelné. Nevidím jediný důvod aby se u stanic, které fungují třeba 35 let, z ničeho nic měnil jejich název. Můžeme přemýšlet nad tím, jestli je výhodnější název Malostranská, nebo Klárov, ale to je věc, kterou řešila jiná generace před více jak čtyřiceti lety,“ řekl pro Lidovky.cz historik zaměřený na dopravu Pavel Fojtík.

O změně se bude zatím jenom diskutovat

Že jde o záměr pouze v teoretické rovině, zdůraznil ve svém vyjádření na Facebooku končící radní pro dopravu Petr Dolínek. „Aby bylo jasno. Žádné přejmenování stanic MHD se nekoná, já s tím nesouhlasím. ROPID předložil ke schválení záměr udělat dlouhodobou strategii rozvoje dopravy a přejmenování stanic je asi jeden odstavec, který je k diskuzi za 10 let. Přejmenování nebude!“ uvedl.

„Je to pouze koncepční dokument, který vzala rada na vědomí. V tuto chvíli se jedná pouze o směr, jakým by se mohla městská hromadná doprava ubírat a modernizovat. Proběhnou k tomu ještě diskuze na jednotlivých městských částech společně s veřejností,“ řekl pro Lidovky.cz mluvčí Magistrátu hlavního města Prahy Vít Hofman.

Kratší intervaly autobusů, spojení soboty a neděle

Koncepce rozvoje MHD v letech 2019 až 2029, kterou v úterý schválili dosluhující pražští radní, obsahuje více budoucích plánů. Přejmenování stanic má být pouze okrajovou záležitostí. V rámci autobusů MHD by se měl například plošně od 9:30 do 14:00 zkrátit interval z 15 na 12 minut. Koncepce rovněž navrhuje zjednodušit jízdní řády, které by se dělily na pracovní dny a víkendy. Nedělní řády by nahradily ty sobotní. Toto opatření je navrženo ke zvážení jako výhledové.

Praha se chystá na prodloužení tramvajových tratí, koleje povedou blíž k letišti

Další změny se týkají prodloužení tramvajových tratí. Prodloužena bude trať z Divoké Šárky na Dědinu či z Modřan do Libuše. Tramvaje pojedou nově z Barrandova do Slivence a v plánu je také trať z Malovanky na Strahov, z Podbaby do Suchdola a od Vinohradských hřbitovů na Sídliště Malešice. Nová smyčka vznikne na Zahradním městě a u zastávky Depo Hostivař. V dokumentu je uvedeno i prodloužení trati ze Spořilova k dnešní zastávce autobusů Choceradská nebo po novém Dvoreckém mostě mezi Prahou 5 a 4.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.