Lidovky.cz

Kdo bude 'generál' dopravního podniku? Ve hře je manžel moderátorky Witowské

Ekonomika

  17:30
PRAHA - Lídři nové pražské koalice řeší, kdo bude „generálem“ v největší městské firmě. Nejčastěji se v souvislosti s dopravním podnikem mluví o bankéři Petru Witowském. Jde o manžela známé moderátorky České televize Světlany Witowské.

Petr Witowski na archivním snímku. foto: MAFRA

Více než dva roky řídí Martin Gillar pražský dopravní podnik, ale jeho další setrvání je nejisté. Za šéfa firmy, kterou hlavní město bude příští rok dotovat částkou více než 13 miliard, si jej vybrali lidé spjatí s hnutím ANO, které už po letošních komunálních volbách v Praze nevládne.

Radní odvolali členy dozorčí rady dopravního podniku. Nově zvolili kandidáty hnutí Praha Sobě

A funkce „generála“, jak se jí v dopravním podniku vždy říkalo, s politickou podporou úzce souvisí.

Důležité slovo při výběru šéfa má hnutí Praha sobě, které má v novém vedení města radního pro dopravu Adama Scheinherra. Podle několika na sobě nezávislých zdrojů je jeho favoritem bankéř Petr Witowski.

Muž, který mimo jiné 12 let působil v České spořitelně a do prosince loňského roku byl členem představenstva banky Creditas. Od té doby je na volné noze, pracuje mimo jiné jako konzultant. Je manželem známé televizní moderátorky Světlany Witowské.

Současný šéf pražského dopravního podniku Martin Gillar.

„Je to spekulace,“ řekl v souvislosti s jeho jménem dopravní radní Scheinherr. Konkrétní nebyl ani lídr hnutí Jan Čižinský. „O obsazení budeme jednat.“

Ani Witowski nebyl příliš sdílný. „Obraťte se, prosím, v této záležitosti na magistrát,“ napsal LN. Podle některých informací na jeho jméně není v koalici, kde figurují ještě Spojené síly pro Prahu a Piráti, zatím zřejmá shoda.

‚Štelovat‘ pražské metro bude Siemens za 7,5 miliardy. Má zakázku na klíčovou linku

Hledání pokračuje, jednání jsou v plném proudu. Není divu, jde o jednu z nejsledovanějších manažerských pozic v hlavním městě. Bohatě dotovaný dopravní podnik zaměstnává na 11 tisíc lidí a provozuje linky metra, tramvají a autobusů.

Zároveň připravuje miliardové projekty budoucích tras – například metro D, které má propojit jih metropole s jejím centrem. Letos vydá na investice 6,8 miliardy korun, z větší části na obnovu vozového parku autobusů a tramvají.

Moderátorka Světlana Witowská vede diskusi mezi prezidentskými kandidáty.
Připravená již je i moderátorka prezidentské debaty Světlava Witowská.

Faktem je, že rada města učinila první krok, který změny v managementu dopravního podniku umožňuje. V úterý převolila dozorčí radu, která má následně právo hlasovat o nových členech představenstva. „V novém složení se sejde nejpozději 19. prosince a tam tyto věci budeme řešit,“ řekl LN Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu), náměstek primátora a člen dozorčí rady.

Může zůstat i Gillar

Jména, o nichž se hovoří v souvislosti s možným angažmá v čele dopravního podniku, komentovat nechtěl.

Nevyloučil ani možnost setrvání současného šéfa Gillara. „Vyjednává se, ale městských firem je velké množství a nikdo je nechce destabilizovat tím, že okamžitě změníme všechny orgány. Je potřeba měnit s rozvahou,“ dodal Hlubuček s tím, že nepůjde o rychlou a zbrklou akci.

Martin Gillar v nedávném rozhovoru pro LN připustil, že s jednáními o svém dalším setrvání počítá.

„Byla by hloupost říkat, že to nevnímám. Já i celé představenstvo máme vůli pokračovat dál, ale uvědomujeme si, že když přijde nový akcionář, chce svůj management. Zůstaneme profesionály, otevřeně sdělíme veškeré detaily řízení firmy,“ uvedl v polovině listopadu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.