Lidovky.cz

Dozvuk obřího kolapsu D1. Problémový úsek se okamžitě rozšíří, oznámil Ťok

Ekonomika

  9:07aktualizováno  9:56
Humpolec - Problémový úsek dálnice D1 na Vysočině se okamžitě rozšíří, aby vznikl plnohodnotný pruh a úsek se dal dobře udržovat. Svodidlo se posune o metr až metr a půl. Novinářům to po ranní schůzce s ředitelem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) řekl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Současnému zhotoviteli odejde v pondělí výzva. Pokud to nebude schopen nebo ochoten udělat, najme si stát někoho jiného. Firma Geosan ve zprávě uvedla, že stavební práce na D1 budou v pondělí pokračovat.

Problémový úsek u Větrného Jeníkova při sněhové kalamitě. foto:  Dan Materna, MAFRA

„Předpokládám, že dneska té firmě odejde výzva, že ji ze stavby vyhazujeme a budeme hledat zhotovitele, který ten úsek dokončí. Já bych rád, aby to bylo co nejdřív,“ řekl v pondělí Ťok. Chce, aby se situace na dálnici stabilizovala. Stát má podle jeho odhadu v rezervě deset procent z celkové částky, které na aktuální úpravy využije. Celková zakázka modernizace úseku činila 1,75 miliardy korun.

Firma měla za 1,75 miliardy opravit úsek dálnice D1. Žádný dělník na místě nepracoval

Ředitelství silnic a dálnic minulý týden vyzvalo stavební firmy, které modernizují úsek D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, aby do pondělka práce přerušily. Pokud tak neučiní, ukončí s nimi stát smlouvu. Oprava nabrala velké zpoždění a práce spolu se sněžením minulý týden komplikovaly dopravu, která zkolabovala. Zakázku provádí sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali a české stavební společnosti Geosan Group.

Kalamita na D1 u Větrného Jeníkova, 103. km.
Sníh a břečka na D1.

Firma Geosan v pondělním ranním prohlášení uvedla, že stavební práce na problémového úseku D1 budou v pondělí pokračovat. „Ve středu 12. prosince bylo pracovníky ŘSD rozhodnuto o zastavení stavebních prací z důvodu zásadní změny klimatických podmínek, nebylo možné provádět ani zásypy ani montáž středových svodidel,“ uvedl výkonný ředitel Geosan Group Ivan Havel.

Kdo může za obří kolaps D1? Ministerstvo viní kamiony, zvažuje jejich zákaz v rychlém pruhu

Doplnění podloží betonového krytu v úseku dlouhém 600 metrů pomocí nízkotlaké injektáže firma nabízela ŘSD před třemi týdny, ŘSD to podle ní zásadně odmítlo a trvalo na vybourání části betonové vozovky, doplnění podloží a provedení nové konstrukce vozovky.

Ve čtvrtek večer pak ŘSD požádalo o provedení sanace podloží nízkotlakou injektáží. „Požadavek na provedení těchto činností během víkendu nikdy komunikován nebyl, patrně proto, že je nesmyslný,“ uvedl Geosan ve zprávě. Práce budou zahájeny v pondělí, a pokud ŘSD odsouhlasí pracovní postupy, budou ukončeny do konce roku. Firma chce dostát svým závazkům a dílo v roce 2020 dokončit a předat.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.