Lidovky.cz

Boj o zachování původního mostu pokračuje. Pražský magistrát ukázal nový návrh

Ekonomika

  15:48
PRAHA - Pražský magistrát se shodl se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) na tom, že železniční most mezi Výtoní a Smíchovem bude tříkolejný. Městský Institut plánování a rozvoje (IPR) v pátek zároveň představil svůj návrh podoby mostu a řešení okolní dopravy včetně vytvoření nového přestupního uzlu na Výtoni. Zatím není jasné, jestli SŽDC most zrekonstruuje, nebo bude nutná výměna celé konstrukce. Rozhodnutí bude záviset na posudku, který by měl být hotov v dubnu. S ohledem na rozšíření bude v každém případě nutná výrazná přestavba.

Návrh nového železničního mostu. foto: ČTK

Prahu čeká dopravní rébus. Uzavření železničního mostu pod Vyšehradem může způsobit dopravní kolaps

„Nutnost tříkolejného spojení je jednoznačná, a myslím, že už o ní nikdo nepochybuje,“ uvedl Roman Koucký, vedoucí Kanceláře metropolitního plánu IPR, která představený návrh vypracovala. Potvrdil to i náměstek ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb, podle kterého je rozšíření nutné i s ohledem na další stavby a zvyšování kapacity železniční sítě, které správa v metropoli plánuje. Z pohledu Prahy je pak podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) další kolej nutná kvůli plánu dalšího rozvoje městských vlakových linek.

Co přesně se s mostem bude dít, zatím není jasné a závisí to na více faktorech. Jedním z nich je posudek, na kterém spolupracuje švýcarský profesor Eugen Brühwiler, který je odborníkem na nýtované konstrukce. Roli bude hrát také rozhodnutí ministerstva kultury, které řeší žádost SŽDC o stažení památkové ochrany mostu.

Městský Institut plánování a rozvoje (IPR) zároveň představil svůj návrh podoby...
Vizualizace navrhované nové podoby mostu na Výtoni.

Na základě posudku správa železnic rozhodne, zda je možné rekonstruovat stávající konstrukci, nebo bude nutná její výměna. V obou případech by podle šéfa pražského pracoviště Národního památkového ústavu Ondřeje Šefců pravděpodobně bylo nutné sejmutí památkové ochrany.

V případě opravy by se vedle stávajícího mostu musel postavit nový, jednokolejný. Pokud by se měnila celá konstrukce, kvůli statice by se musely rozšířit betonové nosníky, které jsou v dobrém stavu, a na ně položit nový most s kolejí navíc.

Pro metropoli je podle zástupců vedení města zásadní také vybudování přestupního uzlu, který by měl vzniknout nad Výtoní a zajistit návaznost na tramvajovou dopravu. Starší a nyní chátrající nádraží Vyšehrad podle Kouckého z dopravního pohledu polohou nevyhovuje, protože je důležité zajistit obslužnost na nábřeží spíš než na Albertově. Navíc město bývalé nádraží ani nevlastní a budova je v zatáčce, což je z dopravního hlediska komplikace.

Výměna?

Podle původního plánu chtěla SŽDC začít s pracemi na mostu v roce 2022. Podle náměstka Nejezchleba je správa ochotná o změně svých plánů jednat, ale zároveň se chce vyhnout většímu zdržení. „Nechceme se vrátit úplně na začátek,“ uvedl.

Dnes představený návrh nové podoby mostu z dílny IPR podle Kouckého zachovává známou siluetu mostu se třemi oblouky, ale využívá jazyk moderní architektury. Namísto dvou lávek po obou stranách mostu architekti institutu navrhli jednu čtyři metry širokou lávku uprostřed, která by měla na Výtoni přecházet v zastávku, jež by měla nabídnout i prostory pro obchody či kulturu. Na úrovni ulice na Výtoni by pak měla podle představ IPR vzniknout pěší zóna, kam by mohly jenom tramvaje.

Na současném mostu vlastní hlavní město lávky, z nichž jednu loni opravila a druhá je stále v havarijním stavu a uzavřená. Podle náměstka Scheinherra se o již připravené opravě druhé lávky město rozhodne až na základě toho, zda SŽDC most opraví, nebo vymění.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.