Když ČD v polovině ledna oficiálně oznámily, že řízení provozu v rámci managementu převezme Michal Vereš, šlo o historicky prvního cizince v nejvyšším vedení českého státního dopravce. I on přišel ze ZSSK.
Nyní můžou České dráhy „oslabit“ sousední železniční společnost podruhé. Patrik Horný je v současné době místopředsedou představenstva ZSSK, kde má na starosti ekonomiku a informační management. Obdobný resort by měl vést od prvního červnového dne i v ČD.
Konec wi-fi hostiny ve vlacích ČD? Operátor O2 žádá za data trojnásobek |
Jeho angažmá potvrdily LN dva na sobě nezávislé zdroje. Potřebuje ale ještě získat souhlas dozorčí rady. Proto se k nové posile zatím nemohl vyjádřit předseda rady Petr Moos ani mluvčí dopravce Radek Joklík. „Posledního člena představenstva bude dozorčí rada teprve volit,“ uvedl pouze mluvčí.
Horný přijde v době, která je pro České dráhy z několika důvodů velmi důležitá. V červenci musí dopravce s pomocí „nových“ peněz splatit současným věřitelům zhruba 8 miliard korun půjčených v minulosti s pomocí dluhopisů.
Půjčování prostřednictvím obligací je hlavním zdrojem peněz, které ČD využívají na nákup nových vlaků nebo investice do dep a dalšího zázemí. A nyní si musí najít nové zdroje, aby mohly věřitelům výše zmíněné peníze splatit. Ať už pomocí dluhopisů nebo jiných typů úvěrů.
Státní dopravce také v současné době bojuje se soukromníky v krajích o zakázky. Jde hlavně o smlouvy na dotované tratě, platící od roku 2020. V řadě případů prohrává. Mimo jiné proto, že konkurence nabízí krajům často nižší cenu a obecně je poptávka po změně.
Aby mohly České dráhy co nejlépe fungovat v této rozbouřené době, potřebují pokud možno kompletní a akceschopné vedení, které by mělo tvořit pětičlenné představenstvo. Naposledy z něj v únoru vypadl Michal Štěpán, který vedl obchod. Končila mu smlouva a rozhodl se o její prodloužení neusilovat
Před ním naopak dva vysocí manažeři přišli. V polovině ledna ČD oznámily příchod Michala Heřmana a Michala Vereše. První vede oblast správy majetku, druhý se pak od března ujal řízení provozu.
ČD Cargo bych nejradši prodal. Co s firmou, která nic nepřináší, říká šéf Českých drah |
Personální veletoč v ČD začal loni v létě. Stála za ním dlouhodobá nespokojenost ministra dopravy Ťoka s prací představenstva. V červenci nechal převolit dozorčí radu. Ta o dva měsíce později odvolala z vedení Ludvíka Urbana, Martina Bělčíka i nejvyššího šéfa Pavla Krtka navzdory tomu, že se za jeho působení podařilo získat například vyšší rating.
Místo něj posunula do čela firmy člena vedení pro majetek Miroslava Kupce. Zůstal v ní Michal Štěpán a dovolen byl jeden z ředitelů zevnitř firmy Radek Dvořák. Štěpánovi, který řídil osobní dopravu, skončilo funkční období a Dvořák se ujal jeho resortu obchodu.