Lidovky.cz

Z ČD se stávají ‚Slovenské dráhy‘. Do vedení míří vysoký manažer sousedního dopravce

Ekonomika

  20:41
PRAHA - Národní dopravce by měl mít od června kompletní vedení, které ho povede do boje proti soukromé konkurenci. Pátým kandidátem do manažerského týmu Českých drah je podle zjištění LN Patrik Horný, který je v současné době „dvojkou“ ve vedení Železniční společnosti Slovensko (ZSSK).

Rychlík Interpanter Českých drah foto: České dráhy

Když ČD v polovině ledna oficiálně oznámily, že řízení provozu v rámci managementu převezme Michal Vereš, šlo o historicky prvního cizince v nejvyšším vedení českého státního dopravce. I on přišel ze ZSSK.

Nyní můžou České dráhy „oslabit“ sousední železniční společnost podruhé. Patrik Horný je v současné době místopředsedou představenstva ZSSK, kde má na starosti ekonomiku a informační management. Obdobný resort by měl vést od prvního červnového dne i v ČD.

Konec wi-fi hostiny ve vlacích ČD? Operátor O2 žádá za data trojnásobek

Jeho angažmá potvrdily LN dva na sobě nezávislé zdroje. Potřebuje ale ještě získat souhlas dozorčí rady. Proto se k nové posile zatím nemohl vyjádřit předseda rady Petr Moos ani mluvčí dopravce Radek Joklík. „Posledního člena představenstva bude dozorčí rada teprve volit,“ uvedl pouze mluvčí.

Horný přijde v době, která je pro České dráhy z několika důvodů velmi důležitá. V červenci musí dopravce s pomocí „nových“ peněz splatit současným věřitelům zhruba 8 miliard korun půjčených v minulosti s pomocí dluhopisů.

Půjčování prostřednictvím obligací je hlavním zdrojem peněz, které ČD využívají na nákup nových vlaků nebo investice do dep a dalšího zázemí. A nyní si musí najít nové zdroje, aby mohly věřitelům výše zmíněné peníze splatit. Ať už pomocí dluhopisů nebo jiných typů úvěrů.

Patrik Horný. Manažer slovenského dopravce ZSSK, který má od 1. 6. nastoupit do ČD.

Státní dopravce také v současné době bojuje se soukromníky v krajích o zakázky. Jde hlavně o smlouvy na dotované tratě, platící od roku 2020. V řadě případů prohrává. Mimo jiné proto, že konkurence nabízí krajům často nižší cenu a obecně je poptávka po změně.

Aby mohly České dráhy co nejlépe fungovat v této rozbouřené době, potřebují pokud možno kompletní a akceschopné vedení, které by mělo tvořit pětičlenné představenstvo. Naposledy z něj v únoru vypadl Michal Štěpán, který vedl obchod. Končila mu smlouva a rozhodl se o její prodloužení neusilovat

Před ním naopak dva vysocí manažeři přišli. V polovině ledna ČD oznámily příchod Michala Heřmana a Michala Vereše. První vede oblast správy majetku, druhý se pak od března ujal řízení provozu.

ČD Cargo bych nejradši prodal. Co s firmou, která nic nepřináší, říká šéf Českých drah

Personální veletoč v ČD začal loni v létě. Stála za ním dlouhodobá nespokojenost ministra dopravy Ťoka s prací představenstva. V červenci nechal převolit dozorčí radu. Ta o dva měsíce později odvolala z vedení Ludvíka Urbana, Martina Bělčíka i nejvyššího šéfa Pavla Krtka navzdory tomu, že se za jeho působení podařilo získat například vyšší rating.

Místo něj posunula do čela firmy člena vedení pro majetek Miroslava Kupce. Zůstal v ní Michal Štěpán a dovolen byl jeden z ředitelů zevnitř firmy Radek Dvořák. Štěpánovi, který řídil osobní dopravu, skončilo funkční období a Dvořák se ujal jeho resortu obchodu.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.