Kraji na konci loňského roku vypovědělo smlouvy osm z jedenácti autobusových dopravců, a to k 31. březnu. Představovalo to 97 procent dopravy v kraji. Dopravci požadovali od kraje více peněz, především na mzdy řidičů. Kromě firmy BusLine se kraj s dopravci na nových smlouvách dohodl už při prvním kole jednání 18. a 20. února. Středeční jednání s firmou BusLine bylo třetí v pořadí.
Na středečním jednání si zástupci kraje a firmy BusLine vysvětlili technické a provozní záležitosti, které byly tématem minulých jednání. BusLine pro kraj ročně najezdí asi 2,3 milionu kilometrů, což je asi 12 procent z 18,5 milionu kilometrů, které kraj objednává.
„Dohodli jsme se na podmínkách nové smlouvy a já mohu díky tomu potvrdit dohodu se všemi osmi dopravci, kteří budou nadále v nezměněné podobě zajišťovat autobusovou dopravu v našem kraji,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS).
Účet za slevy v dopravě. Stát vyplatil v loňském roce 2 miliardy korun, nejvíc Českým drahám |
Znění všech dohod nyní musí projednat Rada Královéhradeckého kraje. Až poté budou nové smlouvy podepsány. „Předpokládáme projednání nových smluv na radě kraje 18. března tak, aby autobusová veřejná doprava v našem kraji v dubnu pokračovala v nezměněné podobě,“ uvedl Červíček.
Podmínky nových smluv již kraj v únoru dohodl s firmami Arriva Východní Čechy, Audis Bus, CDS Náchod, ČSAD Ústí nad Orlicí, Krkonošská autobusová doprava Vrchlabí, P-transport a Trutnovská autobusová doprava. Kdyby se kraj s dopravci nedohodl na nových smlouvách, hrozilo by od 1. dubna zastavení drtivé většiny dotované linkové dopravy v kraji.
Nové smlouvy budou platit do září 2020
Smlouvy platné od 1. dubna 2019 kraj s dopravci uzavře z titulu mimořádné situace bez otevřené soutěže v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. Smlouvy by měly platit přibližně do září 2020, kdy by je měly nahradit smlouvy vzešlé z nynějšího osmimiliardového tendru na zajištění dotované autobusové dopravy od roku 2020 na deset let.
Dosud dopravci autobusovou dopravu v kraji zajišťují na základě smluv uzavřených na konci roku 2016. Kraj s nimi tehdy smlouvy uzavřel v režimu jednacího řízení bez uveřejnění poté, co se mu nepodařilo dokončit tendr na desetiletou dopravní obslužnost od 1. ledna 2017. Kraj již na začátku nynějších jednání připustil, že náklady a ceny dopravního výkonu nasmlouvané v roce 2016 se již změnily a neodpovídají současné době.