Lidovky.cz

Výstavba metra D se komplikuje. Město může ‚oživit‘ odstavené tramvajové trati

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Důležitá podzemní spojnice mezi centrem a jihem hlavního města stále existuje pouze na papíře. Už loni na jaře měl začít geologický průzkum metra D v místě budoucích tunelů, země se ale zatím nikdo nedotkl. „Jsem stále optimista, na přelomu jara a léta bychom chtěli kopnout a zahájit průzkum území,“ řekl LN šéf pražského dopravního podniku Petr Witowski. Jen samotný průzkum terénu tak nabral roční skluz.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) foto: Lidové noviny

Dodavatel zakázky za zhruba miliardu korun už je podle Witowského vybraný, ale jeho jméno zatím uvádět nechce. I proto, že soutěž probíhá také na takzvaný geologický monitoring. Další související zakázka se pak týká budov, jež výstavba metra nějak zasáhne.

Průzkumné práce navíc nezačnou dřív, než dopravní podnik vyřeší žaloby proti územnímu rozhodnutí na tuto stavbu.

Metro D

Jde o projekt za 40 miliard, který má stáhnout značnou část provozu pod zem. Třeba u Thomayerovy nemocnice v Krči zastaví autobus MHD ve špičce průměrně každých 25 vteřin. V těch místech ale povede linka D, takže metro část autobusů nahradí. I proto pravidelné zpožďování projektu Prahu, její obyvatele i návštěvníky bolí.

Podkopaná Praha. V roce 2030 by se mohlo začít stavět ,Metro S’, vyšlo by na 40 miliard

„V současné době pracujeme s termínem posledního čtvrtletí 2027 – tedy když všechno dobře dopadne,“ nastínil aktuální harmonogram šéf podniku Witowski. Věří v to i pražský radní pro dopravu. „S tímto odhadem souhlasím a děláme všechno pro to, aby se to podařilo,“ přitakal Adam Scheinherr (Praha sobě), který má ve vedení města za projekt politickou odpovědnost. 

Ještě před několika lety pracovali jeho předchůdci v radě města s mnohem optimističtějším datem 2023, kdy měl být v provozu první úsek mezi přestupním uzlem Pankrác (kde se „déčko“ zkříží s trasou C) a Novými Dvory.

Budování linky s deseti stanicemi zpozdily například nesnáze s výkupem parcel. Nebo dvě žaloby, které napadají vydané územní rozhodnutí na projekt. Jednu podali majitelé pozemků a druhou zástupci obchodního domu Arkády Pankrác.

Stavba tam má na rok a půl přerušit přístup k tamní stanici metra linky C. I kvůli žalobám chtějí šéfové dopravního podniku počkat se začátkem geologického průzkumu, než se podaří tyto nepříjemné záležitosti právníkům vyřešit. Kvůli riziku, že by byl někdo z žalobců úspěšný a rozdělané práce by bylo nutné přerušit – tedy platit například za hlídání vykopaných prostor, nebo dokonce jejich zasypání, což by vyšlo na velké peníze.

Metropole na křižovatce. Co se v Praze chystá nového a jaké dluhy přetrvají?

Generální ředitel dopravního podniku je přesvědčený, že se podaří soudním tahanicím vyhnout a se žalobci dospějí k dohodám. „Věřím, že jsme od nich jen týdny. V obou těchto problematických lokalitách,“ pronesl Witowski s tím, že by se nemělo jednat o peněžní náhrady.

Možností je například „oživení“ v tuto chvíli odstavené tramvajové trati, tedy její přivedení ze zastávky Pražského povstání k obchodnímu centru Arkády Pankrác. Šlo by aspoň o částečnou náplast za dočasně chybějící metro. 

Zpoždění stavby je nepříjemné i z pohledu městské kasy. Nyní se zdá, že Praha bude metro D platit ze svého nebo s pomocí bankovních půjček.

Vyhlédnutý příspěvek pěti miliard korun z bruselského dopravního programu je holubem, který už není ani na střeše. Peníze byly vázané na to, že politici budou u prvního úseku „déčka“ stříhat pásku nejpozději roku 2023. Mezi Pankrácí a Novými Dvory se ale bude v tunelech jezdit nejdříve na konci roku 2027.

Evropské miliardy proto neplánovaně zamíří na stavbu tramvajových tratí do Slivence a do Libuše.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.