Lidovky.cz

Jediný podezřelý boeing na letecké mapě Evropy. Prázdný se vracel do Česka

Ekonomika

  17:25aktualizováno  18:35
PRAHA - Na mapě Evropy serveru Flight Radar se ve středu odpoledne vznášelo jediné letadlo Boeing 737 MAX 8. Tedy typ, který v úterý večer dostal zákaz létat v Evropské unii kvůli dvěma tragickým nehodám a možné systémové poruše. Jednalo se o letadlo české společnosti Smartwings.

Jediné letadlo Boeing 737 MaX 8 ve středu odpoledne na mapě serveru Flight Radar. Patří společnosti Smartwings, letělo prázdné z Ankary. foto: Reprofoto Flight Radar

Jak je možné, že bylo ve vzduchu? Nejen nad Evropou, ale i nad Asií a Afrikou šlo o jediné letadlo, které bylo úředně „uzemněné“. Letělo totiž bez lidí. Z turecké Ankary, kde cestující nízkonákladové společnosti Smartwings včera nedobrovolně skončili. Letěli z Dubaje a do Prahy a kvůli zákazu Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) tam nedoletěli.

Norové chtějí po Boeingu peníze. ‚Fakturu vystavíme těm, kteří letadlo postavili‘

Prázdné letadlo vyrazilo z Ankary v 15.37 tamního času (je tam o hodinu méně - pozn. red.) a dosednout v Praze mělo v 17.12.

Letadlo z Dubaje nejdříve kroužilo nad Černým mořem a Tureckem, nakonec před půlnocí středoevropského času přistálo v Ankaře.

Druhé letadlo Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings v úterý skončilo svůj let z Kapverdských ostrovů nedobrovolně v Tunisu. Firma pro cestující poslala boeingy typu 737.

Boeing 737 MAX.
Záchranáři prohledávají trosky havarovaného Boeingu 737 MAX 8 v Etiopii.

Smartwings a využití Boeingu 737 MAX 8

Letecký dopravce Smartwings pokryje většinu svých letů v nejbližších dnech, na kterých používal Boeing 737 MAX 8, pomocí vlastních letadel. Možnosti zajištění ostatních spojů společnost analyzuje. Firma letadla používala primárně na delších trasách, například do Dubaje. Ve středu řekla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

Smartwings v současné době vlastní sedm Boeingů 737 MAX 8, ve své flotile má dalších 40 letadel.

Další vývoj je podle společnosti složité odhadnout, záležet bude především na délce zákazu provozu kontroverzních letadel, případně podmínkách omezení.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.