Lidovky.cz

Ekonomika

Šimáně odkryl kořeny sporu: Rusové chtěli více letů do Česka. Když nepochodili, zakázali ČSA létat přes Sibiř

Šéf Smartwings Jiří Šimáně. foto:  Dan Materna, MAFRA

Původní zpráva
PRAHA - Příčinou neobvyklého obchodního sporu mezi Českem a Ruskem byla snaha přidat lety ruským dopravcům. LN to řekl šéf aerolinek Smartwings Jiří Šimáně. Když české ministerstvo dopravy s tímto požadavkem nesouhlasilo, Rusové spustili odvetu a zakázali Českým aeroliniím létat přes Sibiř. Pak následovalo omezení pro ruské dopravce, kteří zajišťují cesty do Prahy.
  14:30

Cestující marně čekající v úterý na svůj let do Moskvy se stali rukojmími diplomatické hry mezi dvěma zeměmi. Čtyři úterní lety ruské společnosti Aeroflot byly na pokyn českých úřadů zrušeny. Šlo o odvetu za to, že České aerolinie (ČSA) nesměly létat do Soulu přes Sibiř.

A ačkoliv se ministerstva během dne vyhlásila dočasné příměří a přerušení zákazů do neděle, další vývoj je hodně nejistý. vyjednávací pozice jsou jasně dané: Rusové chtějí pro své společnosti více letů, Češi zase hájí zájmy svých dopravců.

Odveta za omezení letů ČSA přes Sibiř. Česko zrušilo povolení pro spoje Aeroflotu, lety umožní jen do konce týdne

„Ruská strana chtěla, aby z Moskvy do Prahy navzdory podepsané dohodě létalo více ruských dopravců. Současně řekla, že pokud s tím česká strana nevysloví souhlas, zakáže lince ČSA/Korean Air létat přes Sibiř,“ popsal LN Jiří Šimáně, šéf dopravce Smartwings, pod něhož spadají i ČSA.

Jejich nejdelší linka z Prahy do Soulu, kterou vypravují pětkrát do týdne, tak musela do jihokorejské metropole létat jinou, delší trasou. Tak rozhodly ruské úřady. „Považujeme uvedený krok za porušení stávajících ujednání, a tak jsme následně omezili práva ruských leteckých dopravců v souladu s Dohodou o letecké dopravě z roku 1966,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.

Ta zajišťovala práva jen pro jednoho leteckého dopravce z dané země. Smartwings pak své právo na přelet ruského území opírají o mezivládní dohodu z roku 2005.

O požadavku ruské strany na větší množství spojení, nechtělo ministerstvo dopravy mluvit příliš konkrétně. “Nedosažení dohody mezi leteckými úřady obou stran, se týká provozních otázek, konkrétněji pohledu na zajištění dostatečné přepravní kapacity na letech mezi Českem a Ruskou federací,“ dodal mluvčí resortu Jemelka.

Práva úřad omezil všem ruským aerolinkám, které do Česka létají: tedy společnostem Aeroflot, Rossiya Airlines, Pobeda, Ural Airlinesa a Siberian Airlines.  

Praktický dopad to mělo na čtyři z šesti spojů Aeroflotu. V úterý ráno pak letecké úřady obou zemí vyhlásily provizorní smír do 7. července, tedy do neděle. „Obě strany budou aktivně jednat na dosažení dohody. Snahou české strany není blokovat letecký provoz mezi oběma státy, nicméně musí hájit oprávněné zájmy svých leteckých dopravců,“ dodal resort dopravy.

Je logické, že větší prostor pro dopravce z Ruska by uškodil jak ČSA, tak i společnosti Smartwings, která létá například do Petrohradu, Rostova nebo Kazaně. Noví hráči či větší počet letů by jim mohli uzmout část zákazníků, ceny letenek by šly zákonitě dolů.

Letecké dohody mezi Českem a Ruskem jsou zastaralé, oproti provozu s jinými zeměmi navíc poměrně omezující, řekl odborník na leteckou dopravu Michal Čupa z portálu Planes.cz. Situace kolem zastavení letů ruských leteckých společností z Prahy může mít podle něj horší dopady na Česko, zejména kvůli ztrátám z turismu. 

Rusko patří k nevytíženějším destinacím letů z Prahy, v květnu letělo mezi Prahou a Moskvou na pravidelných linkách více než 70 tisíc cestujících v obou směrech. Ruské letecké společnosti Aeroflot a Ural Airlines (Uralskije avialinii) oznámily, že omezily počet úterních letů na linkách do Prahy. 

Důvodem bylo rozhodnutí českých úřadů zrušit povolení některých letů pro ruské dopravce. Jde o odvetné opatření poté, co Rusko odebralo práva na přelet sibiřského území Českým aeroliniím, které trasu využívaly na své lince z Prahy do jihokorejského Soulu. Obě země se dohodly, že provoz dočasně povolí do 7. července.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.