Lidovky.cz

Hledá se hlídač mýta. Stát se odvolal proti zrušení tendru za půl miliardy

Ekonomika

  15:40
PRAHA - Ve stínu obřího mýtného tendru se krčila „jen“ půlmiliardová soutěž na firmu, která bude nového správce dálničních poplatků hlídat. Antimonopolní úřad ji kvůli nedostatkům zrušil. Nyní se podle zjištění LN proti tomuto verdiktu na začátku července odvolalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Kamiony na české dálnici. Ilustrační foto foto: Martin AdamecMAFRA

Až se v prosinci ujme výběru poplatků od kamionů firma CzechToll, měla by mít za zády státem vybraného kontrolora. Ten má zjišťovat třeba to, zda jí neunikají neplatící kamiony. Do tendru na takzvaného auditora mýtného systému se přihlásili dva uchazeči: společnosti CGI a Kapsch. Druhá jmenovaná společnost je dosavadním provozovatelem mýta v Česku.

Kapsch může provozovat mýtné do konce roku, soud zamítl žalobu společnosti Skytoll

Společnost CGI podala nabídku ve výši 215 milionů korun, Kapsch chtěl za kontrolu více peněz. Požadoval za deset let činnosti zhruba 300 milionů. A právě Kapsch podal námitku k antimonopolnímu úřadu s tím, že zadavatel soutěže ŘSD údajně podle něj nastavil výběrové řízení tendenčně. Výhrady této rakouské společnosti se týkaly „kvality a zkušeností osob podílejících se na zakázce tak, aby určitým dodavatelům nezaručovaly konkurenční výhodu“.

A Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ve druhé polovině června soutěž z tohoto důvodů tendr opravdu zrušil. O tři týdny později se proti tomu správci českých dálnic z ŘSD odvolali.

„Ve stanovené lhůtě jsme podali rozklad. Jsme přesvědčeni, že zadávací dokumentace i průběh tendru byly v souladu se zákonem,“ potvrdil informace LN mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Na úřad rozklad dorazil 4. července.

„Právní moci nabude až po projednání rozkladu ve druhostupňovém řízení. Rozhodnutí může být i zrušeno a vráceno k novému projednání, pokud předseda úřadu rozkladu vyhoví,“ doplnil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Oba zájemci o tuto zakázku nabídli nižší než očekávanou cenu, která činí 495 milionů za deset let. Vybraný auditor by měl dávat pozor na to, zda systém správně funguje. Mimo jiné i podle výsledků měření stanovuje takzvanou účinnost při výběru mýta od kamionů a autobusů.

Ta se podle současného správce mýta společnosti Kapsch pohybuje kolem 99,7 procenta. Podobná čísla údajně vykazuje při testování nového systému firma CzechToll, která bude spolu se slovenským SkyTollem zajišťovat po deset let český mýtný systém. Nabídka CzechTollu činila 10,75 miliardy korun a byla nejlacinější ze čtyř uchazečů, a to včetně rakouského Kapsche.

Pokud se situace okolo výběru auditora mýta nevyřeší včas, může se teoreticky stát, že při startu provozu nového systému nebude vybrán nikdo, kdo by na něj dohlížel.

„Stát ztrácí drahocenný čas odvoláváním proti rozhodnutí ÚOHS namísto toho, aby se poučil z minulých chyb a vyhlásil urychleně nový tendr na auditora mýtného systému. Není přece možné, aby mýto s miliardovým měsíčním výběrem běželo od ledna 2020 zcela bez kontroly,“prohlásil k rozkladu ŘSD mluvčí Kapsche David Šimoník.

Podle něj pak státu můžou v takovém případě unikat desítky milionů korun z mýtného.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.