Vyplývá to z dokumentu, který v pondělí schválili pražští radní. Náklady budou zhruba 900 milionů korun, z toho větší část budou stát autobusy. Praha už zavedla elektrobusy na lince z Palmovky do Letňan a plánuje elektrifikovat ještě další linky.
Návrat ‚trolejbusů‘ do Prahy? Dopravní podnik je vyzkouší v ‚laboratoři Prosek‘ |
Magistrát chce pořídit elektrobusy s takzvaným dynamickým dobíjením. Vozy bude pohánět baterie, která se bude moci za jízdy na některých místech dobíjet z troleje. Nové trolejové vedení chce Praha vybudovat obousměrně na některých místech v úseku mezi Nádražím Veleslavín, Dědinou a Terminálem 3. Trolej by měla v součtu délku 4,8 kilometru. Dobíjecí trolej by byla rovněž v obratišti na Veleslavíně a na letišti.
Náklady na vybudování infrastruktury mají být podle dokumentu téměř 300 milionů korun. Dalších 600 milionů korun má stát pořízení 20 elektrobusů.
V garáži Řepy vznikne základna pro další rozvoj elektrifikace autobusových linek v levobřežní části Prahy. V areálu tak budou například dobíjecí stanice. Nové troleje by v budoucnu mohl dopravní podnik využít při rozšiřování tramvajových tratí.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje na letiště postavit rychlodráhu. Ta by měla být v roce 2028. Infrastruktura, kterou kvůli elektrobusu město vybuduje, bude podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) využívána i po zprovoznění železnice. Bude sloužit tramvajím a dalším autobusovým linkám, které budou elektrifikovány. Kromě linky číslo 119 zamýšlí město v této části Prahy elektrifikovat další dvě linky, a to autobusy číslo 131 a 191. Přijdou na řadu ale až po zavedení elektrobusu na lince 119.
Jak bude vypadat Praha budoucnosti? Radní po letech schválili plán rozvoje dopravy do roku 2030 |
Elektrobus, který je schopen se dobíjet během jízdy z troleje, jezdí od loňska na lince z Palmovky do Letňan. Na trase se z troleje nabíjí v Prosecké ulici, kde překonává velké stoupání, při kterém se rychleji vybíjí baterie.
V hlavním městě vyjel první klasický trolejbus před více než 80 lety, 9. srpna 1936. První linka vyjela od tramvajové vozovny Střešovice a trolejbusy jezdily v Praze přes 30 let. Poslední vyrazil od vinohradské Orionky v neděli 15. října 1972.