Lidovky.cz

Pět otázek zmateného cestujícího. Hrozí chaos v českých vlacích?

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Část pasažérů Českých drah (ČD) zasáhne od prosince výrazná změna v prodeji jízdenek. Když se například někdo vypraví z Rajhradu do Zaječí, nekoupí si už jízdenku v libovolné pokladně ani v e-shopu ČD. Pouze na nádražích v Jihomoravském kraji nebo v jeho internetové prodejně. A když nyní pro cesty na této trase používá slevovou In Kartu ČD, může ji nově použít nanejvýš jako záložku do knížky.

ilustrační snímek foto: MAFRA - Dan Materna

Vysvětlení je prosté: čtyři kraje – Jihomoravský, Olomoucký, Ústecký a Zlínský – se po podpisu nových smluv s Českými drahami rozhodly, že budou v osobních a spěšných vlacích na svém území vybírat jízdné podle svého tarifu. Nikoliv podle ceníku státního dopravce. Dva regiony – Liberecký a Plzeňský – budou akceptovat oba tarify, včetně slev ČD.

Tato změna přináší pro cestující řadu nejasností a otázek, které se LN pokouší objasnit.

1. Jak je možné, že si kraje diktují ceny?

Vlaky sice patří drahám, ale osobní a spěšné vlaky jezdící uvnitř regionů „žijí“ z peněz krajského úřadu. Smluvnímu dopravci hradí paušální platbu za odjeté kilometry. A protože regiony nesou riziko nízkých tržeb, mají právo si určit cenovou politiku.

„Chceme mít plnou kontrolu nad tarifem, jeho úpravami a výběrem jízdného v námi objednávaných vlacích,“ vysvětluje Lucie Dosedělová, mluvčí Ústeckého kraje. Podobné důvody uvádějí i zástupci dalších krajů. Pro lepší pochopení – dálkové spoje většinou dotuje ministerstvo dopravy.

2. Pro které jízdy se systém (ne)změní?

Aby nevznikaly ještě větší zmatky, dohodli se manažeři ČD se svými protějšky v krajích, že pro cesty, kdy lidé přijíždějí z jiného kraje (nebo tam odjíždí), budou akceptovat tarif ČD.

To znamená, že když někdo vyrazí z Prahy na návštěvu k příbuzným do Rosic s přestupem v Brně, může jet z hlavního města na jednu jízdenku. Tedy žádný zběsilý úprk na pokladnu při přestupu, kde by si kupoval druhou jízdenku. Změna se týká opravdu jen cest uvnitř zmíněných krajů. Pro ně lze koupit jízdenku jen na nádražích, ve vlacích (s přirážkou) nebo ve speciálním e shopu. Třeba Jihomoravský kraj má internetový obchod Poseidon.

Fronta na pražském hlavním nádraží.

Krajské ceníky mají i výhody – na jednu jízdenku je možné vyrazit po kolejích i po silnici. „Cestující může využít všechny dopravní prostředky integrovaných dopravců. Přestup mezi příměstskými autobusy, městskou hromadnou dopravou, osobními a spěšnými vlaky, rychlíky a rychlíkem R8 dopravce RegioJet,“ líčí mluvčí Olomouckého kraje Eva Knajblová.

3. Bude i nadále platit slevová In Karta?

In Karta je slevový průkaz ČD, na nějž lze dosáhnout snížení ceny o 25, 50 až 100 procent. Pokud jej někdo využíval pro cestování osobními vlaky uvnitř kraje, bude mít smůlu. O peníze však nepřijde. „Pokud zákazník In Kartu s některou naší aplikací nebude kvůli změně pravidel využívat, poměrnou částku mu za nevyužité období vrátíme,“ slibuje mluvčí drah Vanda Rajnochová.

Naopak u jízd mezi kraji, kde lidé přestupují z dálkových do regionálních spojů, bude možné In Kartu používat stejně jako nyní.

Pro držitele takzvaných Kilometrických bank se situace de facto nezmění. Zákazník ČD má předplacený počet kilometrů. Ale vzhledem k tomu, že minimální odečet v Kilometrické bance je 100 kilometrů, tak se využití u krátkých cest uvnitř kraje nepředpokládá. Pokud by ji však přesto chtěl použít i na kratší trasu, nebude mu v tom nic bránit.

4. Zlevní po změně cestování po kraji?

Obecná odpověď není. Ale dá se čekat, že se krajští politici budou snažit nabídnout lidem na „svých“ linkách příznivější ceny.

„V některých relacích dojde ke zlevnění tarifu, někde naopak mírně podraží,“ uvádí mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová. Jednoznačné odpovědi nenabízejí ani další regiony. Cestujícím nezbude nic jiného, než porovnání cen podrobit praktické zkoušce.

5. Změní něco chystané státní jednotné jízdné?

Příští rok začne ministerstvo dopravy testovat jednotný státní tarif. Přeloženo: lidé si koupí v pokladně jízdenku na konkrétní trasu, ale nebudou muset řešit, zda nastoupí do vlaku ČD, Leo Expressu nebo jiného dopravce. Firmy si budou doklady vzájemně uznávat a tržby dělit.

Otázkou je, jak do tohoto systému – který má naostro platit od prosince 2020 – zapadnou nové regionální ceníky. „Požadavky krajů zůstanou i po zavedení jednotného tarifu. Problém pro cestující ale zmizí. Pro cesty po regionu si zakoupí jejich doklad nebo jednotnou jízdenku,“ líčí mluvčí resortu dopravy Lenka Rezková.

Zatím není jasné, kolik bude státní jízdenka stát. Podle informací z ČD by mohl být tarif vyšší než nynější jízdné. O tom se však bude teprve politicky rozhodovat.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.